מייסד יונט קרדיט שלמה אייזיק התפטר מהדירקטוריון והותקף ע"י החברה: "ניסיון לברוח מאחריות"

אייזיק, נשיא לשכת סוכני הביטוח, טוען בין היתר כי החברה מסתירה ממנו מידע ומונעת ממנו מלקיים את חובותיו כדירקטור • הוא נחקר ע"י רשות ני"ע בגין שורה של חשדות חמורים הנוגעים לאי-הסדרים הכספיים בחברה ואף הודיע כי הוא מושך את הערבויות הכספיות שנתן לה • יונט: טענות מופרכות

מייסד יונט קרדיט, שלמה אייזיק / צילום: רמי זרנגר
מייסד יונט קרדיט, שלמה אייזיק / צילום: רמי זרנגר

בשבוע שעבר פשטה רשות ניירות ערך על משרדי החברה בחולון ובנצרת וחקרה את שלושת בעלי השליטה ביונט: המנכ"ל שפוטר צחי אזר, שי פנסו ושלמה אייזיק, ולצדם נחקר גם יצחק אביתר, שעל פי החשד ניהל בפועל את סניף יונט קרדיט בנצרת, שבו התגלו אי-הסדרים הכספיים. 

נוטש את הספינה: משה כחלון התפטר מתפקיד יו"ר יונט קרדיט
רשות ניירות ערך חושדת: בעלי השליטה ביונט קרדיט מעורבים בגניבת כ-50 מיליון שקל
פרשת יונט קרדיט: שר האוצר לשעבר משה כחלון נחקר באזהרה במשרדי רשות ניירות ערך 

החשדות של רשות ניירות ערך מתמקדים בשלוש פרשיות, וזאת לצד בדיקת הכשלים בממשל התאגידי של יונט. הפרשייה הראשונה, שבה מעורבים סכומי הכסף הגבוהים ביותר, נוגעת להקצאה פרטית שהתרחשה בינואר 2021, של מניות החברה הציבורית, לבעלת השליטה בה, חברה פרטית העונה אף היא לשם יונט קרדיט, ונמצאת בבעלות אזר, פנסו ואייזיק.

אחרי שנחקר ברשות ניירות ערך בחשד לשמונה עבירות שונות, מייסד וסגן יו"ר דירקטוריון יונט קרדיט, שלמה אייזיק, הודיע אתמול (ג') לחברה כי הוא מתפטר מתפקידיו בדירקטוריון החברה. במכתב שנשלח לחברה ולחברי הדירקטוריון הבלתי תלויים טוען אייזיק, בין היתר, כי הם מונעים ממנו, במעשה ובמחדל, מלקיים את חובותיו כדירקטור בחברה. ביונט קרדיט מכחישים טענות אלו.

במכתב שנשלח על ידי עו״ד גיא גיסין מתאר אייזיק כיצד במהלך החודשיים האחרונים, כאשר סביב החברה מתרחשים אירועים קריטיים המשפיעים על התנהלותה ותפקודה, הוא מודר ממידע הכרחי לתפקודו כדירקטור. בנוסף, טוען אייזיק, באמצעות בא כוחו, כי קיים חשש שהדירקטוריון מסתיר ממנו מידע מאחר ובעבר הוא התריע על מחדלים וכשלים המתרחשים בחברה. אייזיק אף דרש לכנס אסיפה כללית על מנת למנות דירקטורים חדשים לחברה.

כספים שהיו אמורים להגיע לחברה ולא הגיעו

אייזיק, המכהן כיום כנשיא לשכת סוכני הביטוח, כבר העלה מאז התפוצצות הפרשה טענות קשות כלפי הנהלת החברה והאשים אותה בכך שהיא מסתירה ממנו מידע. הגילויים על היקף הכספים שנעלמו וההתנהלות בחברת האשראי החוץ-בנקאי הביאו אותו לנקוט בתחילת החודש צעד קיצוני ולשלוח מכתב לדירקטוריון יונט קרדיט בו הוא מודיע כי החליט להשהות את הערבויות שנתן לחברה על מנת לכסות על סכומי הכסף שטרם נמצאו ונעלמו כחלק מפעילות ניכיון הצ'קים של החברה.

טענותיו של אייזיק, כפי שפורסמו לראשונה בגלובס, נגעו בין היתר לכספים שהיו אמורים להגיע לחברה ולא הגיעו. מאז החלו להגיע תוצאות הבדיקה של היועץ החיצוני, רו"ח עופר אלקלעי המגלות את היקפי הכספים, הקים אייזיק צוות של כלכלנים ויועצים משפטיים הבוחנים כל דבר הקשור בחברה והם אלו שהמליצו לו לנקוט צעד זה.

מטעמו של שלמה אייזיק נמסר כי ״שלמה פעל כאיש עסקים אחראי והתריע בפני כלל הגורמים המעורבים בניהול השוטף של יונט קרדיט על שורה של אירועים שפגעו בחברה. התרעות אלו לא זכו למענה הולם ולא נבדקו ותוחקרו על ידי הדירקטוריון, היועצים המשפטיים ורואי החשבון. מבחינתו של שלמה לא נותרה לו ברירה אלא להתפטר מכהונתו, למרות שהוא מאמין בעסקיה של החברה וביכולתה לחזור למסלול במידה ויבוצעו שורה של פעולות למינוי האנשים הנכונים לניהול החברה והובלת הדירקטוריון״.

מיונט קרדיט נמסר בתגובה כי ״טענותיו של שלמה אייזיק מופרכות ואין להן שום אחיזה במציאות. החברה מצפה מבעלי השליטה לעמוד לצידה ולמלא את מחויבותם כלפיה, ובכלל זה להעמיד לטובתה את הכספים עליהם התחייבו בהסכם. ההתפטרות היא ניסיון לברוח מאחריות ואנו מצרים על כך".

עוד הוסיפו בחברה כי "כזכור, יונט התקשרה באחרונה עם חברת KCR, בראשותו של אבי קמינסקי, במטרה להביא להבראה ושיקום החברה. KCR צפויה להעביר בזמן הקרוב דוח על מצב החברה והפעולות הנדרשות להבראתה. דירקטוריון החברה פעל כל העת וימשיך לפעול בשקיפות ובאחריות למען המשך פעילותה התקינה של החברה. במסגרת זו, החליט דירקטוריון החברה על בחינת הכנסת משקיע לחברה, וכן לסיים את תפקידו של צחי אזר כמנכ"ל החברה, זאת בשל הפרת חובת האמונים שלו כלפי החברה. החברה ממשיכה לנהל ולקדם את עסקיה באופן שוטף״.

אייזיק, שהינו כאמור מייסד יונט קרדיט ואחד מבעלי השליטה בה, נחקר בימים האחרונים מספר פעמים ברשות ניירות ערך כחלק מחקירת אי-הסדרים הכספיים בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים. הוא נחקר יחד עם שני בעלי השליטה הנוספים בחברה, שי פנסו והמנכ"ל שפוטר לאחרונה צחי אזר, כאשר החשדות בגינם הם נחקרו נוגעים למעורבות בגניבת כספים בסך כולל של עשרות מיליוני שקלים מהחברה הציבורית.

יחד עם השלושה נחקר גם יצחק אביתר, שעל פי החשד ניהל בפועל את הסניף בנצרת בו התגלו אי-הסדרים הכספיים. בבקשת שחרורם בתנאים מגבילים ציינה רשות ניירות ערך, כי כל הארבעה חשודים בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות; ברישום כוזב במסמכי תאגיד; במרמה והפרת אמונים בתאגיד; בגניבה בידי מורשה; בזיוף והלבנת הון; וכן בעבירה של שימוש במידע פנים, המתייחסת לשלושת בעלי השליטה בלבד (אזר, פנסו ואייזיק).

אל הארבעה הצטרף השבוע שר האוצר לשעבר, משה כחלון, שנחקר בימים שני ושלישי במשרדי רשות ניירות ערך במשך שעות ארוכות בפרשת יונט קרדיט.

כחלון כיהן כיו"ר חברת האשראי החוץ-בנקאי במשך כשנה, עד להתפוצצות הפרשה בה, אז הודיע על התפטרותו. כחלון לא חשוד במעורבות במעשי גניבה של עשרות מיליוני שקלים המיוחסים לבכירי יונט ובעליה, אלא בעבירות של אי-דיווח והסתרה.

*** חזקת החפות: הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ועומדת להם חזקת החפות.