בלי לחכות לשרה: חברת החשמל אישרה את מינויו של מאיר שפיגלר כמנכ"ל בפועל

לאחר שנבחר שפיגלר ע"י ועדת האיתור של חברת החשמל לתפקיד המנכ"ל, שרת האנרגיה קארין אלהרר בחנה אפשרויות משפטיות לא לחתום על המינוי • עם זאת, דירקטוריון החברה החליט למנות את שפיגלר לתפקיד בלי להמתין להחלטת אלהרר בנושא

מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר
מאיר שפיגלר / צילום: יוסי זמיר

דירקטוריון חברת החשמל החליט למנות את מאיר שפיגלר לתפקיד המנכ"ל בפועל. הדירקטוריון החליט שלא להמתין להחלטת שרת האנרגיה, קארין אלהרר, באשר למינוי מאיר שפיגלר כמנכ"ל.

שפיגלר, המנכ"ל היוצא של המוסד לביטוח לאומי, נבחר בחודשים האחרונים לתפקיד על ידי ועדת האיתור של חברת החשמל. ואולם, אלהרר בחנה אפשרויות משפטיות שיאפשרו לה לא לחתום על המינוי. לפי חוות דעת משפטית שקיבלה מטעם היועמ"שית, כל עוד הנושא נמצא בבדיקה במשרד המשפטים אלהרר לא חייבת לחתום על המינוי של שפיגלר. אלא שהיום התכנס הדירקטוריון והחליט במפתיע למנות אותו לתפקיד המנהל בפועל.

על פי החלטת הדירקטוריון, שפיגלר ייכנס לתפקיד "בהקדם האפשרי", במועד שיתואם גם מול הביטוח הלאומי שבראשו עומד שפיגלר. בסביבתו של שפיגלר אומרים שהיה מעוניין להיכנס לתפקיד ב"דרך המלך", כלומר לאחר קבלת חתימת השרה אלהרר. לצד אלהרר, מינוי קבע של מנכ"ל חברת החשמל מצריך גם חתימה של שר האוצר, אביגדור ליברמן. חתימה שכזו טרם התקבלה, אם כי ליברמן תומך במינוי של שפיגלר והקושי במינוי הקבע הוא בעיקר מול אלהרר.

המינוי של שפיגלר התעכב למשך מספר חודשים, לאחר שיו"ר חברת החשמל המתפטר, דב בהרב, טען להתערבות פוליטית פסולה בהליכי מינויים בחברת החשמל ובראשם מינוי שפיגלר. בדיקה חיצונית שנערכה לאחר מכן מטעם רשות החברות קבעה שלא נפל פגם במינוי של שפיגלר ואישרה את המשך הליך המינוי. בדירקטוריון יבקשו אישור סופי ממנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, בטרם יכנס שפיגלר לתפקידו כמנכ"ל בפועל.

מדירקטוריון חברת חשמל נמסר: "לדירקטוריון חברת החשמל אחריות כלפי לקוחות החברה ואזרחי ישראל. כספק שירות חיוני במשק אין לחברה את הפריווילגיה להמתין על הגדר ולא לפעול בצורה אקטיבית לישום החלטה המיטיבה עם החברה ונגזרת מכך עם בעלי החברה, המדינה. הדירקטוריון בחר בשפיגלר למנכ"ל, המינוי נבדק על ידי בודק חיצוני ומועמדותו של שפיגלר אושרה על ידי הוועדה לבדיקת מינויים ברשות החברות".