הלמ"ס צפויה לעדכן מתודולוגיה: האם נתוני הצמיחה יתוקנו כלפי מטה?

מדובר בנתונים שיעודכנו אחורה עד 1995 וישולבו קדימה החל מאגוסט הקרוב • הסיבות לעדכון נובעות לרוב מהתפתחויות הכלכליות בעולם • אם אכן יעודכנו נתוני הצמיחה אתשקד כלפי מטה הדבר ישפיע על הצמיחה השנה

האם נתוני הצמיחה יושפעו? / צילום: Shutterstock
האם נתוני הצמיחה יושפעו? / צילום: Shutterstock

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) צפויה לפרסם היום (א') הודעה על שינויים מתודולוגיים בנתוני החשבונות הלאומיים. מדובר בנתונים שיעודכנו אחורה עד 1995 וישולבו קדימה החל מחודש אגוסט הקרוב.

הלמ"ס היא הגוף המרכזי במדינה לביצוע פעולות סטטיסטיות ולפרסום תוצאותיהן בהתאם לפקודת הסטטיסטיקה, בהחלטות הממשלה ובהסכמים שחתמה הממשלה עם גופים בינלאומיים. מערכת החשבונות הלאומיים הנה מכלול המלצות המוסכמות ברמה הבינלאומית על יצירת הכלים למדידת הפעילות הכלכלית. ההמלצות מתבטאות, בין היתר, בחוקי חשבונאות למדידת אומדנים כמו התוצר הלאומי הגולמי, שמהווה את האינדיקטור העיקרי בחשבונות הלאומיים.

הנתונים משמשים בעיקר לצורך מעקב אחר התפתחויות הכלכליות במשק, תכנון וחיזוי כלכלי והשוואות בינלאומיות. הסיבות לעדכון נובעות לרוב מהתפתחויות הכלכליות החדשות בעולם, שיפור בסטטיסטיקה הבסיסית ברוב המדינות ושינויים בדרישות המשתמשים. סיבות נוספות לעדכון יכולות להיות שילוב ממצאים מסקרים שעורכת הלמ"ס, כמו סקרי עסקים, סקרי הוצאות משקי בית, או שילוב מידע נוסף ממקורות מנהליים כגון נתונים כספיים מהממשלה והרשויות המקומיות. על רקע ההתפתחויות הכלכליות בעולם סביר להניח כי מדובר באפשרות הראשונה.

נתוני החשבונאות הלאומיים מספקים את המידע המעמיק והמקיף ביותר שבאמצעותו מעריכים את מצב הפעילות של המשק בזמן נתון, אם כי בתקופת הקורונה היה צורך לנתונים מהירים יותר. בהתאם לכך בלמ"ס פרסנו נתוני אבטלה דו-חודשיים שממשיכים לצאת במתכונת זו גם היום. על רקע הצורך לאמוד את מצב המשק במהירות גם בנק ישראל החל לפרסם נתונים, כמו, למשל, נתוני הניידות למקומות עבודה וצריכת החשמל.

נתוני החשבונאות הלאומיים מתעדכנים גם בשגרה אך מחר צפוי להיות עדכון משמעותי מעבר לאמדנים נוספים לנתונים שהתקבלו. מהות העדכון תתגלה מחר ויהיה מעניין לראות אם הצמיחה ברבעונים האחרונים של 2021 תעודכן כלפי מטה. אם אכן זה יקרה, הדבר ישפיע באופן ניכר על הצמיחה השנה. בעבר נערך עדכון מהותי שהקפיץ את גובה התוצר, ובהתאם העדכון גרר ירידה ביחס חוב לתוצר, והגירעון לתוצר.