המשבר בחברות הביטוח הדיגיטלי ריסק את החלום של סולוטו

המצב הכלכלי באינשורטק ובתחום שירותי הביטוח הדיגיטליים חיסל את סולוטו הישראלית • החברה, שהייתה מסמלי הסטארט-אפ הישראלי לפי עשור וסיפקה שירותי ביטוח ותמיכה למחשבים וסלולר, גילתה שהיצרניות מעדיפות לחסוך ולתת את השירותים הללו בעצמן ללקוחות • בחברה מספרים: “אנשים היו בשוק"

עובדי סולוטו, 2022. כשהכול עוד נראה אחרת / צילום: באדיבות סולוטו
עובדי סולוטו, 2022. כשהכול עוד נראה אחרת / צילום: באדיבות סולוטו

בסוף העשור הקודם היא הייתה אחת מחברות ההייטק המבטיחות בישראל. בשנת 2009 היו ישי גרין, יזם וידוען, ועמיתו תומר דביר, לשגרירים של ההייטק הישראלי: הם הציגו את סולוטו בפני משלחות משקיעים זרים, נהגו להופיע באירועי יזמות, וגרין בפרט שיתף את הציבור בשנותיה הראשונות לקיומה כאשר צילם את עצמו ואת עמיתיו לעונה השנייה של הסדרה "מחוברים".

ב-2009 ניהל את החברה במשך שלושה חודשים ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט, שהוצנח אליה על מנת לגייס הון מוסדי ראשון לחברה. מיד לאחר מכן עזב לנהל את מועצת ישע וניהול החברה הוחזר לידיו של דביר. 

בכל מקרה, סולוטו הפכה לסמל של שדרות רוטשילד המתפתחת, כשהיא מכתיבה טרנד בו חברות טכנולוגיה מספקות לעובדים קרבה למקום המגורים ואפשרות להגיע בקורקינט או באופניים לעבודה. בשנת 2010 הפכה למדוברת עוד יותר אחרי שזכתה בפרס היוקרתי של בלוג הטכנולוגיה האמריקאי טקרנץ’ כסטארט-אפ המבטיח ביותר.

אבל בתחילת השבוע הסתיים החלום. חברת אשוריון, בעלת הבית של סולוטו הישראלית, החליטה לסגור את מרכז הפיתוח ולפטר את 120 העובדים בשתי פעימות: 80 עובדים באופן מיידי ועוד 40 עובדים שיסייעו בהעברת הטכנולוגיה של החברה למטה בנאשוויל, טנסי. 

החלום של חברת ההייטק המדוברת מרוטשילד הגיע לסופו: 120 עובדי סולוטו יפוטרו 

ההחלטה: הנחתה שהגיעה מההנהלה בארה"ב

הפיטורים נערכו בישראל, אמנם, ביום ראשון אך כבר בסוף השבוע שעבר החלו לצוץ ידיעות בארה"ב, בעיקר במקומונים בטנסי, פלורידה ואריזונה על מהלכי קיצוצים בחברה העולמית. "עובדים דיברו על זה וזה הכניס כמה מהם ללחץ", אמר מקור המקורב לחברה. "לכן רצו בחברה לנהל מהלך כבר ביום ראשון. הביאו את אחד האנשים שהיו אחראים על הרכישה, ג’ון לאונרד, האחראי על המוצר בחברה, כדי שידבר עם העובדים כאן מקרוב. היה חשוב לו להיות נוכח ביום הזה בתל אביב".

את מהלך הפיטורים בחברה תכננו כבר לפני שבועיים, ובימים האחרונים הוא הפך למוחשי יותר. "זה הגיע כהחלטה מלמעלה ישירות להנהלה בישראל, ומהרגע שזה קרה רצו להוציא את זה במהירות האפשרית", אומר המקורב. "אספו את כל העובדים לשיחה אינטימית. הייתה הרבה עצבות, אנשים היו בשוק, ומצד שני הדברים נעשו בצורה מתוכננת ושקטה. יש כאן הרבה עובדים ותיקים שהולכים יחד המון שנים".

המתכנת איתן הולנדר העלה לחשבון הטיקטוק שלו סרטון הומוריסטי מיד לאחר ההודעה ובו נראים העובדים מעכלים את החדשות שנחתו עליהם בבת אחת. "כולם באטרף, שותים אלכוהול כאילו אין מחר. חצי מהחברה באטרף, חצי מהחברה בוכים", אמר בסרטון. הולנדר גם הציג את פרופיל הלינקדאין שלו והראה כי מיד לאחר פרסום החדשות קיבל פניות רבות ממנהלות גיוס והשמה. העובדים המפוטרים, למעט 40 העובדים הנותרים עד סוף השנה, זוכים לתהליך שימוע אך הם פטורים מעבודה וחפשיים למעשה לחפש עבודה חדשה.

מרכז הפיתוח בישראל מעסיק בעיקר אנשי פיתוח, אנליסטים, מוצר ועיצוב. מראש לא עבדו בו אנשי שיווק, מכירות, פיננסים או קבוצה של אנשי מנהלה, כך שהעובדים שמפוטרים נמצאים כולם בליבת העשייה הטכנולוגית. בצוות הקיים שיוותר בחברה עד סוף השנה, כ-40 אנשי פיתוח, מוצר ותמיכת לקוחות.

סיבה 1: שוק הביטוח העולמי תחת לחץ

אשוריון רכשה את סולוטו בשנת 2013 תמורת כ-100 מיליון דולר, לפי חברת המחקר PitchBook, ומאז הפעילה אותו כמרכז פיתוח התוכנה שלה לטכנולוגיות המספקות תמיכה מרחוק בטלפונים חכמים, לפטופים וקונסולות משחקים.

מה הוביל את החברה האמריקאית לוותר על החלום של סולוטו, שהבטיחה להפוך את התמיכה מרחוק בתחזוקת טלפונים חכמים קונסולות משחקים לקלה, זולה ונגישה? בפני אשוריון האמריקאית עומדים כעת לא מעט אתגרים שמעמידים אותה במקום בעייתי בשוק. ראשית, היא חברת ביטוח המוכרת פוליסות לצרכן הסופי על מגוון מוצרי אלקטרוניקה כמו טלפונים חכמים, מחשבים ניידים, קונסולות משחקים מקררים, מכונות כביסה ותנורים.

תחום הביטוח, ובפרט למוצרי צריכה, נמצא כעת תחת לחץ משמעותי בשל התייקרות המוצרים העולמית ועליות הריבית המקטינות את כוח הקנייה של הצרכנים. מהצד האחד, יצרניות השבבים לטלפונים ומחשבים - כמו אינטל, מיקרון, סמסונג ו-TSMC - מורידות את תחזיות הייצור שלהן, ומאידך חברות הביטוח אונליין נמצאות תחת שחיקה. הן מתקשות למכור פוליסות ביטוח באותו הקצב כמו בעבר בגלל ההאטה הכלכלית, ומאידך הן נזקקות לגיוס הון ללא הפסקה.

נקסט אינשורנס הישראלית, למשל, חברה פרטית המספקת ביטוחים לעסקים קטנים בארה"ב, הודיעה רק לאחרונה על קיצוץ 17% מהחברה, כ-150 איש, לאחר שככל הנראה התקשתה לגייס סיבוב הון בשווי אותו רצתה כדי להמשיך ולהעסיק 800 עובדים.
למונייד והיפו, שתי ישראליות נסחרות בניו יורק, ממשיכות גם הן לספוג מכות: מניית למונייד, למשל, ירדה ב-55% מערכה מתחילת השנה, בהשוואה לירידות של 14% במניות בורסת ניו יורק, בעוד שמניית היפו התרסקה ב- 90% ממחירה בעת מיזוג ה-SPAC ובשבוע שעבר קיבלה מכתב אזהרה מהנהלת בורסת ניו יורק על אי עמידה בתנאי המסחר, לאחר שמנייתה ננעלה במשך למעלה מ-30 ימי מסחר רצופים במחיר הנמוך מדולר אחד. שורה של חברות ביטוח אמריקאיות דוגמת ביסטואו, פוליסי ג’ניוס, סיידקאר, קוטרי ורוט אינשורנס ביצעו מהלכי קיצוצים בחודשים האחרונים.

סיבה 2: קשה לגייס כשהשווקים הפיננסיים מדממים

מעבר להיותה חברת ביטוח, אשוריון היא חברה פרטית, מה שמעיק עוד יותר על יכולתה לגייס הון בימים אלה שבהם המשקיעים הפיננסים - בהם קרנות הפרייבט אקוויטי, למשל - מעדיפים להשקיע בחברות רווחיות ויעילות. אשוריון נוהגת לגייס מדי שנה קו אשראי של מאות מיליוני דולרים מקרנות ובנקי השקעות, וככל הנראה גם הפעם נזקקה לגייס הלוואה כזו.

סוכנות מודי’ס, שמדרגת חברות הנמצאות בחוב, העניקה לה בשנה שעברה דירוג לא נמוך, B1, לאחר שאשוריאן ביקשה לחלק דיבידנדים לבעלי המניות. לפי מודי’ס, הדירוג הגיע לאחר שאשוריאן גייסה 500 מיליון דולר כתוספת לתוכנית הלוואה בת 2.8 מיליארד דולר שהיא נדרשת להחזיר עד 2027.

עם זאת, מודי’ס מודה כי העובדה שהחברה העולמית נוטלת מדי פעם הלוואות גדולות כדי לממן דיבידנדים לבעלי המניות מהוות מגבלה העומדת על צוואר החברה. כך למשל, קו האשראי שנטלה בשנה שעברה היה לצורך תוכנית להוצאה של 3.25 מיליארד דולר לתשלום דיבידנדים לבעלי המניות ולתשלום הוצאות ועמלות.

עוד טוענת הסוכנות כי עסקי הביטוח של אשוריון נמצאות בירידה בשל אובדן לקוחות עסקיים גדולים. כנראה, מדובר ביצרניות מכשירים ומפעילות סלולר המעניקות שירות דומה.

סיבה 3: סולוטו הפכה ללא רלוונטית

אבל לא צריך לעבוד במודי’ס כדי להבין שפעילות התמיכה של אשוריון איננה נדרשת כפי שהיה בעבר. מחד, נושא התחזוקה והתמיכה עובר יותר ויותר לידיהן של יצרניות המכשירים דוגמת אפל וסמסונג, ונמצא פחות בידיהם של צדדים שלישיים. בארה"ב בפרט, אלה הן ספקיות התקשורת - דוגמת ורייזון או AT&T - שמספקות שירות תחזוקה משלהן. גם במחשבים אישיים המגמה דומה: נושא התמיכה והתחזוקה עבר לידיהן של היצרניות.

בנוסף, המכשירים עצמם הפכו פשוטים יותר לתפעול, והצרכנים לבעלי אוריינות טכנולוגית גבוהה יותר. שיעור הצרכנים שרוכשים לראשונה מחשבים ומכשירי סלולר הולך ויורד והצורך בתמיכה בתחום התוכנה ובהדרכה מגורם שלישי הלך והצטמצם.
בתחום הארגוני, חברות תמיכה ייעודיות או מחלקות מערכות מידע פנימיות עושות בדרך כלל שימוש בתוכנות של חברות אחרות, דוגמת TeamViewer לצורך תמיכה ללא מגע של הלקוח, ואילו בתחום המובייל, קומוניטייק הישראלית שבעבר סייעה למפעילות תקשורת לספק תמיכה מרחוק שינתה כיוון לתחום המכשור הרפואי.

החזון סביבו הוקמה סולוטו - להקל מאוד את התמיכה בשימוש בתוכנות של מחשבים אישיים או מכשירי סלולר - במיוחד עבור בני הגיל השלישי, הפך פחות רלוונטי במציאות החדשה. בתחום החומרה, תיקון טלפון שבור או מסך סדוק, יש מקום לחברות ביטוח או מעבדות תיקון, ועל כן רכשה אשוריון לפני כשלוש שנים את uBrakeiFix, רשת מעבדות אמריקאית לתיקון מכשירים. אבל לחלום תמיכת התוכנה של סולוטו כמעט ולא נותר שוק.