ברביבאי ביטלה את ההחרגות: ילקוטים, טמפונים וקונדומים ייכנסו לרפורמת היבוא

הרפורמה שהושקה בחודש שעבר נועדה לאפשר יבוא של מוצרים שיש להם תקינה מערבית ללא תלות בתקן הישראלי • כעת מודיעה שרת הכלכלה כי תרחיב את הרפורמה גם למוצרים שקודם לכן נותרו בחוץ: טמפונים, נוזל כלים, חיתולים, קונדומים, ילקוטים ואבקות לכביסה ולמדיחי כלים

שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בחודש שעבר הושקה הרפורמה ביבוא, שנועדה להקל את הרגולציה ליבואנים ולהוריד מחירים לצרכן, אבל גם ספגה ביקורת על כך שהוחרגו ממנה מוצרים שונים. כעת מודיעה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי כי תרחיב את הרפורמה גם למוצרים שקודם לכן נותרו בחוץ: טמפונים, נוזל כלים, חיתולים, קונדומים, ילקוטים ואבקות לכביסה ולמדיחי כלים.

מדובר במוצרים המשתייכים לשווקים ריכוזיים ביותר, בהם מספר יבואנים מצומצם השולטים בשוק. כך, לדוגמה, בשוק הטמפונים קיימים שלושה ספקים המהווים יותר מ-90% מהשוק. 

מחוק המטרו ועד הרפורמה בחקלאות: כך השתלטו מחדש הלוביסטים על הכנסת

הרפורמה נועדה לאפשר יבוא של מוצרים שיש להם תקינה מערבית ללא תלות בתקן הישראלי, ובמקרים אחרים יבוא של מוצרים לפי התקן הישראלי אבל על סמך הצהרה בלבד של היבואן שהמוצר עומד בתקינה.

גורמי המקצוע במשרד הכלכלה בחנו רגולציות בינלאומיות במדינות מפותחות להם שווקים משמעותיים למוצרים שנותרו מחוץ לרפורמה. בסיום הבדיקה אישרה שרת הכלכלה והתעשייה לפרסם לשימוע ציבורי את האפשרות לייבא את המוצרים הבאים על-פי תקינה בינלאומית.

באשר לטמפונים הוחלט לאפשר יבוא על בסיס התאמה לתקן אוסטרלי, אשר אומץ גם באירופה ובארה"ב. לגבי נוזל כלים, אבקות כביסה ואבקות למדיחי הכלים - תבוצע התאמה לרגולציה האירופית, תוך הטלת חובה להתאים את המוצרים לשינויים לאומיים הכרחיים כדי לשמור על מקורות המים ומניעת זיהום קרקעות ובהתאם לדרישת המשרד להגנת הסביבה, רשות המים ומשרד הבריאות.

ברביבאי חתמה על עדכון התקן הישראלי לקונדומים באופן שמאמץ את התקן הבינלאומי ללא שינויים לאומיים, באופן שיקל מאוד על היבוא של מוצרים אלה. באשר לילקוטים, הוחלט כי יש מקום להסיר את רשמיות התקן. כחלק מכך פורסמה הכוונה להסיר את הילקוטים מפיקוח, ונשלחה בקשת היוועצות עם שרת החינוך ושר הבריאות. במקביל נעשית עבודת מטה מהירה להכניס גם את החיתולים המיובאים לתכולת הרפורמה.

ברביבאי ציינה כי "כחלק מהמאבק ביוקר המחיה ונוכח הריכוזיות הגבוהה בשווקים, הרחבת רפורמת היבוא היא צעד משמעותי להגברת התחרות. אישור יבוא של מוצרי צריכה בסיסיים לפי תקן בינלאומי במקום תקן ישראלי ייחודי, יסיר חסמי יבוא ויאפשר הגדלת מגוון והורדת מחיר".