השפעת הריבית לא מורגשת: המשכנתאות בשוק החופשי הגיעו לשיא ביוני

הציבור המשיך לקחת משכנתאות בהיקפים גדולים, ורוכשי הדירות בשוק החופשי שאינם משקיעים רשמו שיא בגובה המשכנתה שלקחו, שהגיעה ל-1.055 מיליון שקל • חודש יוני 2022 המשיך רצף של שנה, שבו היקפי המשכנתאות שנלקחו ע"י הציבור עלו על 10 מיליארד שקל בחודש (למעט חודשי החגים)

משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock, Serhii Krot
משכנתה / אילוסטרציה: Shutterstock, Serhii Krot

מחירי הדירות אינם קרובים לירידות - כך לפחות סבורים רוכשי הדירות. על פי פרסום בנק ישראל של נתוני המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר, הציבור המשיך לקחת משכנתאות בהיקפים גדולים, ורוכשי הדירות בשוק החופשי שאינם משקיעים רשמו שיא בגובה המשכנתה שלקחו, שהגיעה ל-1.055 מיליון שקל. שיעורי החזרי המשכנתאות מההכנסה החודשית הגיעו אף הם לשיא.

חודש יוני 2022 המשיך רצף של שנה, שבו היקפי המשכנתאות שנלקחו על ידי הציבור עלו על 10 מיליארד שקל בחודש (למעט חודשי החגים), ואין בו כל עדות לשינוי מגמה כלשהי, בעקבות העלאות הריבית. בחודש זה נלקחו משכנתאות בהיקף של 11.9 מיליארד שקל, והוא החודש הרביעי בגובה המשכנתאות שנלקחו והחמישי בגובה מספר ההלוואות שנלקחו.

ממוצע גולמי של המשכנתאות שנלקחו בחודש זה הגיע ל-988 אלף שקל, ואולם חלוקה לפי סקטורים מעלה, כי רוכשי הדירות בשוק החופשי שברו שיא בגובה המשכנתאות שלקחו: גובה המשכנתה הממוצעת שלקחו משקיעים הגיע ל-939 אלף שקל, ב-18% גבוה יותר מאשר ביוני 2021; גובה המשכנתה של יתר הרוכשים בשוק החופשי הגיע ל-1.055 מיליון שקל, עלייה של 9% לעומת יוני שנה שעברה.

לעומת זאת, רוכשי דירות במסגרת "מחיר למשתכן" לקחו בחודש שעבר משכנתה בהיקף של 714 אלף שקל בממוצע, שהייתה נמוכה בכ-25% ממה שלקחו ביוני שנה שעברה. ואולם לנתון זה אין הרבה משמעות, שכן רכישת הדירות שמתנהלת במסגרת התוכניות הממשלתיות אינה מעידה על מגמות בשוק. זאת על אף שבתקופה זו גבה הריבית הועלה פעמיים: באפריל ב-0.25% ובמאי ב-0.4%; מאוחר יותר, ביולי, הריבית הועלתה בשיעור נוסף של 0.5% לרמה של 1.25%.

העליות התלולות בגובה המשכנתאות ובמחירי הדירות באו לידי ביטוי גם במדדי הסיכון. ביחס המודד את גובה ההלוואה ביחס למחיר הדירה שנרכשה, המכונה LTV, נרשם שיא, שעה ש-46% מההלוואות שנלקחו הגיעו לשיעור של 60% ויותר ממחירי הדירות שנרכשו. שיעור זה דומה לשיעור שנרשם בחודש מאי האחרון. מאז אוגוסט 2020 יחס ה-LTV הממוצע חצה את רף ה-40%.

העליות התלולות בגובה המשכנתאות שנלקחו באה לידי ביטוי במדד PTI (גובה החזר המשכנתה החודשי ביחס להכנסה). ביוני האחרון 44% מהמשכנתאות שנלקחו הן בהחזרים חודשיים שגבוהים מ-30% ההכנסה החודשית של משקי הבית שלקחו אותן. נתון זה הוא שיא של השנים האחרונות אך לא שיא היסטורי, שכן לפני 10 שנים נמצאו חודשים שבהם היחס הזה היה גבוה אף יותר.

בדומה, ההחזר החודשי הממוצע של משכנתה ביוני הגיע ל-28.3% מההכנסה. גם כאן מדובר בשיא של השנים האחרונות, כשב-2011-2012 הוא עלה על 30%.

מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר: "הדוח המשלים של בנק ישראל מגלה כי נמשכת מגמת העצירה בשוק המשכנתאות, בכל הפרמטרים גם במספר תיקים המשכנתאות שם ישנה ירידה מזערית ל12,024 תיקי משכנתאות לעומת 12,038 וגם במשכנתא הממוצעת, שירדה ל988- אלף שקל לעומת 995 אלף בחודש הקודם. לדעתנו מדובר בהמשך העצירה בשוק הנובע מעליית הריבית, בחודשים הקרובים נראה המשך ירידה בעיקר במספר המשכנתאות".