כישורים חברתיים ואמפתיה: חברות מגדירות מחדש את תפקיד המנכ"ל

מחקר שבחן תיאורי תפקיד לאורך 17 שנה מגלה כי מאז 2007 החלו חברות להעדיף כישורים חברתיים במשרות בכירות על פני כישורים תפעוליים ופיננסיים • עכשיו הן צריכות להבין איך מעריכים כישורים כאלה בתהליך הגיוס

חברות מגדירות מחדש את התכונות הדרושות למנכ''ל / צילום: Shutterstock
חברות מגדירות מחדש את התכונות הדרושות למנכ''ל / צילום: Shutterstock

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים: רפאלה סדון, ג'וזף פולר, סטיבן הנסן ופי.ג'יי ניל

סדון היא פרופסור למינהל עסקים בבית הספר לעסקים של הרווארד. מחקריה מתמקדים בכלכלת ייצור, ניהול ושינוי ארגוני במגזר הפרטי והציבורי. פולר הוא פרופסור לפרקטיקה ניהולית ויו"ר משותף של פרויקט ניהול עתיד העבודה בהרווארד. הנסן הוא פרופסור חבר לכלכלה בבית הספר לעסקים של אימפריאל קולג'. ניל הוא מנכ"ל Advisory Group ב־RussellReynolds Associates.

במשך זמן רב, בכל פעם שחברות רצו לגייס מנכ"ל או מנהל בכיר אחר, הן ידעו מה לחפש: מישהו עם מומחיות טכנית, כישורים אדמיניסטרטיביים מעולים וניסיון מוצלח בניהול של משאבים פיננסיים.

כיום, חברות צריכות לגייס מנהלים המסוגלים לדרבן כוח עבודה מגוון, בעל ידע טכנולוגי וכזה שמגיע מכל העולם. מי יכול למלא את תפקיד המדינאי בתאגיד, המתמודד ביעילות עם גורמים שונים, מממשלות ריבוניות ועד ארגונים לא ממשלתיים בעלי השפעה? ומי יכול ליישם במהירות וביעילות את כישוריו בחברה חדשה, לעתים בתעשייה לא מוכרת ולעתים קרובות לצד בכירים שלא הכיר קודם לכן?

 
  

כדי לברר עוד על הכישורים המבוקשים כעת, כיצד הם השתנו עם הזמן ואילו התאמות חברות עושות בתהליך בחירת המועמדים שלהן, ניתחנו באחרונה נתונים מ־Russell Reynolds Associates, אחת החברות המובילות בעולם לאיתור מנהלים.

לצורך המחקר, קיבלנו גישה חסרת תקדים ל־5,000 תיאורי תפקידים כמעט שגיבשה החברה בשיתוף עם לקוחותיה משנת 2000 עד 2017. הנתונים הספיקו כדי לחקור ציפיות לא רק לתפקיד המנכ"ל, אלא גם לארבע משרות בכירות מרכזיות נוספות: סמנכ"ל כספים, מנהל מערכות מידע ראשי, מנהל משאבי אנוש ומנהל שיווק.

המחקר הניב מגוון תובנות. העיקרית שבהן היא זאת: בשני העשורים האחרונים הגדירו חברות מחדש, באופן משמעותי, את התפקידים של מנהלים בכירים. היכולות המסורתיות שהוזכרו קודם לכן - בעיקר ניהול משאבים פיננסיים ותפעוליים - נותרו רלוונטיות ביותר. אבל כשחברות מחפשות היום מנהיגים בכירים, במיוחד מנכ"לים חדשים, הן מייחסות ליכולות הללו פחות חשיבות מאשר בעבר, ובמקום זאת מתעדפות כישורים חברתיים חזקים.

 

מדוע מתרחש השינוי הזה ואילו השלכות יש לו על פיתוח מנהלים, תוכניות להחלפת מנכ"לים וארגון המשרות הבכירות? מאמר זה מציע כמה מחשבות מקדימות.

דרישה בחברות גדולות

זיהינו שני גורמים עיקריים לביקוש הגובר לכישורים חברתיים: גודל החברה ומורכבותה. ההתמקדות במיומנויות חברתיות בולטת במיוחד בחברות גדולות. דפוסים אלו עולים בקנה אחד עם הדעה כי בארגונים גדולים ומורכבים יותר, מצופה יותר ויותר ממנהלים בכירים לתאם בין תחומים שונים של ידע, לחבר בין הבעיות של הארגון לאנשים שיכולים לפתור אותן ולנצח בצורה יעילה על התקשורת הפנימית.

אבל החשיבות של כישורים חברתיים בחברות גדולות נובעת לא רק ממורכבות הפעילות בהן. כאשר חברות הופכות משימות שגרתיות לאוטומטיות, התחרותיות שלהן תלויה ביכולות שפשוט אין למערכות המחשב - שיקול דעת, יצירתיות ותפיסה.

יתרה מכך, רוב החברות כיום מסתמכות על רבות מאותן פלטפורמות טכנולוגיות - שירותי האינטרנט של אמזון, פייסבוק, גוגל, מיקרוסופט, Salesforce, Workday. כלומר, יש להן פחות הזדמנות לבדל את עצמן על בסיס השקעות טכנולוגיות בלבד. ככל שמשימות רבות יותר יעברו לטכנולוגיה, עובדים בעלי כישורים חברתיים מעולים יהיו מבוקשים יותר בכל הרמות.

המחקר שלנו מצביע על כך שהעניין הגובר במיומנויות חברתיות מונע משני גורמים נוספים. קשה יותר לכמת אותם, אבל הם בכל זאת עשויים למלא תפקיד חשוב בשינוי המתרחש.

הראשון הוא רשתות חברתיות וטכנולוגיות רישות. מבחינה היסטורית, מנכ"לים לא משכו הרבה תשומת לב ציבורית וגם לא חיפשו את אור הזרקורים. העידן הזה נגמר. ככל שחברות מתרחקות ממתן עדיפות עליונה לבעלי המניות וממוקדות יותר בקפיטליזם של בעלי עניין, מנכ"לים ומנהלים בכירים אחרים מצופים להיות אישי ציבור. כעת הם חייבים להיות מודעים כל הזמן לאופן שבו החלטותיהם נתפסות על ידי קהלים שונים.

הגורם השני הוא גיוון והכלה. אתגר חדש נוסף למנכ"לים ומנהיגים בכירים אחרים - התמודדות עם סוגיות של גיוון והכלה בפומבי, באמפתיה ובאופן יזום. גם זה דורש מיומנויות חברתיות חזקות, במיוחד בתורת הנפש. מנהלים שמבינים מצבים נפשיים של אחרים יכולים לנוע בקלות רבה יותר בין קבוצות עובדים שונות, לגרום להם להרגיש ששמעו אותם ולייצג את האינטרסים שלהם בארגון, בפני הדירקטוריון ובפני גורמים חיצוניים.

שינוי שדורש היערכות

חברות עדיין מעריכות מנהלים בכירים עם כישורים אדמיניסטרטיביים ותפעוליים מסורתיים, אבל הן מחפשות יותר ויותר אנשים עם כישורים חברתיים מפותחים - במיוחד אם מדובר בארגונים גדולים, מורכבים וטכנולוגיים במידה רבה. האם החברות אכן יצליחו לגייס עובדים מסוג שונה? זאת שאלה פתוחה. התשובה תלויה בין השאר בשאלה עד כמה הן יוכלו להעריך ביעילות את הכישורים החברתיים של מועמדים והאם הן יחליטו לטפח מיומנויות חברתיות כחלק אינטגרלי מאסטרטגיית ניהול הכישרונות שלהן.

בשנים הבאות, חברות מסוימות עשויות להתמקד בניסיון לזהות טוב יותר ולהעסיק מנהלים ש"קורצו מהחומר הנכון"; אחרות עשויות להקדיש תשומת לב רבה יותר להכשרת מנהלים ולשימור. אבל לא משנה איזו גישה הן יאמצו, ברור שכדי להצליח בסביבה עסקית מאתגרת יותר ויותר, הן יצטרכו לחשוב מחדש לעומק על השיטות הנוכחיות שלהן.