אמזון קונה רשת מרפאות בארה"ב: "השלכות מסיביות על הרפואה"

אמזון הודיעה השבוע על כוונתה לרכוש את רשת המרפאות האמריקאית הגדולה One Medical ב-3.9 מיליארד דולר • בתעשיית הביומד כבר מדברים על "השלכות מסיביות על הרפואה"

מרכז של One Medical בארה''ב / צילום: Shutterstock, Tada Images
מרכז של One Medical בארה''ב / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקית הקמעונאות והמחשוב אמזון הודיעה השבוע כי בכוונתה לרכוש את חברת One Medical ב-3.9 מיליארד דולר. לפי אתר חדשות הביומד STAT, מדובר ברכישה "בעלת השלכות מאסיביות על תחומי הרפואה בקהילה, שירותי הבריאות והנגישות לבריאות".

One Medical הוקמה ב-2007 ומנוהלת על ידי אמיר דן רובין (בן להורים ישראלים) על רקע שינוי משמעותי שכבר מתרחש בתחום הבריאות בארה"ב -מעבר רפואת המשפחה מקליניקות פרטיות המנוהלות על ידי הרופאים עצמם לרשתות של רופאים רבים, חלקן בבעלות בתי החולים.

100 מרפאות שמותאמות להייטקיסטים

הרשת התחילה מקליניקה יחידה בסן פרנסיסקו והיום היא כוללת קרוב ל-100 מרפאות ברחבי ארה"ב ומטפלת בכ-800 אלף איש. היא משלבת בין קליניקות רפואיות פיזיות לבין טיפול וירטואלי, ויתרון הגודל מאפשר לה להציע את שירותי הרפואה במחיר תחרותי ובזמינות תחרותית, לעומת המרפאות הפרטיות. המרפאות נמצאות במרכזי תעסוקה גדולים ומותאמות במיוחד ללוח הזמנים של אנשי הייטק ומקצועות חופשיים.

החברה גייסה 500 מיליון דולר בגיוסים פרטיים, בין היתר מקבוצת אלפאבת (גוגל). ב-2020 הנפיקה החברה בנאסד"ק ונסחרה ב-2021 לפי שווי של 7.5 מיליארד דולר, אך שווייה נפגע בשנה האחרונה כמו כל החברות בתחום הרפואי בנאסד"ק, ולפני ההודעה של אמזון נסחרה ב-1.9 מיליארד דולר.

אמזון כבר פועלת בתחום הבריאות בכמה כיוונים: האחד הוא שירותי הענן שהיא מציעה לחברות טכנולוגיה רפואית. השני הוא שירותי הרפואה מרחוק וקביעת התורים לרופאי משפחה (שמועסקים על ידי חברות חיצוניות) שהיא מציעה באמצעות פלטפורמת Amazon Care. השלישי היה אמור להיות שירותי הביטוח הרפואי שהיא ניסתה להציע בשותפות עם ברקשייר האת'ווי וג'יי.פי מורגן, אבל המיזם הזה נסגר כעבור שלוש שנים.

"הם טענו שישתמשו בבינה מלאכותית כדי לחסוך כסף בשירותי בריאות, אבל הם אפילו לא הצליחו להבין כמה שירותים שונים באמת עולים", נכתב ב"וול סטריט ג'ורנל".  התברר שתחום הבריאות הוא אגוז קשה מדי לפיצוח".

יותר חסכני, יותר דיגיטלי

הרכישה הנוכחית מראה שאמזון לא רק שלא התייאשה מתחום הבריאות, היא רוצה ממש להיות הבעלים של שירותי הרפואה. כך היא תקבל גישה הרבה יותר ישירה למידע רפואי. לפי המאמר ב-STAT, משתמשים בשירותי הרשת One Medical צרכו פי שניים שירותי רפואה בקהילה מאשר המטופל הממוצע, אבל העלות הכוללת של הטיפול בהם הייתה נמוכה יותר, ואמזון מאמינה שתוכל לצמצם את העלויות עוד יותר.

הכניסה של אמזון לשוק הזה עשויה להפוך את שירותי הרפואה בארה"ב לעוד יותר תאגידיים, עוד יותר חסכניים, עוד יותר דיגיטליים, עוד יותר נגישים, ואולי פחות שוויוניים אם הלקוח המועדף ימשיך להיות הצעיר העובד.

לדברי עומר דרור, מנכ"ל חברת הבריאות הדיגיטלית לינקס, "לחברה כמו אמזון, מאתגר למצוא שווקים חדשים שהכניסה אליהם באמת תזיז משהו עבורה. אבל שוק הבריאות האמריקאי, שכבר מגלגל כ-4 טריליון דולר, הוא מקום טוב לעשות את זה. נראה כי וואן מדיקל מצליחה ליישם מודלים של תמחור רפואה על בסיס ערך, וזה יכול להיות רלוונטי לאמזון, שיכולה למקסם את היעילות של הגישה הזו באמצעות היכולת שלה לנתח את הדאטה. אנחנו מעריכים שהיא תרצה כעת לשלב טכנולוגיות של חיזוי וניבוי, שהיום בקושי קיימות בעולם הרפואי. הרכישה הזאת נותנת לה את הגישה למידע".

קארין בל פדר, סמנכ״לית טכנולוגיות ושותפה-מייסדת באנטידוט, שפועלת גם היא להקים "קופת חולים", וירטואלית תחילה, בארה"ב, מוסיפה: "הכניסה של אמזון לתחום היא עליית מדרגה ב'מרוץ החימוש' של חברות הטכנולוגיה בתחום הבריאות, וסביר להניח שגוגל ואפל לא יישארו מאחור".