הכללים שפורום עמיתים צריך לאמץ כדי להפוך לקבוצת תמיכה מצליחה

מה מספר המשתתפים האופטימלי בפורום? איך מתגברים על חשש מדליפות? ואילו נושאים צריכים להישאר מחוץ לדיון? חוקרים בדקו לאורך עשור מה הופך פורומים למוצלחים וגיבשו מערכת כללים

המתכון לפורום עמיתים מוצלח / צילום: Unsplash, Thom Reijnders
המתכון לפורום עמיתים מוצלח / צילום: Unsplash, Thom Reijnders

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותבים: בוריס גרויסברג ורוברט רוסמן הלפרין

גרויסברג הוא פרופסור למינהל עסקים בבית הספר לעסקים של הרווארד ומחבר, יחד עם קולין אמרמן, הספר "זכוכית שבורה למחצה: לנפץ את המחסומים שעדיין מעכבים נשים בעבודה".

רוסמן הלפרין הוא נשיא פורום הבוגרים ומייסד שותף של תוכנית פורום הבוגרים של בית הספר לעסקים של הרווארד.

קבוצות תמיכה של עמיתים (הנקראות לעתים פורומים) מורכבות בדרך כלל מארבעה עד עשרה אנשים בעלי תפקידים דומים, בשלבי קריירה דומים או בחברות דומות. אנשים אלה נפגשים בקביעות לשיחות מעמיקות ודיסקרטיות על עבודתם וחייהם, כדי ללמוד זה מזה ולצמוח. פורומים נבדלים מקבוצות עבודה וקבוצות עסקיות אחרות בגלל המבנה המוגדר שלהם, תשומת הלב הקפדנית להרכב שלהם, ההכשרה שהם מעניקים למי שמוביל אותם והתדירות, העומק והיקף השיחות שהם מטפחים.

בעוד שההרכב, המיקוד וארגוני החסות שלהם יכולים להיות מגוונים, במחקר שלנו בעשור האחרון, גילינו שכל הפורומים המצליחים ממלאים אותה פונקציה חשובה: הם מאפשרים למשתתפים לחלוק חששות, לחשוף פגיעות, לשמוע נקודות מבט שונות, להבהיר סדרי עדיפויות ולקבל החלטות בביטחון רב יותר. חברי הפורום גם בונים אחווה ויוצרים קשרים שעוזרים להם להרגיש בטוחים, עם רגליים על הקרקע, ובעלי מסוגלות בעולם הפכפך ולא בטוח.

כיוון שלחברים בפורומים של עמיתים אין בדרך כלל קשרים מהותיים זה עם זה, הם חופשיים מדינמיקה בינאישית מסובכת. פורומים מציעים גם גישה למגוון רחב יותר של נקודות מבט. והפגישות הקבועות והמובנות מבטיחות שלחברים יש זמן לדון בנושאים חשובים. למרבה הצער, משום אופיים הפרטי והאינטימי של פורומים כאלה, רבים אינם יודעים שהם יכולים להפיק תועלת מהצטרפות אליהם.

פורומים נוטים להגדיר את עצמם בשלושה ממדים מרכזיים:

קריטריונים לחברות בפורום

קבוצות מסוימות מוגבלות לענף אחד; אחרות כוללות אנשים מתחומים שונים. חלקן כוללות חברים בשלבים שונים בקריירה שלהם; אחרים בשלב אחד או שניים בלבד. לעתים קרובות קבוצות מכוונות לסוג מסוים של תפקיד או אחריות. ובכל זאת, במקרים מסוימים ישנן קבוצות המיועדות לאנשים עם מגדר מסוים, מוצא או אוריינטציה מינית.

התמקדות בנושא

בחלק מהפורומים, השיחות נוגעות בטווח רחב של נושאים, וכוללות אחריות עסקית, קהילתית, משפחתית ואישית. אבל רבות מהקבוצות מכסות רק נושאים עסקיים או נושאים צרים יותר, כמו מעברי קריירה וצמיחה יזמית. חלקן נוגעות גם מעבר לנושאים עסקיים ומתמקדות בנושאים חברתיים גדולים או תחומי עניין אישיים ספציפיים.

חסות

פורום עמיתים יכול להיות מנוהל על ידי אדם, ארגון או איגוד. פורומים בתוך הארגון, שלעתים הם חלק מתוכנית פיתוח מנהיגות ולפעמים הם מיועדים לכלל החברה, הם נפוצים. כך גם קבוצות ממוקדות תעשייה, קבוצות המנוהלות על ידי איגודים מקצועיים וקבוצות הקשורות לבתי ספר או אוניברסיטאות.

פורום זקוק למגוון של חברים שמוכנים להקשיב, לשאול שאלות טובות ולשתף בחוויות וברגשות שלהם. הקבוצה האופטימלית גדולה מספיק כדי לכלול מגוון של רקעים ונקודות מבט, אבל קטנה מספיק כדי שיהיה קל לתזמן פגישות ולתת לכולם הזדמנות לדבר. המספר האופטימלי הוא בדרך כלל ארבעה עד שבעה אנשים בפורומים וירטואליים, וחמישה עד עשרה בקבוצות שנפגשות פנים אל פנים.

הפורומים היעילים ביותר נמנעים מלכתחילה מעימותים אינהרנטיים. מי שמובילים אותם בודקים שהחברים בהם לא יהיו מתחרים, ספקים, לקוחות, עמיתים קרובים או קרובי משפחה של חברים אחרים. הם לא רוצים שאג'נדות נסתרות, מטעני עבר או סדרי עדיפויות מתחרים יבלמו את השיחה.

 
  

פורומים מוערכים פועלים בהתאם למערכת כללים ברורה:

הגנה על הסודיות

בקבוצות תמיכה טובות, מה שנאמר בחדר נשאר בחדר. החברים מכריזים על מחויבותם לפרטיות בכל פגישה. תקשורת אלקטרונית משמשת רק למידע לוגיסטי. החברים דנים מראש בתרחישים שבהם הם עלולים להיתקל, ויש תהליך ברור לפתרון בעיות הקשורות בסודיות שעלולות להתעורר. אם הפורום הוא קבוצה בתוך החברה, חברים ומנהלים מחליטים יחד מה הם יכולים לחלוק עם ההנהלה הבכירה או עם משאבי אנוש.

התחייבות לטפל בבעיות מפתח

פורומים צריכים להיות המקום לדון בנושאים הקריטיים ביותר בגילוי לב. חלק מהשיחות המעשירות ביותר עשויות להתמקד בנושאים רחבים כמו מטרה, חוסן או איזון, ולא בעיות עסקיות או אישיות מיידיות.

שיתוף חוויות, לא עצות

בפורומים, שיתוף עצות עלול לעורר תחרות בלי משים. גישה טובה יותר היא לחלוק חוויות במקום זאת. כלל אצבע פשוט הוא להיצמד לנקודת מבט בגוף ראשון במהלך דיונים.

פתיחות ופגיעות

כאשר חברי הפורום מתחייבים לאותנטיות, הדבר מוביל לשיתוף עמוק יותר ונותן ערך רב יותר לפגישות. בפורומים מוצלחים, מעודדים את המשתתפים להודות כשהם מפקפקים בכשירות האישית שלהם, בסדר העדיפויות ובהחלטות שלהם.

פורום טיפוסי נפגש מדי חודש, לרוב ביום קבוע ובשעה מוגדרת, למשך שעתיים עד ארבע שעות באופן אישי, או למשך שעה עד שלוש שעות באופן וירטואלי.

אנו מאמינים שרוב האנשים - ובוודאי מנהלים רבים - יכולים להפיק תועלת מהשתתפות בקבוצה חשאית שמטרתה לעזור לחבריה לעמוד באתגרים הקשים ביותר שלהם ולהגשים את שאיפותיהם הגבוהות ביותר. מצאו קבוצה מתאימה קיימת או צרו עם אחרים קבוצה בארגון שלכם או מחוצה לו.