מתי הפד הולך לעצור? הכלכלנים מגיבים להודעה על העלאת הריבית

הפדרל ריזרב ממשיך בניסיונותיו להילחם באינפלציה בארה"ב ששברה שיא של 40 שנה, ושוב מעלה את הריבית ב-0.75% • גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות: "אומנם הפד מכיר בכך שהנתונים הכלכליים נחלשו, אך הדגש על האינפלציה ממשיך"

מתי הפד יעצור? תחזיות הכלכלנים בתגובה להודעה על העלאת הריבית / צילום: Shutterstock
מתי הפד יעצור? תחזיות הכלכלנים בתגובה להודעה על העלאת הריבית / צילום: Shutterstock

המלחמה של הפדרל ריזרב באינפלציה לא מפסיקה: בהתאם לתחזיות, הערב (ד') הודיע הפד על העלאת הריבית ב-0.75%. זה מה שאומרים על כך הכלכלנים.

"בפד ממשיכים לשים את הדגש על האינפלציה ומציינים כי הלחצים האינפלציוניים רוחביים, וכי המלחמה באוקראינה מעלה את הסיכון האינפלציוני ובמקביל גם מעלה את הסיכון לפעילות הכלכלית", מסביר גיא בית-אור, הכלכלן הראשי של פסגות בית השקעות. עוד מדגיש בית-אור כי "בהצהרה של הפד היו כמה שינויים חשובים שמטים את הכף להערכתנו אל הצד הניצי יותר. כלומר, הדיון המרכזי כיום בשווקים הוא מתי הפד הולך לעצור, וזאת לאור היחלשות הנתונים הכלכליים במהלך השבועות האחרונים והדיבורים ההולכים וגוברים על מיתון. ובכן, בפד בחרו לאזן. מצד אחד הם הכירו בכך שהנתונים הכלכליים נחלשו מעט לאחרונה, אך מצד שני הם הדגישו כי שוק העבודה עודנו חזק, הן מבחינת תוספת המשרות והן מבחינת שיעור האבטלה הנמוך".

"האינפלציה הבסיסית בארה"ב תלויה מאוד במגמות השכר במשק האמריקאי, שכיום עולה בקצב של יותר מ-5.0%, מה שאומר שלחצי האינפלציה הבסיסיים במשק האמריקאי ממשיכים להיות מאוד גבוהים, גם ללא אפקט המזון והאנרגיה". 

יוני פנינג, כלכלן השווקים של בנק מזרחי טפחות, מסביר כי "מהלך הצמצום המוניטארי, שהחל לפני קרוב ל-5 חודשים, נותן את אותותיו בכלכלה האמריקאית: העלייה בריבית המשכנתאות בארה"ב כבר הביאה את מכירות הבתים לקצב שנתי של 5.1 מיליון - הנמוך מאז סגרי הקורונה. הירידה הנגזרת בביקושים המקומיים עשויה בהחלט לגרור את המדינה למיתון, על פי נתוני התוצר שיפורסמו מחר". עוד מוסיף פנינג כי יש מקום לאופטימיות זהירה: "אינפלציית הליבה בארה"ב כבר הראתה סימנים להתמתנות ביוני, וככל שהירידה במחירי האנרגיה והסחורות תימשך, סביר שנראה בקרוב התמתנות גם באינפלציה הכללית. אנחנו ממשיכים לצפות להעלאה של 0.5% על ידי הפד בספטמבר. עם זאת, נצפה לדיון שיאתגר את ציפיות השוק להעלאות נוספות, ככל שיתמתנו הפעילות המקומית, והאינפלציה".

בר-אור ממשיך ומסביר כי אומנם הפד מכיר בכך שהנתונים הכלכליים נחלשו, אך הדגש על האינפלציה גובר. בהשוואה להחלטה הקודמת - אז בפד ציינו כי הפעילות הכלכלית משתפרת, ובחרו להעלות את הריבית ב-75 נ"ב עם מתנגדת אחת שחשבה שעדיף להעלות ב-50 נ"ב -  הפעם, בפד מכירים בכך שאומנם הפעילות הכלכלית נחלשה, ולמרות זאת הלכו על עוד 75 נ"ב וללא מתנגדים כלל.

"בפד ממשיכים להיות ממוקדים באינפלציה, וגם בהצהרה נכתב כי מחזור העלאות הריבית יימשך וצמצום המאזן של הפד ימשיך כמתוכנן".