"סביבת פעילות מאתגרת": אפל הצליחה לעקוף את התחזיות, אבל הצמיחה האטה

ענקית הטכנולוגיה פרסמה את תוצאות הרבעון האחרון ודיווחה על רווח של 1.2 דולר למניה על הכנסות של 82.96 דולר • תחזיות האנליסטים בשוק היו לרווח של 1.16 דולר למניה והכנסות של 82.8 מיליארד • ההכנסות צמחו ברבעון ב-2%, לעומת צמיחה של 36% ברבעון הזהה אשתקד ו-8% ברבעון הקודם

חנות של אפל בלוס אנג'לס / צילום: Shutterstock, View Apart
חנות של אפל בלוס אנג'לס / צילום: Shutterstock, View Apart

ענקית הטכנולוגיה אפל  פרסמה הלילה (ה') את התוצאות הכלכליות שלה לרבעון השלישי בשנה הפיסקלית 2022. החברה מדווחת על רווח מתואם של 1.2 דולר למניה, ובכך הכתה את תחזיות האנליסטים שציפו לרווח של 1.16 דולר למניה. המניה מגיבה בזינוק קל של 3% במסגרת המסחר המאוחר בוול סטריט.

בשורת ההכנסות, החברה דיווחה על 82.96 מיליארד דולר, מעל להערכות בשוק שהן יגיעו ל-82.8 מיליארד דולר. אפל דיווחה גם על הכנסות מחטיבת האייפון, החברה דיווחה על 40.67 מיליארד דולר, והביסה את צפי השוק שעמד על 38.33 מיליארד דולר. הדיווח של אפל מהווה צמיחה של 3% משנה לשנה.

ההכנסות של אפל צמחו ברבעון ב-2%, לעומת צמיחה של 36% ברבעון הזהה אשתקד ו-8% צמיחה ברבעון הקודם. מנכ"ל אפל טים קוק ציין כי התוצאות טובות מהמצופה וסמנכ"ל הכספים לוקה מאסטרי אמר כי אפל פועלת "בסביבת פעולה מאתגרת".

מאסטרי הוסיף כי "תוצאות הרבעון של יוני המשיכו להוכיח את היכולת שלנו לנהל את העסק שלנו ביעילות למרות הסביבה התפעולית המאתגרת. קבענו שיא הכנסות ברבעון יוני ובסיס המכשירים הפעילים המותקנים שלנו הגיע לשיא של כל הזמנים בכל פלח גיאוגרפי וקטגוריית מוצרים".

קוק הוסיף, "אנחנו רואים אינפלציה במבנה העלויות שלנוס אנחנו רואים את זה בדברים כמו לוגיסטיקה ושכר ורכיבי סיליקון מסוימים ואנחנו עדיין מגייסים עובדים, אבל אנחנו עושים את זה על בסיס מכוון".

בדרך כלל הרבעון השלישי של שנת הכספים הוא הקטן ביותר של אפל מבחינת מכירות, שכן המכשירים החדשים יוצאים לרוב ברבעון הרביעי. ההכנסות צוברות תאוצה החל מסוף ספטמבר או אוקטובר, וזה הרבעון שהמשקיעים נוטים לייחס לו משמעות גדולה יותר. אך השנה, מרכיב נוסף מצטרף לבחינת המשקיעים: המגמות המאקרו כלכליות, כולל עליות הריבית, האינפלציה וירידת הביקושים והצריכה של הציבור.

ברבעון שעבר אפל הפתיעה לטובה

ברבעון האחרון עליו דיווחה, אפל הציגה דוחות כספיים חזקים: רווח למניה של 1.52 דולר, מעל צפי האנליסטים, והכנסות של 97.3 מיליארד דולר, גם הפעם מעל תחזיות השוק שצפו הכנסות של 94 מיליארד דולר. עם זאת, מיד לאחר פרסום הדוחות, סמנכ"ל הכספים הראשי של אפל אמר ש"יש אתגרים ברבעון השלישי" (עליו החברה מדווחת כעת), מה שהפיל את המניה. מתחילת השנה, מניית אפל ירדה בכמעט 14%, אבל זה יותר טוב מהנאסד"ק שצנח ב-24%.

אפל מסתמכת במיוחד על סין, ויש לה חשיפה משמעותית למדינה הזו. מעבר להיותה שוק משמעותי למכירת מוצריה, בסין מורכבים רוב המוצרים של אפל. כמה מפעלי יצור בסין הושבתו במהלך הרבעון האחרון בגלל מגבלות הקורונה, ואנליסטים העריכו שהמכירות בסין יסתכמו בסביבות 13.79 מיליארד דולר (ירידה לעומת הרבעון הקודם, אז הן הסתכמו ב-14.56 מיליארד דולר).

בחודש אפריל, המיקוד לא היה על הביקוש אלא על ההיצע. טים קוק אמר לאנליסטים כי ההתמקדות של החברה היא שם. אפל הזהירה מפני פגיעה של 4 עד 8 מיליארד דולר בהכנסות כתוצאה מבעיות האספקה, כולל מחסור בשבבים ומכשולים בייצור. לפי דיווח בבלומברג, אפל מתכננת לייצר השנה כמות דומה של מכשירי אייפון בדומה לשנה שעברה - פחות מהצפי המקורי. בפועל, תסתפק אפל בייצור של 220 מיליון מכשירי אייפון, כאשר על פי תחזיות השוק, אפל הייתה אמורה לייצר 240 מיליון יחידות.

בין היחידות בטכנולוגיה שלא הודיעה על האטה בגיוס

להבדיל מחברות טק אחרות, אפל לא הודיעה בעצמה על האטה בגיוס עובדים. מה שכן, בבלומברג דווח שאפל מתכננת להאט את הצמיחה בגיוס ובהוצאות בשנה הבאה בחלק מהחטיבות, במטרה להתמודד עם חוסר הוודאות. לפי גורמים המעורים בפרטים, לא מדובר בהחלטה שתשפיע על כלל החברה ועל כלל הצוותים בה. איך זה יעבוד? אפל תיתן לצוותים תקציבים נמוכים מהצפוי, ובצוותים מסוימים לא תגדיל את מספר העובדים. לצד זאת, אפל מתכננת שלא להעסיק מחדש תפקידים של עובדים עוזבים בחלק מהחטיבות.

בחודש ספטמבר הקרוב החברה צפויה להשיק את האייפונים החדשים שלה. מדובר בארבעה דגמים, אך בפריסה אחרת: דגם רגיל, דגם פרו, דגם מקס ודגם פרו מקס - ללא דגם מיני. החברה צפויה לייקר את המכשירים השונים בשל עלויות היצור המטפסות.