מאחורי הקלעים של התוכנית הסעודית לבניית גורד שחקים באורך של 120 קילומטר

מתכנני "קו הראי" מציעים להקים שני בניינים מקבילים שיחצו הרים ומדבריות כחלק מפרויקט עתידני לשינוי פני הממלכה • איך הפרויקט ייבנה ומאיפה יגיעו מיליארדרי הדולרים הדרושים?

פרויקט ''קו הראי'' / הדמיה: מתוך אתר neom
פרויקט ''קו הראי'' / הדמיה: מתוך אתר neom

כשנסיך הכתר של סעודיה מוחמד בן סלמאן הורה לרשויות לפתח את הקרקעות בצפון מערב הצחיח של מדינתו, הוא דרש מהן משהו שאפתני כמו הפירמידות.

מה שהביאו לו מתכנני ערים בתשובה לבקשתו היה תוכנית להקמת המבנה הגדול ביותר בעולם: שני בניינים בגובה משתנה שבשיאו מגיע לכמעט 500 מטר, בנויים במקביל לאורך 120 ק"מ בקו ישר שמתחיל בחוף וחוצה קרקע חופית, הררית ומדברית, ומחובר דרך שבילים, כך ניתן ללמוד ממאות עמודים של מסמכי תכנון סודיים שפורשים את הרעיון בפעם הראשונה באופן מפורט.

הפרויקט - המכונה "קו הראי" - בונה על הכרזה קודמת של הנסיך מוחמד על תוכניות ליצור קהילה בצורת קו, צפוי לעלות עד טריליון דולר ולאכלס כחמישה מיליון בני אדם כשיושלם, על פי אנשים המכירים את התוכניות ומסמכים שנצפו בידי הוול סטריט ג'ורנל.

רכבת במהירות גבוה תפעל מתחת לבניינים מצופי המראה, כך ניתן לראות במסמכים שהוכנו בסתיו האחרון. על מנת להאכיל את התושבים, מתוכננים בפרויקט חווה ורטיקלית המשולבת בבניינים. לבידור, יכלול קו הראי אצטדיון בגובה של עד 300 מטר מעל הקרקע. תהיה בו גם מרינה ליאכטות מתחת לקשת שתחבר בין שני הבניינים.

קו הראי הוא אחד מסדרה של פרויקטים בפרופיל גבוה המרכיבים את נאום (Neom), פרויקט נדל"ן בגודל של מסצ'וסטס שנהגה על ידי הנסיך מוחמד כדי לגוון את הכלכלה של הממלכה מהסתמכותה על נפט. העיר נמצאת בבעלות קרן העושר הסעודית ואמורה למשוך השקעות זרות וליצור אלפי מקומות עבודה.

אבל גיוס עניין והון רב במדינות זרות היו קשים בינתיים, ומדינות מערביות רבות וחברות מחרימות את הממלכה ואת הנסיך מוחמד, המנהיג בפועל, בגלל רקורד זכויות האדם הגרוע של סעודיה לאחר הריגת העיתונאי ג'מאל חשוקג'י על ידי סוכנים סעודיים ב־2018.

בשבוע שעבר הגיע בידוד זה אל קיצו לאחר הביקור המתוקשר של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שאולי סולל את הדרך לכך שיושקעו בנאום עוד השקעות זרות.

הממלכה נהנית מהכנסות שיא

מעבר לזה, הממלכה גם נהנית מהכנסות שיא בעקבות מחירי הנפט בעולם, שאפשרו לנסיך מוחמד להתקדם עם פרויקטים שאפתניים כמו קו הראי שנועדו להפוך את המדינה שלו לאחד מהיעדים הנחשקים בעולם - אם כי התוכניות לפרויקט עוד נתונות לשינויים.

אם ערב הסעודית תצליח לבנות את הפרויקט, לא יהיה שום מבנה דומה לו בעולם כולו. כבר עתה הוא מאתגר את מתכנני הערים המשרטטים אותו. בין היתר, יש להם תאריך יעד להשלמת הפרויקט עד 2030 שהוא תאריך היעד של התוכנית השינוי הלאומי של הנסיך והם עוד צריכים לפתור בעיות רבות, כמו ניהול מסלולי נדידה של מיליוני ציפורים שקו הראי חוצה.

הערכה של ההשפעה הראשונית של קו הראי שהופקה בינואר 2021 קבעה שהפרויקט יהיה חייב להיבנות בשלבים ובנייתו עלולה להימשך 50 שנה. עובדי נאום השמיעו במסמך חששות לגבי זה שאנשים לא ירצו לחיות בסביבה של גורדי שחקים אחרי מגפה ושעצם הגודל של המבנה ישנה את זרימת מי התהום בוואדיות ההרריים ויגביל את תנועת הציפורים וחיות אחרות.

תוכניות קו הראי מזכירות את תקופת רכישת הנכסים לפני המשבר הפיננסי העולמי בדובאי השכנה, עיר שהנסיך מוחמד שיבח על המהירות והשאפתנות של הפרויקטים בה. באמירויות בנו את המגדל הגבוה ביותר בעולם בגובה 823 מטר, אי בצורת עץ דקל שיש בו ווילות ודירות, ומקבץ איים מלאכותיים שנבנה להידמות למפת העולם.

אבל כמו דובאי, לא כל הפרויקטים המתוכננים בערב הסעודית ייבנו. בפריחה האחרונה של הנפט, תכננה ערב הסעודית לבנות את גורד השחקים הגבוה ביותר בעולם, ואחר כך הקפיאה את הפרויקט. בנאום כבר עברו כמה מחזורים של תוכניות מתאר ועובדים זרים שעוזבים את המדינה פוגעים בקצב הפיתוח ובתרבות הניהול, כך דווח בוול סטריט ג'ורנל בעבר.

קו הראי תוכנן על ידי החברה האמריקאית Morphosis Architects, שנוסדה על ידי זוכה פרס פריצקר תום מיין, וכוללת לפחות תשע חברות אחרות לייעוץ בתכנון ובהנדסה, כולל WSP Global ממונטריאול ו־Thornton Tomasetti מניו יורק בין היתר. הם הציעו לבנות את הפרויקט בשלבים על ידי יצירת מבנים באורך 800 מטר שיתחברו לאורך קו, בגבהים משתנים שמגיעים בשיאם ל־300 מטר, גבוה יותר מבניין האמפייר סטייט.

ב־Morphosis לא הגיבו לבקשות תגובה. ב־WSP וב־Thornton Tomasetti בחרו שלא להגיב.

"הולכים על משהו שלא נעשה לפני כן מעולם"

"הם הולכים על משהו שלא נעשה לפני כן מעולם", אמר חביאר קינטאנה דה אונה, מנהל כללי במועצה על בניינים גבוהים וסביבת חיים עירונית, עמותה משיקגו.

אם יושלם, יימשך קו הראי ממפרץ עקבה ויחצה רכס הררי שעובר במקביל לחוף. הבניין ימשיך מזרחה דרך אתר נופש הררי ומתחם בו תשכון ממשלת סעודיה ל"אירוטרופוליס", עיר אווירית במישורים המדבריים, כך מראים מסמכי התכנון.

התוכנית באורך 170 ק"מ מוכרת בשם 'הקו'. מדובר ברעיון שעניין מתכנני ערים יותר ממאה שנים. ב־1882, האדריכל הספרדי ארטורו סוריה י מאטה הציע לבנות פרויקט עירוני מוארך שנתן אחר כך השראה לרובע Ciudad Lineal במדריד.

הנסיך מוחמד חשף לראשונה בינואר 2021 את הרעיון שלו לעיר בצורת קו, שאין בה מכוניות ויהיה בה אפס זיהום אוויר. בסרטון, מיסגר את הרעיון הזה כהתפתחות של הישגי האנושות, כמו גילוי הפניצילין והנחיתה על הירח, וכדרך להציל חיים שיאבדו לזיהום ולתאונות דרכים.

"הקו הוא פרויקט שיהווה מהפכה תרבותית ששמה את בני האדם בחזית", הוא אומר בסרטון.

"אני רוצה לבנות את הפירמידות שלי"

רק שנה אחת קודם לכן, מתחו על נאום ביקורת כמה ארגוני זכויות אדם בגלל שהפרויקט עוקר שבטים מאדמותיהם בכוח, כולל מקרה בו כוחות הביטחון הרגו תושב אחד. בסרטון, אומר מוחמד שהקו אמור לאפשר למיליון תושבים להיפגש כל יום במרחק הליכה של חמש דקות ולנסוע מקצה לקצה תוך 20 דקות. הפרויקט אמור להיות מונע בכוח אנרגיה מתחדשת ולהגן על הטבע הבתולי בצפון מערב המדינה. פרטים נוספים יימסרו בהמשך, אומר מוחמד בסרטון. בתחילת הפרויקט חזו המתכננים העירוניים קהילות נפרדות שייבנו לאורך 'הקו'.

אבל בפגישה פרטית, אמר הנסיך לאנשים שעובדים על 'הקו' לחשוב על האדריכלות באופן נועז, ואמר "אני רוצה לבנות את הפירמידות שלי", כך דווח בוול סטריט ג'ורנל משנה שעברה.

מתכנני ערים חשבו איך להגדיל את אוכלוסיית הקו עד 6 מיליון איש, כולל 5 מיליון שיחיו בבנייני קו הראי, כך ניתן ללמוד מהמסמכים. כדי להאכיל אנשים, ירקות "ייקצרו באופן אוטונומי וייארזו" ויועברו ל"מזנונים קהילתיים" ו"מטבחים משותפים", כך מראים המסמכים. תושבים ישלמו דמי מנוי כדי לקבל ארוחת בוקר, צהריים וערב.

אחד האתגרים הגדולים ביותר למבנה שעשוי משני בניינים גבוהים הרצים במקביל זה לזה הוא הצל שייווצר. היעדר אור שמש עלול להזיק לבריאות, כך כתוב במסמכים.

הפרויקט ניצב גם מול אתגר אחד ייחוד שאין בשום מקום אחר: קימור כדור הארץ.

בגלל שהקרקע מקושתת בערך ב־20 סנטימטר כל קילומטר וחצי, כתוב במסמכים, המתכננים מציעים להשאיר רווחים בחלק העליון של המודולים באורך 800 מטר כדי שניתן יהיה "לכופף" את המבנים סביב כדור הארץ.

סטיפן קאלין השתתף בהכנת הכתבה.