הלילה בחצות: מחיר הדלק יורד בשקל וחצי ל-6.58 שקלים

המשמעות: הוזלה של יותר מ-50 שקלים בתדלוק מיכל מלא של מכונית ממוצעת • ההוזלה נובעת משתי סיבות: ירידה במחירי הנפט בחודש האחרון, והפחתת הבלו על הדלק בחצי שקל באופן זמני, עד ה-31 באוגוסט

תחנת דלק / צילום: איל יצהר
תחנת דלק / צילום: איל יצהר

החל מהלילה (א') בחצות, מחיר הבנזין יעמוד על 6.58 שקל לליטר - ירידה של שקל וחצי מהעדכון הקודם. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר (כולל מע"מ), ללא שינוי מעדכון קודם. המשמעות: הוזלה של יותר מ-50 שקל בתדלוק מיכל מלא של מכונית ממוצעת.

הירידה החדה נובעת משתי סיבות: האחת היא ירידה של כ-7% במחיר שבה נסחרה חבית נפט מסוג ברנט בעולם מאז החישוב הקודם לפני כחודש. השנייה היא מהלך של שר האוצר אביגדור ליברמן להפחית את הבלו על הדלק בחצי שקל באופן זמני, עד 31 באוגוסט. הנחה זו תצטרף להפחתה קודמת של חצי שקל שנקבעה באפריל, כך שבסך הכול תתקבל החודש הפחתה של שקל על כל תדלוק של ליטר.

בשבוע שעבר פרסם שר האוצר את הצווים להפחתת המס הזמנית. זאת לאחר דיונים ממושכים מול הייעוץ המשפטי לממשלה, שנדרש לאשר שלא מדובר בכלכלת בחירות פסולה. עוד בסוף מאי הבטיח ליברמן את ההוזלה הנוספת של הדלק, על רקע הזינוק בתעריפי הנפט שיצרה המלחמה באוקראינה.

אלא שמאז הצטנן מעט המסחר העולמי בנפט, בעיקר לאחר ביקורו של נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, בערב הסעודית. זאת אחת הסיבות שגורמי מקצוע במשרד האוצר סברו כי לא נכון לסבסד את הדלק בזמן שהמחירים יורדים ממילא. לבסוף דעתם לא התקבלה, והמהלך החדש יעלה כ-354 מיליון שקל למדינה בהפסד הכנסות ממסים. ליברמן, מנגד, הרוויח קצת שקט בגזרת הדלק לתקופת הבחירות.