מיתון מתקרב? גרמניה בצמיחה אפסית ברבעון השני; איטליה וצרפת היכו את התחזיות

הכלכלה הגרמנית כלל לא צמחה ברבעון השני של השנה, בניגוד לצפיות האנליסטים לצמיחה מינימלית • איטליה שברה את התחזיות והציגה צמיחה של 1% ברבעון האחרון • הכלכלה הספרדית הפתיעה וצמחה בקצב של 1.1% ברבעון השני של השנה, הרבה מעל תחזיות הכלכלנים שהעריכו עלייה צנועה של 0.4%

קנצלר גרמניה אולץ שולץ / צילום: Shutterstock
קנצלר גרמניה אולץ שולץ / צילום: Shutterstock

הכלכלה הספרדית הפתיעה וצמחה בקצב של 1.1% ברבעון השני של השנה, הרבה מעל תחזיות הכלכלנים שהעריכו עלייה צנועה של 0.4%. לכך מתווספים נתוני הצמיחה הטובים מהצפוי של צרפת שפורסמו היום (ו') - 0.5% ברבעון השני של השנה. גם איטליה שברה את התחזיות והציגה צמיחה של 1% ברבעון האחרון. נתונים אלו מציירים תמונה אופטימיות מהתחזיות לגבי מיתון ממשמש ובא באיחוד האירופי, על רקע השלכות המלחמה באוקראינה.

לעומתן, מצב העניינים בגרמניה - הכלכלה הגדולה ביותר באיחוד הניצבת בפני משבר אנרגיה בעקבות הקשיים ליבא גז רוסי בשל המלחמה באוקראינה - שונה. לפי האומדן שהתפרסם היום (ו'), הכלכלה הגרמנית כלל לא צמחה ברבעון השני של השנה (0% בהשוואה לרבעון הקודם). זאת, לעומת תחזיות כלכלנים לצמיחה מינימלית של 0.1%. גירעון הסחר של גרמניה, הנובע בין היתר מעלות אסטרונומית של יבוא אנרגיה, העיב על נתוני הצמיחה, ניתחו כלכלנים. גרמניה רגילה לרשום עודף סחר של מיליארדי ועשרות מיליארדי אירו מדי חודש.

בנוסף, על הנתונים החיוביים מבחינת מדינות דרום-אירופה מעיבה האינפלציה הממשיכה להשתולל, ללא סימני עצירה. אתמול פורסמו נתונים לפיהם האינפלציה בגרמניה זינקה באופן מפתיע ביולי, למרות תחזיות כלכלנים כי היתה צפויה לרדת משיאי המחירים שנרשמו בחודשים האחרונים. בהשוואה ליולי 2021, מדד המחירים לצרכן על פי שיטת המדידה ההרמונית הנהוגה בגוש האירו עלה בגרמניה ביולי הנוכחי ב-8.5%, כאשר תחומי המזון והאנרגיה אחראים לחלק מרכזי מהעלייה. בחודש שעבר עמד מדד זה על 8.2%. סקר כלכלנים חזה כי האינפלציה החודש תרד ל-8.1% בלבד, והעלייה מהווה הפתעה עגומה לממשלה הגרמנית ומגבירה את הלחץ על הבנק המרכזי האירופי להעלות ריבית בצורה מהירה יותר.

היום התפרסמו הנתונים מצרפת, מהם עולה כי האינפלציה במדינה עלתה ביולי ל-6.8%, עלייה של 0.3% משיעור המדד בחודש יוני. בצרפת עומד נושא עליות המחירים בראש סדר היום הפוליטי, והממשלה הצרפתית מנסה להעביר בימים אלה חבילת חוקים מקיפה בשווי 23 מיליארד אירו לפחות שתעזור לציבור להתמודד עם הזינוק במחירים. אלה כוללים הלאמת יצרנית האנרגיה האטומית EDF, סבסוד של הדלק לתחבורה, מענקים לעניים, תלושי מזון והעלאות של הפנסיות ושל קצבאות הרווחה.

גם בספרד האינפלציה זינקה מעל התחזיות, והיא ממשיכה להיות דו-ספרתית. לפי אומדן חודש יולי, מדד המחירים לצרכן בספרד עלה ב-10.8% ביולי הנוכחי (בהשוואה ליולי אשתקד), עלייה של 0.8% מהחודש שעבר.