יצרני רכב צופים שהמכירות לא ייפגעו מהמצב הכלכלי באופן נרחב יותר

מלאי נמוך בסוכנויות הרכב ומוכנות של קונים לא להתחשבן בעת קניית מכונית עזרו ל־GM, פורד ויצרניות אחרות להציג רווחים נאים ברבעון השני

מכונית במפעל פורד / צילום: Associated Press
מכונית במפעל פורד / צילום: Associated Press

אפילו כשההוצאה של צרכנים יורדת, ישנו תחום בו הם ממשיכים להוציא כסף בלי חשבון: סוכנויות הרכב.

● שוק הרכב נמצא באחת התקופות המורכבות שידע. האם יתאושש?
● מלאי של שנה נגמר בתוך ימים: ביקושי שיא למכוניות חשמליות בישראל

מנהלים בתעשיית הרכב שדיווחו על רווחים מוקדם יותר השבוע הביעו ביטחון שלא רק שהביקוש למכוניות ומשאיות יישאר חזק במחצית השנייה של השנה, אלא שהקלה של ההפרעות בשרשראות אספקה תעזור להגביר רווחיות ברבעונים הקרובים.

הזמנות של לקוחות מתעכבות, מלאי נמוך באופן היסטורי בסוכנויות הרכב ומוכנות של קונים לשלם מחירים גבוהים יותר על מכוניות הובילו ביחד לרצף של רבעונים רווחיים אצל רוב חברות המכוניות העולמיות. הדינמיקה הייחודית הזו גורמת לאופטימיות ברחבי התעשייה שתוכל לגבור על אי הוודאות הכלכלית ההולכת ועולה טוב יותר ממה שהיה במיתונים קודמים.

העידוד הפיננסי חיוני ליצרנים האלה, שמוציאים מיליארדי דולרים לבניית בתי חרושת לסוללות ומעבירים את קו המוצרים שלהם למכוניות חשמליות.

גם בפורד וגם אצל יצרנית הרכב Stellantis NV דיווחו על עלייה דו ספרתית ברווחים נטו השבוע. הרבעון השני של ג'נרל מוטורס היה פחות מוצלח, בעיקר בגלל הימשכות של מחסור בחלקים, אבל היא עדיין סיפקה רווח נטו של 1.69 מיליארד וחזרה על ההנחיה שלה לסוף השנה.

"המלאי בסוכנויות הרכב לא באמת השתנה כבר שישה רבעונים בערך, אפילו שהייצור עלה", אמר פול ג'ייקובסון, מנהל הכספים בג'נרל מוטורס. "יש עוד הרבה ביקוש שלא בא על סיפוקו", הוא הוסיף.

הטון האופטימי הזה הוא חריג בתעשיית הרכב, לרוב אחד התחומים שנפגעים ראשונים מכל ירידה בסנטימנט הצרכנים.

הידוק-חגורה

ביום שישי הודיעה ממשלת ארה"ב שההוצאה של משקי בית עלתה מהר יותר ביוני, אבל כלכלנים אומרים שבחישוב מאוזן לאינפלציה, בסך הכל ההוצאה האטה בחדות. אצל ענקית הקמעונאות וולמארט ובחברת המוצרים לצרכנים פרוקטר וגמבל הזהירו השבוע שהמחירים היקרים גורמים לקונים לסגת, סימן לא טוב לכלכלה האמריקאית.

ישנן יצרניות מכוניות שמתחילות לנקוט צעדים על מנת להגן על העסקים שלהן ממיתון, כולל פיטורים המוניים, וכדי להגיב ללחצים אחרים, כמו עלויות גבוהות יותר של סחורות, עלייה של שיעורי הריבית וסגירות בתי חרושת באסיה הקשורות להתפרצויות חדשות של קורונה.

בג'נרל מוטורס אמרו ביום שלישי שיצמצמו את ההעסקה וינקטו צעדי הידוק-חגורה נוספים במידה והאתגרים הכלכליים יחריפו.

אצל יצרנית המכוניות החשמליות טסלה וב־Rivian Automotive חשפו תוכניות לקיצוץ אלפי עובדים מקבלי משכורת לאחר שבחודשים האחרונים העסיקו שם עובדים חדשים רבים.

גם בפורד החלו הליך נרחב של התייעלות כדי לחסוך 3 מיליארד דולר בעלויות שנתיות ולחזק את המעבר למכוניות חשמליות. בשבועות הקרובים, יצרנית הרכב מדירבורן, מישיגן, צפויה לחשוף תוכניות לפיטורי יותר מ־4,000 עובדי צווארון לבן, כך דיווח הוול סטריט ג'ורנל מוקדם יותר החודש.

"לגמרי ניתן לומר שיש לנו יותר מדי אנשים בתפקידים מסוימים, אין בכך ספק", אמר מנכ"ל פורד ג'ים פארלי ביום רביעי. הוא לא אישר או הגיב באופן ישיר לשאלה לגבי צמצום כוח העובדים.

אופטימיות בתעשיית הרכב

מנהלים בתחום הרכב וסוחרים אומרים שהתעשייה בסך הכל נמצאת במצב הרבה יותר חזק ממה שהייתה בירידות כלכליות קודמות. גם הנסיבות המעט יוצאות דופן מעודדות: הלחץ הממושך על המלאי במגרשי הסוכנויות הוביל להצטברות של ביקוש מרוסן וקונים מוכנים לשלם פרמיה גדולה על מכוניות ומשאיות כאשר הן נעשות זמינות.

מייק מנלי, מנכ"ל רשת סוכנויות הרכב הנסחרת בבורסה AutoNation , אמר שגם אם יש ירידה בכלכלה, התיאבון של צרכנים למכוניות במחיר בינוני עד גבוה, כולל מכוניות בקטגוריית היוקרה, צפוי להישאר חזק.

"אם אנחנו הולכים לקראת תקופה של מיתון, האנשים ממעמד הביניים עד המעמדות החלשים ביותר יהיו אלה שייפגעו", אמר מנלי. ב־AutoNation אמרו מוקדם יותר החודש שעד כ־50% מהמכוניות שנכנסות לסוכנויות הרכב בחודשים הקרובים כבר נמכרו מראש, וחלק מהדגמים, כמו הפורד ברונקו, מכורים מראש ליותר משנה.

בינתיים, המחיר הממוצע שמשולם על כלי רכב ממשיך לטפס, וביוני הגיע לשיא של 45,884 דולר, על פי חברת מחקר התעשייה J.D. Power.

יותר קונים לוקחים מימון עם תשלומים גדולים יחסית. מספר האנשים שלקחו הלוואה לרכב בהחזר של לפחות 1,000 דולר בחודש הגיע ביוני לשיא של 12.7%, על פי אדמנדס, אתר קניית רכב וחברה לניתוח מידע.

מנכ"ל Stellantis, קרלוס טבארס, אמר ביום חמישי שהמשלוחים העולמיים של החברה עלולים לרדת בכ־50% ויהיה לה קשה אפילו להגיע למצב בו היא לא מרוויחה ולא מפסידה. הוא אמר שהוא חושב שבאירופה הסכנה למיתון גדולה יותר ובארה"ב הירידות בכלכלה ייוותרו קטנות יותר.

"יש לנו נקודת break-even נמוכה מאוד", אמר השבוע טבארס בשיחת הרווחים של החברה. "זה ייתן לנו חוסן משמעותי להתמודד עם כל משבר בלתי צפוי".

ובכל זאת, ההפרעות בשרשראות אספקה ומחסור מתמשך בשבבי מחשבים ממשיכים לפגוע בתחזיות לתעשייה. מכירות ג'נרל מוטורס ברבעון השני נפגעו מבעיות אלה באופן לא מידתי, והחברה סיימה את הרבעון עם 95 אלף מכוניות שלא הצליחה לסיים להרכיב ולכן לא יכלה למכור.

"אנחנו מתמודדים עם כמה מהנושאים האלה הקשורים לשבבים כבר שנתיים", אמר ג'ייקובסון מ־GM. "המשבר הנוכחי התחיל מאוחר מהקודמים".

מגבלות המלאי פוגעות במכירות, שירדו בארה"ב ב־18.2% ל־6.7 מיליון מכוניות בשישה החודשים הראשונים, על פי Wards Intelligence, חברה שעוקבת אחרי נתונים של תעשיית הרכב.

גם מידת הזמינות הופכת לחשש גדול בגלל שהעלייה במחירי המכוניות דחפה הרבה קונים בעלי מודעות תקציבית גם משוק המכוניות החדשות וגם משוק המשומשות. חלק מהמנהלים אומרים שברגע שהמלאי בסוכנויות יגדל שוב, יהיה קשה לחברות הרכב לדרוש את מחירי הפרמיום שהן מבקשות היום.

"סנטימנט הצרכנים מפוזר לכל הכיוונים", אמר מנכ"ל טסלה אילון מאסק בשיחת הרווחים של יצרנית המכוניות החשמליות הזו מוקדם יותר החודש.

בטסלה רשמו את הירידה ברווח הרבעוני הראשונה בתקופה של יותר משנה, שהוחמרה בגלל סגירות של המפעל בשנחאי בעקבות מגבלות קורונה שם. אבל מאסק אמר שהוא לא מודאג מירידה בביקוש לטסלה, שלקוחותיה מוכנים לחכות חודשים רבים למכוניות בקונפיגורציות שונות.

"יש לנו כל כך הרבה ביקוש עודף שבאמת זה לא היה עניין מבחינתנו", אמר בשיחה.

מייק קוליאס, אליוט ונורה אקרט השתתפו בהכנת הכתבה.