שוב פספוס של רואי החשבון מ-EY: טעות תמחק את רווחי BOL

הטעות תמחק את רווחי השנה שעברה של BOL, שעמדו על 19 מיליון שקל • עמיר שיווק, שמחזיקה ב-35% ממניות החברה, דיווחה על השפעה של 6-9 מיליון שקל בחלק שלה ברווחים

חממה לגידול קנאביס / אילוסטרציה: Shutterstock
חממה לגידול קנאביס / אילוסטרציה: Shutterstock

ביטול מדד הקנאביס  בבורסה בת"א מספר היטב את סיפורה של חולשת הענף:  מהבטחה לענף חקלאות חדש, בעל מאפיינים טכנולוגיים ומשיק לעולם הרפואי, אשר בעבר הוערך כבעל פוטנציאל יצוא של מיליארדי שקלים, לא נשאר הרבה.

עדות נוספת לקשיי החברות הפועלות בענף להתבסס כאפיק השקעה יציב, מגיעה כעת דווקא ממי שנחשבה לאחת המצליחות בו: BOL (שאיפה לחיים). חברת עמיר שיווק , הפועלת בתחום של שיווק תשומות לחקלאות ומחזיקה 35% ממניות BOL, עדכנה כי נפלה טעות בדוחות הכספיים של חברת הקנאביס. זו צפויה להשפיע על חלקה של עמיר שיווק ברווחי חברת הקנאביס בסכום של 6-9 מיליון שקל (כאמור בגין 35% מהמניות).

מקור הטעות הוא באופן הרישום של הקניות וההתחייבויות לספקים, כך שהחברה רשמה את ההכנסות ממוצרי קנאביס מיובאים, אך לא את הסכומים ששילמה כדי לרכוש אותם. הטעות היא לגבי הדוח השנתי של 2021, הרבעון הראשון של 2022, וייתכן שגם לתקופת ביניים בשנת 2021. רואי החשבון החתומים על הדוחות של שתי החברות (עמיר ו-BOL) הם EY ישראל. 

עשרות מיליונים נעלמו, האם רואי החשבון מ-EY יכולים להתנער?
שינויים בהנהלת EY ישראל: רו"ח שרון שולמן מונה ליו"ר ומנכ"ל הפירמה 

חילופי בעלות והשקעה הובילו למפנה חיובי

ברבעון הראשון של 2022 רשמה עמיר שיווק רווח של 15 מיליון שקל ובשנת 2021 כולה היה הרווח 56 מיליון שקל. כך שהרווח שהיא מוחקת בעקבות גילוי הטעות לא משנה דרמטית את מצב החברה, שנסחרת לפי שווי של 485 מיליון שקל.

על BOL הטעות משפיעה הרבה יותר וצפויה להעביר אותה להפסד, לאחר שטרם הגילוי דיווחה על איזון בשורה התחתונה ברבעון הראשון של 2022, ועל רווח של כ-19 מיליון שקל בשנת 2021 (לעומת הפסד של כ-60 מיליון שקל בשנה שקדמה). רוב הרווחיות של החברה אשתקד יוחסה לרבעון השלישי, שבו רשמה BOL רווח של 18 מיליון שקל. 

בחברה הסבירו בזמנו כי חילופי הבעלות וההנהלה הם ששינו את המצב של BOL לטובה. עמיר שיווק וליאון קופלר (בעל השליטה ברשת סופר-פארם) המירו את ההלוואה שלהם לחברה במניות ב-2020, בעקבות הפסדיה הכבדים, והובילו להחלפת המנכ"ל הוותיק תמיר גדו במנכ"ל חדש, כפיר אברהם, שהגיע מתחום השיווק. אברהם הוביל מהלך של קיצוצי עלויות, רכישה של בית מרקחת והשתתפות במגמת היבוא בתחום הקנאביס.