מנהל בתי המשפט, השופט יגאל מרזל, הודיע על התפטרותו

מרזל היה מועמד לאחרונה להתמנות לבית המשפט העליון מטעמה של הנשיאה אסתר חיות, אולם האגף השמרני הטיל ווטו על מינויו • נראה כי מרזל הבין שגם בסבב הבא הוא לא צפוי להיבחר לתפקיד, ולכן החליט לפרוש מהמערכת • "החלטתי כי בשלה העת לפנות לכיוונים חדשים של עשייה", כתב

מנהל בתי המשפט, יגאל מרזל / צילום: כדיה לוי
מנהל בתי המשפט, יגאל מרזל / צילום: כדיה לוי

מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל, הודיע על התפטרותו מתפקידו כמנהל בתי המשפט ומשיפוט בכלל. לגלובס נודע כי מרזל עובר לשוק פרטי לנהל חברה. גורמים עימם שוחח מרזל, אומרים כי הוא קיבל הצעה שלא יכול לסרב לה. מרזל סירב להתייחס לנושא מעבר להודעתו הרשמית.

לאחרונה היה מועמד מרזל להתמנות לבית המשפט העליון מטעמה של נשיאת העליון אסתר חיות, אולם האגף השמרני הטיל ווטו על מינויו.

אם מרזל בן ה-50 היה מתמנה, הוא היה הופך ברבות השנים לנשיא בית המשפט העליון, על פי עיקרון הסניוריטי. נראה כי מרזל הבין שגם בסבב הבא, הוא לא צפוי להיבחר לתפקיד, והוא החליט לפרוש מהמערכת ולפתוח בקריירה מחוץ למערכת. שני מקורות אמרו לגלובס כי מרזל קיבל הצעה קונקרטית טרם הודיע על עזיבתו אך לא פירטו מעבר לכך מה ההצעה הקונקרטית בגינה עזב.

"בשלה העת לפנות לכיוונים חדשים של עשייה"

בהודעה שפרסם מרזל נכתב כי "לפני מספר ימים הודעתי לכב' הנשיאה השופטת א' חיות, ולשר המשפטים מר גדעון סער, על כוונתי לסיים את תפקידי כמנהל בתי המשפט ביום 2.10.222 ובהמשך לכך, על כוונתי לצאת לחופשה בת מספר חודשים שלאחריה אפרוש מכהונתי כשופט".

לדבריו, "תפקיד מנהל בתי המשפט, שאותו מילאתי בארבע וחצי השנים האחרונות, הוא תפקיד מאתגר ביותר, אינטנסיבי, מורכב ומלא סיפוק. בשנים אלה התמודדה המערכת עם אתגרים שונים: מערכות בחירות, היעדר תקציב מדינה, ומגפת הקורונה".

"בחלוף תקופה משמעותית זו של פעילות אינטנסיבית, החלטתי כי בשלה העת לפנות לכיוונים חדשים של עשייה", כתב מרזל.

השופט מיכאל שפיצר, שכיהן בעבר בתפקיד מנהל בתי המשפט, ימלא את מקומו בתפקיד עד לסיום כהונת הנשיאה אסתר חיות.

הנשיאה אסתר חיות מסרה כי "שר המשפטים החליט, בהסכמתי, על מינויו של השופט מיכאל שפיצר - המכהן כיום כשופט בית הדין הארצי לעבודה ואשר כיהן בעבר (מאפריל 2012 עד למרץ 2018) כמנהל בתי המשפט - למנהל בתי המשפט לתקופה קצובה, החל מיום 2.10.2022 ועד ליום 31.12.2023".

חיות הודתה "למנהל, השופט מרזל, אשר שימש יד ימיני בניהול המערכת בארבע וחצי השנים האחרונות על תרומתו הרבה והמשמעותית וההישגים המרשימים שאליהם הגיעה המערכת בהובלתו. במהלך תקופה זו התמודדנו עם אתגרים רבים, ובראשם האתגר העצום שהציב בפנינו נגיף הקורונה, ובתוך כך הצליחה המערכת בהובלתו של המנהל להתייעל, לשפר את השירות לציבור ולהוביל רפורמות משמעותיות.

"בתקופת כהונתו כמנהל, הוביל השופט מרזל שורה ארוכה של מהלכים ארגוניים הכוללים, בין היתר, תנופת דיגיטציה במערכת; תכנון שנתי ורב שנתי; שיפורים בשירות לציבור המתדיינים, ובכלל זה הנגשת השירות המשפטי מרחוק, בדגש על בעלי הדין הלא מיוצגים; הקמתה של היחידה לפיתוח ארגוני בהנהלת בתי המשפט; שימוש בשיטות ניהול ומדידה מתקדמות; פיתוח הכשרות ניהוליות לנשיאים ולסגני הנשיאים; שיפור יעילותם של בתי המשפט; הפחתת העומס על השופטים ולהגברת החוסן של השופטים והעובדים; התאמת הבינוי לאתגרי העתיד; ועוד", הוסיפה חיות.