לפי שווי של 2.2 מיליארד שקל: שיכון ובינוי אנרגיה נכנסה סוף סוף לבורסה

במסגרת הגיוס הגדול ביותר בבורסה מתחילת השנה, הבטיחה החברה 555 מיליון שקל בהנפקה ראשונית - לפי שווי הנמוך בחצי מזה שאליו כיוונה בעת שהחלה בתהליך ההנפקה לפני כמעט שנתיים

המתקן הצף של שיכון ובינוי אנרגיה במאגר הבונים / צילום: באדיבות שיכון ובינוי אנרגיה
המתקן הצף של שיכון ובינוי אנרגיה במאגר הבונים / צילום: באדיבות שיכון ובינוי אנרגיה

מצטרפת חדשה למועדון חברות האנרגיה הציבוריות: חברת שיכון ובינוי אנרגיה (שו"ב אנרגיה) הבטיחה גיוס של 555 מיליון שקל (ברוטו) בהנפקה ראשונית של מניותיה לציבור - גיוס ההון הגדול ביותר מתחילת השנה בבורסה בתל אביב.

ההנפקה משקפת לשו"ב אנרגיה שווי של 2.2 מיליארד שקל לפני הכסף, או 2.58 מיליארד שקל לפני הכסף בדילול מלא (לאחר מימוש אופציות להמרת הלוואת בעלים למניות שקיבלה החברה האם, קבוצת שיכון ובינוי ). מדובר בשווי הנמוך בחצי מזה שאליו כיוונה שו"ב אנרגיה בעת שהחלה בתהליך ההנפקה, לפני כמעט שנתיים.

בסך הכול תחל שו"ב אנרגיה להיסחר בבורסה לפי שווי של 2.76 מיליארד שקל אחרי הכסף (או 3.13 מיליארד שקל בדילול מלא). לאחר השלמת ההנפקה תישאר קבוצת שיכון ובינוי עם 79.9% ממניות שו"ב אנרגיה (82.3% בדילול מלא), כאשר ביתרת המניות יחזיק ציבור המשקיעים.

את ההנפקה הובילה חברת החיתום ברק קפיטל חתמים בניהולו של צביקה מנס, והיא הובטחה בחיתום של 25% מסך המניות המונפקות. ברק קפיטל גם הובילה את הנפקת חברת הנדל"ן קבוצת אקרו , שנחשבה עד כה להנפקת המניות הראשונית (IPO) הגדולה ביותר שהושלמה בבורסה ב-2022, ואחת הגדולות בשנים האחרונות. אקרו גייסה בפברואר השנה 500 מיליון שקל לפי שווי של 3.5 מיליארד שקל לפני הכסף.

היקף הגיוס הגדול של שו"ב אנרגיה הפך את ההנפקה למורכבת ביותר, ובמיוחד לאור תנאי השוק הקשים בעולם בחודשים האחרונים. לדברי גורמים המקורבים למהלך, הגופים המוסדיים נמצאים כיום "בבונקר", ואינם מתעניינים בהנפקות חדשות, כאשר גם בוול סטריט ובאירופה אין כמעט הנפקות.

על פי אותם גורמים, רשימת המשתתפים בהנפקה כללה רק משקיעים גדולים ובראשם כל חברות הביטוח. מדובר במשקיעים שגם מעניקים מימון ושותפים בפרויקטים השונים של שו"ב אנרגיה, ולכן מכירים את הנכסים היטב.

צעד שיאפשר לחברה לצאת לדרך עצמאית

שו"ב אנרגיה עוסקת בייזום, הקמה ותפעול של פרויקטים לייצור אנרגיה בטכנולוגיה פוטו-וולטאית, בגז טבעי, ובטכנולוגיה תרמו-סולארית. לחברה פעילויות בישראל, רומניה, איטליה, טקסס וקליפורניה.

לחברה פרויקטי אנרגיה מניבים, בהקמה ולקראת הקמה ובייזום מתקדם, בהיקף של 4.2 ג'יגוואט (כולל שותפים). מתוכם, עומד חלקה של החברה על 2.8 ג'יגוואט.

כחלק ממהלך ההנפקה המירה שיכון ובינוי הלוואות בעלים בהיקף של 400 מיליון שקל למניות שו"ב אנרגיה, ובנוסף קיבלה החזר הלוואות בעלים של 200 מיליון שקל. אחרי ההנפקה שו"ב אנרגיה תוכל לצאת לדרך עצמאית עם הנכסים המצוינים שלה ובלי הצורך שהחברה האם תזרים לה כסף בכל פעם.

יש לציין כי בסוף חודש מאי השנה פרסמה שו"ב אנרגיה תשקיף לגיוס של 750 מיליון שקל, לפי שווי של 3 מיליארד שקל לפני הכסף. עם זאת, לאור התקופה הקשה בשווקים נדרשה החברה להפחית את השווי המבוקש ואת היקף הגיוס כדי להשלים את המהלך.

למעשה, הנסיונות להנפיק את שו"ב אנרגיה נמשכו לאורך תקופה של יותר משנה. בתחילת 2021 ביקשה החברה להשלים הנפקה לפי שווי של יותר מ-5 מיליארד שקל לפני הכסף, אולם בהמשך הסכימה להפחית את השווי ל-3.5 מיליארד שקל, לאחר שחברת האנרגיה הקמעונית פז דחתה הצעת מיזוג שהגישה לה שו"ב אנרגיה לפי שווי זה. עם זאת, גם בשווי הנמוך יותר לא הצליחה שיכון ובינוי להשלים את הנפקת החברה הבת אשתקד.

את הסיבה להנפקה כעת, בשווי הנמוך ביותר מחצי מזה שלו כיוונה תחילה, ניתן למצוא בהגדרת המהלך על ידי שיכון ובינוי כצעד אסטרטגי שיאפשר לחברה הבת לצאת לדרך חדשה ועצמאית. נוסף על כך, יחסוך המהלך מהקבוצה את הצורך להמשיך ולממן את השקעות החברה הבת, כאשר בבעלותה חברות בנות נוספות הדורשות גם הן השקעות.