בית המשפט ביטל את צו העיקול הזמני נגד בעלי השליטה ביונט קרדיט

שלמה אייזיק ושי פנסו, שני בעלי השליטה בחברת האשראי החוץ-בנקאי, התחייבו לא לשנות את החזקותיהם בחברה הציבורית • בהחלטה של בית המשפט המחוזי נכתב: "אייזיק ופנסו מצהירים כי לא נטלו דבר מהחברה, והם קורבן לאירועים, כאשר השקעתם נפגעה, כמו גם שמם הטוב"

מייסד יונט קרדיט, שלמה אייזיק / צילום: רמי זרנגר
מייסד יונט קרדיט, שלמה אייזיק / צילום: רמי זרנגר

קצת חדשות טובות לשניים משלושת בעלי השליטה ביונט קרדיט , שלמה אייזיק ושי פנסו. בית המשפט המחוזי בתל אביב ביטל את צו העיקול הזמני שהוצא נגד בעלי השליטה בחברת יונט קרדיט הציבורית. דבר הוצאת צו העיקול לא פורסמה בשל צו איסור פרסום שהוצא אודותיו, אך הוא מתייתר עם ביטול צו העיקול. 

הלכתם לאיבוד בפרשת יונט קרדיט? הנה כל הסיפור מההתחלה
פרשת היעלמות המיליונים מיונט קרדיט: גרסת משה כחלון נחשפת, בכירי פירמת EY מגיעים לחדרי החקירות 
מייסד יונט קרדיט שלמה אייזיק התפטר מהדירקטוריון והותקף על-ידי החברה: "ניסיון לברוח מאחריות" 

שופטת המחוזי סיגל יעקבי קיבלה את הבקשה לביטול צו העיקול שהגישו השניים, באמצעות עורכי הדין גיא גיסין, יואל פרייליך ואורן שהרבני. אייזיק ופנסו הסכימו להצעת בית המשפט והחליטו להתחייב שלא לבצע כל שינוי בהחזקותיהם הפרטיות בחברה הציבורית.

"אייזיק ופנסו מצהירים כי לא נטלו דבר מהחברה, והם קורבן לאירועים, כאשר השקעתם נפגעה, כמו גם שמם הטוב", נכתב בהחלטה של בית המשפט המחוזי. הם מתחייבים, לפנים משורת הדין, שלא לעשות שינוי או להוציא מידיהם את המניות המוחזקות על-ידם, באופן פרטי בחברה הציבורית, וזאת עד להחלטה אחרת של בית המשפט". 

החקירה נמשכת 

במקביל, נמשכת חקירת רשות ניירות ערך באשר לפרשות ביונט קרדיט וכן בדיקת הבודק החיצוני שמינתה החברה, רו"ח עופר אלקלעי. אייזיק ופנסו, כמו גם בעל השליטה הנוסף בחברה, המנכ"ל שפוטר צחי אזר, היו"ר לשעבר משה כחלון ומעורבים נוספים, כבר נחקרו על-ידי רשות ניירות ערך.

שלושת בעלי השליטה בחברה, כמו גם קצין הציות של יונט קרדיט, בכיר האוצר לשעבר יואב צבר, נחקרו בחשד לעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי התאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, גניבה בידי מורשה, זיוף והלבנת הון.

שלושת בעלי השליטה חשודים גם בעבירה של שימוש במידע פנים. זאת בעוד שר האוצר לשעבר כחלון חשוד בעבירת אי-דיווח והסתרה. גם בכיר בפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג ישראל (EY), שהייתה אמונה על ביקורות סדירות אודות יונט קרדיט, נחקר.

כפי שנחשף בגלובס, בחקירתו של כחלון הטיחו בו חוקרי רשות ניירות ערך כי הוא ידע על המעשים הלא כשרים בחברה, אך לא דיווח על כך כדין. כחלון שלל מכל וכל את דברי החוקרים, וטען כי ברגע שנודע לו על החשד לאי-סדרים בדבר צ'קים שנעלמו, הוא הורה ל-EY ישראל לחקור זאת, ומינה בודק חיצוני לפרשה. בהמשך, ברגע שנודעו לו החשדות למעשים פליליים בחברה, הוא הודיע על התפטרותו.

לטענת כחלון, הגורמים שמתחתיו אמרו לו כי לא מדובר באירוע קיצוני ומהותי לחברה, ומשום כך הוא לא פעל לדווח על כך כל עוד היקף חומרת הבעיה לא נחשף בפניו. לדבריו, אומנם התריעו בפניו על בעיות ניהוליות ותפקודיות כאלה ואחרות, אך הוא מעולם לא קיבל התרעה בנוגע למידע מהותי המחייב דיווח לציבור.

בין הנחקרים הנוספים ישנו כאמור גם בכיר בפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג ישראל (EY), שנחקר באזהרה במשרדי רשות ניירות ערך. מלבד זאת נודע לגלובס כי יונט, על-פי עצת עורכי דינה ממשרד ברנע ג’פה לנדה, ויתרה באופן גורף על חיסיון עורך דין-לקוח שלה מול כל גורם משפטי שעימו התייעצה.

יש לציין כי החברה העבירה מסמכים רבים לידי רשות ניירות ערך, כאשר על-פי ההערכות, החומרים הללו מפלילים את בעלי השליטה ונושאי משרה ביונט, וממילא גם את החברה עצמה. החלטת החברה התקבלה על-ידי הדירקטורים הבלתי תלויים, לאור העובדה שיתר הדירקטורים מצויים בניגוד עניינים בשל מעורבותם לכאורה באירועים שנמצאים בלב החשדות.