לא רק היבואניות: גם רשתות השיווק אשמות ביוקר המחיה

דיפלומט, שהפכה לסמל ל"חזירות" כדברי ההסתדרות, היא לא האשמה היחידה בגל ההתייקרויות. למעשה, גם לשופרסל יש חלק לא קטן ביוקר המחיה בישראל • רק לפני חודש החברה עדכנה את ספקיה על התייקרות בעמלות הסדרנות וההפצה - שופרסל הייתה צריכה לדעת שנגיסה ברווחיות של הספקיות תפגע קודם כל בצרכנים

שופרסל / צילום: Shutterstock
שופרסל / צילום: Shutterstock

דיפלומט עומדת בעין הסערה בשבועות האחרונים. היא הצליחה להרגיז כמעט את כולם. מרשתות השיווק, דרך גופי תקשורת ועד ההסתדרות. יבואנית הענק הודיעה על העלאת מחירים על חלק נרחב ממוצריה, ממותגי מזון ועד לטואלטיקה, בתזמון לא מאוד מחמיא. בחודשי הקיץ, כשההוצאות גדלות, וכולם מחפשים מסגרות לילדים, פעילויות וחופשות - התייקרות של עשרות אחוזים בסל הקניות לא עוברת חלק בגרון. 

הרשתות נגד היבואניות: מי ימצמץ ראשון בקרב על יוקר המחיה 
הבטחה צרכנית? מחירי המוצרים במדפי קרפור גבוהים בהרבה מאשר בצרפת 

אפשר להבין את הסיבות להעלאות המחירים. הכול מתייקר בכל העולם - חומרי הגלם, עלויות השילוח, החשמל והדלק. ודיפלומט, שהפכה לסמל ל"חזירות" כדברי ההסתדרות, היא לא האשמה היחידה בגל ההתייקרויות. למעשה, גם לשופרסל יש חלק לא קטן ביוקר המחיה בישראל ואולי אף בהתייקרות בדיפלומט.

רשת קמעונאות המזון הגדולה בישראל יצאה בהודעה חריפה ויוצאת דופן כי היא אינה מתכוונת להיענות לבקשת דיפלומט להעלות מחירים. "העלאת מחירים לצרכן אינה באה בחשבון בעת הזו", מסרה החברה בסוף השבוע האחרון. "נעשה כל שביכולתנו על-מנת להילחם ביוקר המחיה בישראל ולאפשר ללקוחותינו מחירים הוגנים ואת הצעת הערך הטובה ביותר".

אבל רק לפני חודש שופרסל עדכנה את ספקיה על התייקרות בעמלות הסדרנות וההפצה, "בעקבות העליות בתשומות, לרבות שינוע והובלת מוצרים, אחסנה, עבודה, דלק וכו', שמשפיעות על הפעילות הלוגיסטית".

שופרסל יקרה יותר

בשופרסל אומנם ציינו כי העלאת מחירים לצרכן אינה באה בחשבון כעת, "על כן השינוי בעלויות פעילויות אלה צריך לבוא לידי ביטוי בעליית ההנחות הנגבות בגינם". אבל שופרסל הייתה צריכה לדעת שנגיסה ברווחיות של הספקיות תפגע קודם כל בצרכנים. אי-אפשר לדחוק לפינה ספקית ענק כמו דיפלומט. אז האם חלק מהמאבק סביב העלאות המחירים של דיפלומט מקורו ביבואנית - או שמי שגלגלה את כדור השלג היא בעצם שופרסל?

ואם כבר שופרסל נלחמת ביוקר המחיה ובמחירים הגבוהים של דיפלומט, למה היא מובילה את טבלת המחירים בין רשתות השיווק? בשמפו, בג'ל כביסה וגם בטונה המושמצת של סטארקיסט, המחירים של מוצרי דיפלומט יקרים יותר בשופרסל מאשר ברוב רשתות השיווק.