בעלי קרקע בחוף התכלת: לחייב את עיריית הרצליה לתכנן את המתחם

בעקבות הודעת עיריית הרצליה כי אינה מתכוונת לקדם תכנון מפורט במתחם - מאות בעלי קרקעות, המאוגדים בעמותה לקידום תכנון ופיתוח חוף התכלת, פנו ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ת"א בבקשה להתערב

חוף התכלת, הרצליה / צילום: שלומי יוסף
חוף התכלת, הרצליה / צילום: שלומי יוסף

מאות בעלי קרקעות, המאוגדים בעמותה לקידום תכנון ופיתוח חוף התכלת, פנו ליו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה תל אביב, ערן ניצן, בבקשה להתערב ולחייב את עיריית הרצליה והוועדה המקומית לתכנון ולבנייה הרצליה לתכנן את מתחם חוף התכלת ברמה מפורטת. זאת בעקבות הודעת העירייה כי אינה מתכוונת לעסוק בזה. 

■ עם שינויים קלים: תוכנית הענק "חוף התכלת" בהרצליה אושרה

חוף התכלת הוא האזור הדרום-מערבי של הרצליה, הממוקם דרומית למרינה ולאזור התעסוקה העירוני. אחרי שנים רבות אושרה במרץ השנה תוכנית מתארית כוללנית למתחם, להקמת רובע עירוני הכולל 12.5 אלף דירות, בתוספת דיור בהישג יד בהיקף של 1,600 דירות, יצירת שטחים למבני ציבור, שטחי תעסוקה, פארק חופי וארכיאולוגי, נגישות אל חוף הים ועוד. התוכנית יצרה שלושה מתחמי תכנון וקבעה כי תנאי להוצאת היתרי בנייה הוא אישור תוכנית מפורטת ביחס לכל מתחם תכנון.

ואולם לפני כשבועיים הודיעה עיריית הרצליה כי לא תקדם במתחם תוכניות מפורטות, מה שלדעת חברי העמותה חוסם את האפשרות לקדם את התכנון במקום. במכתב שכתבו לניצן, באמצעות עורכי הדין יובל גלאון ועידו סונדרס ממשרד עורכי הדין עמית, פולק מטלון, הם מסבירים כי בעלי הקרקעות אינם יכולים לקדם את התכנון במקום, שכן מדובר באלפי בעלי זכויות, שבניגוד לאמור בחוק אינם מחזיקים בבעלות על 75% מהקרקעות.

"לא יעלה על הדעת כי תכונית מתאר בעלת חשיבות בקנה-מידה היסטורי, הן ברמה הלאומית והן ברמה המחוזית, תקודם במשך למעלה מעשור, תעבור את כל השלבים הסטטוטוריים, ובסופו של יום הרשות המקומית היא זו אשר תמנע את מימושה", נכתב במכתב. "לצערנו, עיריית הרצליה מעדיפה להתחשב באינטרסים צרים וקצרי-טווח, מבלי להתחשב בהשלכות האדירות של פעולותיה. היא מעדיפה לסכל אינטרסים לאומיים רק משיקולים פוליטיים מקומיים".

חברי העמותה מבקשים מיו"ר הוועדה המחוזית לחייב את העיריה לקדם תוכניות מפורטות במתחם, וכמו כן לתת חוות-דעת מקדימה, לפיה חברי העמותה יכולים לקדם תוכנית מתאר פרטנית למתחם. 

עורכי הדין יוסי מוסרי ומורן חביב ממשרד עורכי הדין מוסרי & חביב, המייצגים כאלף בעלי זכויות, פועלים לקדם כבר היום במתחם הצפוני של חוף התכלת תוכנית שאינה תלויה בהסכמת העירייה. לדבריהם, בעלי הזכויות המאוגדים במסגרת הסכמי שיתוף אצל משרד מוסרי& חביב יפעלו יחד עם חברת אלייד השקעות להגיע ל-75% מהבעלות לצורך תכנון מתחם עצמאי.

כמו כן, בכוונתם לפעול במתחמים האחרים כדי לאגד כמות מספקת של בעלי זכויות על-מנת לכפות על עיריית הרצליה לעשות תכנון מתחמי מרובה בעלים, באמצעות המועצה הארצית חברת דירה להשכיר, שזה הייעוד שלה - לעשות תכנון מתחמי מרובה בעלים.