הסלמה ביטחונית | סיקור שוטף

בצה"ל מעריכים כי בכיר נוסף בג'יהאד חוסל בעזה

לראשונה מאז התחיל מבצע "עלות השחר" נשמעו אזעקות בתל אביב • הפלסטינים מדווחים עד כה על 12 הרוגים ו-84 פצועים כתוצאה מתקיפות צה"ל ברצועה • בתום הערכת מצב, שר הביטחון גנץ הנחה את צה"ל להמשיך בתקיפות ובפעולות סיכול הירי על ישראל • יו"ר האופוזיציה נתניהו יגיע לקבל עדכון ביטחוני מראש הממשלה יאיר לפיד

שיגורים מרצועת עזה הערב לעבר ישראל / צילום: Associated Press, Adel Hana
שיגורים מרצועת עזה הערב לעבר ישראל / צילום: Associated Press, Adel Hana

22:05

הפלסטינים מדווחים על הרוגים, ביניהם ילדים בתקיפת צה"ל במחנה הפליטים ג'בליה. בתגובה לדברים אמר דובר צה"ל כי לא הייתה תקיפה בג'בליה והפיצוץ שם אירע כנראה בתאונת עבודה וככל הנראה משיגור כושל.

בד בבד ברפיח קרס בית של בכיר בג'יהאד לאחר תקיפה. לפי הדיווחים יש בשטח שלושה הרוגים לפחות.

21:30

על רקע הלחימה בדרום ותפילות בט' באב - במערכת הביטחון חוששים מהסלמה בעקבות כוונה של ארגונים יהודים לעלות מחר (א') להר הבית.

בשעות האחרונות נשמעו אזעקות באשדוד, באשקלון וביישובי עוטף עזה. 

18:40

מד"א מוסר כי מתחילת מבצע "עלות השחר" ועד לשעה זו הוענק טיפול רפואי ופונו לבתי החולים 21 בני אדם, בהם: 2 פצועים קל מרסיסים, 13 פצועים קל שנחבלו במהלך ריצה למרחב המוגן ו-6 שלקו בהתקף חרדה.

בנוסף צוותי מד"א טיפלו במספר נפגעים קל שנחבלו בדרך למרחב המוגן ולא נזקקו לפינוי לבית חולים ובמספר נפגעי חרדה שטופלו במקום.

18:15

הג'יהאד האסלמי ירה מטח רקטות אל עבר אשדוד, ראשון לציון, בת ים ודרום תל אביב. אזעקות צבע אדום הושמעו בכמה מהערים. כיפת ברזל יירטה את כל הטילים שהיו בדרך לאזורים המיושבים, אין דיווח על נפילות, נזק או נפגעים, למעט רקטה אחת שפגעה בכביש באשקלון - נזק לכביש ולמכוניות חונות. קודם לכן נפגע בית בשדרות מפגיעת רקטה, יש נזק אך אין נפגעים.

בסך הכל נורו עד כה יותר מ-400 רקטות לעבר ישראל, כ-100 מהן נפלו בשטח הרצועה, רוב היתר יורטו על ידי כיפת ברזל או שנפלו שטחים פתוחים. שיעור הצלחת היירוטים עד כה עומד כה על 95%.

יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו יגיע מחר (א') לקבל עדכון ביטחוני מראש הממשלה יאיר לפיד. 

17:45

הערב (ש') צפויות להתקיים ברחבי הארץ תפילות תשעה באב (הצום יחל בתל אביב ובאשדוד ב־19:34, בבאר שבע ב־19:35, בירושלים ב־19:36 ובחיפה ב­־19:37). 

במוקדי המידע השונים הפתוחים לרשות הציבור מציינים כי לא קיימות הנחיות מיוחדות בנוגע לתפילות שיתרחשו ביישובי עוטף עזה?, וכי הנחיות ההתקהלות תקפות גם לתפילות שיתקיימו הערב: עד 10 אנשים בשטח פתוח ועד 50 אנשים במבנה. נוסף על כך, וכפי שמצוין באתר פיקוד העורף, על תושבי יישובי עוטף עזה "לשהות עד להודעה חדשה בקרבת מרחב מוגן שניתן להגיע אליו בזמן ההתגוננות". המרחב המוגן יכול להיות ממ"ד (מרחב מוגן דירתי), ממ"ק (מרחב מוגן קומתי), ממ"מ (מרחב מוגן מוסדי), מקלט, חדר מדרגות פנימי או חדר פנימי.

במוקד עיריית שדרות מציינים כי בתי הכנסת, כמו כל המבנים הציבוריים בעיר, כוללים מרחב מוגן בתוכם או בצמוד אליהם. נציין כי ההנחיות מטעם פיקוד העורף נכונות, כרגע, עד לשעה 20:00 היום, וצפויות להתעדכן בהתאם להתרחשויות סביב העוטף, במסגרת הערכת מצב שתתקיים בשעות הערב. ההנחיות יועברו, כפי שנעשה עד כה, אל התושבים באמצעי התקשורת השונים.

יובל ניסני

16:25

הירי לדרום התחדש: חמישה יירוטים של כיפת ברזל; השר ליברמן כינס את משרדו כדי לדון בצעדים מיידים לסיוע כלכלי לנפגעים בסבב הלחימה.

משרד הבריאות הפלסטיני בעזה, מעדכן את מספר ההרוגים ברצועה ל-15 בני אדם, ו-125 פצועים. 

רקטה פגעה בשעות הצהרים במפעל הצבעים נירלט שבקיבוץ ניר עוז בעוטף. מנכ"ל המפעל עמרי לוטן מסר לגלובס כי המרלוג של החברה נפגע, אולם הם הצליחו להשתלט על האש. את ההיקף המלא של הנזק ואת השלכותיו יאמדו במפעל בהמשך.

15:30

רה"מ לפיד מזמין את יו"ר האופוזיציה, ח"כ בנימין נתניהו, לעדכון בטחוני יחד עם מזכירו הצבאי, לאור המצב הבטחוני וכמתחייב בחוק. המועד המדויק יקבע בין הלשכות.

 צה"ל תקף ארבע עמדות צבאיות נוספות של הג'יהאד האסלאמי בעזה. על פי דיווחים פלסטיניים, הג'יהאד האיסלאמי דחה את ההצעה המצרית להפסקת אש.

15:00

רקטה פגעה בבית בשדרות, המשפחה שהתה בממ"ד ולא נפגעה. צה"ל תקף עם טנקים וכוחות שריון עמדות צבאיות של הג'יהאד האסלאמי, בניין בן חמש קומות הופצץ בעזה. אזעקות ממשיכות להישמע ברחבי ישובי הדרום.

12:56

ההתרעות על חדירת כלי טיס עוין לאזור נחל עוז - דיווח שווא. במקביל, כלי תקשורת בלבנון מדווחים כי חיזבאללה מעלה רמת כוננות.

בתוך כך, בשל המצב הבטחוני - משחק הכדורגל בין אתלטיקו מדריד ליובנטוס לא יתקיים.

לאור המתיחות הבטחונית בדרום ובהחלטה משותפת בין קבוצת קומטק, מועדוני הקבוצות הוחלט שלא לקיים את משחק האלופות בין אתלטיקו מדריד ליובנטוס שהיה אמור להיערך מחר, א' (7.8) באצטדיון בלומפילד.

רוכשי הכרטיסים יקבלו החזר מלא וכספם יועבר באופן אוטומטי לאמצעי התשלום בו ביצעו את הרכישה במשרד הכרטיסים לאן תוך 14 ימי עסקים.

12:35

מטח כבד אל עבר כל ישובי העוטף וכן אל עבר שדרות ואשקלון.

מסוקי קרב של צה"ל תקפו שלוש עמדות צבאיות של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה. 

12:19

העימותים מול הג'יהאד האסלמי ברצועת עזה נמשכים כמעט ללא הפסקה מאתמול אחר הצהריים. פיקוד העורף מדווח על חשש לחדירה של כלי טיס עוין לשטח ישראל באזור נחל עוז.

שני חיילי צה"ל נפצעו קל מרסיסי פצצת מרגמה שנורתה לעבר כוח צה"ל בגבול הרצועה ופונו לקבלת טיפול. בנוסף, רקטה פגעה לפני זמן קצר במפעל במועצה האזורית שער הנגב. שריפה פרצה במקום וכובתה על ידי כוחות הכיבוי. אין נפגעים.

במהלך הלילה והבוקר תקף צה"ל כמה וכמה יעדים של הג'יהאד ובהם מתקני אחסון של רקטות, מתקני ייצור שלך אמצעי לחימה, וגם חוליות משגרות רקטות ופצצות מרגמה. באחת התקיפות על אופנוע שהוביל חוליית ירי מרגמות נהרגו שני אנשי הג'יהאד. בעזה הושמד בית גדול שתושביו הוזהרו מראש ויצאו ממנו, זאת לאחר שהתקבל מידע כי הג'יהאד השתמש במרף הבית לאחסון אמצעי לחימה.

מספר הנפגעים הפלסטינים הגיע לעשרות רבות, רוב ההרוגים הם אנשי הג'יהאד, אך לפי הדיווחים גם ילדה כבת 5 נהרגה. מבתי החולים ברצועה דווח כי בקרב הפתועים כ-45% הם אזרחים לא מעורבים.

בתוך כך, בשל עצירת אספקת הסולר והמזון, תחנת הכוח המרכזית ברצועה צמצמה את פעילותה לארבע שעות אספקת חשמל ביום בלבד. גם בבתי החולים ובעיקר במרכזי שבהם שיפא בעזה מדווחים על מחסור במנות דם ובציוד רפואי.

חמאס בשלב הזה לא הצטרף ללחימה והוא מקבל על כך ביקורת מאנשי הג'יהאד. עד כה לא הצליח הג'יהאד לעקוף את הגנת כיפת ברזל ולא נרשמו פגיעות של ממש בישראל זולת פצצת מרגמה שפגעה באחד מישובי חבל אשכול, אדם אחד נפצע קל מרסיסים. אזעקות צבע אדום הושמעו בעיקר בישובי העוטף בשל ירי מרגמות, ובצהריים נעשה נסיון של הג'יהאד לירות לעבר נמל התעופה בן גוריון. אזעקה הושמעה בישובים שסביב נתב"ג אך הטילים יורטו או שנפלו בשטחים פתוחים.

שר הביטחון בני גנץ קיים הבוקר הערכת מצב בהשתתפות הרמטכ"ל, וראשי מערכת הבטחון. צה"ל ערוך בגבול הרצועה בכוחות שתוגברו מאוד לרבות גיוס של מילואים, לאחר שאמש אור גיוסם של 25 אלף חיילי מילואים.

11:55

 אזעקות במודיעין ובאזור השפלה. הרוב יורט עוד בטרם התקרב, נבדק דיווח על נפילה בשטח פתוח.

10:20

אזעקת צבע אדום נשמעת בישובי הדרום. גבר נפצע באורח קל מרסיסי רקטה שנפלה ברפת במועצה האזורית אשכול. צה"ל סיכל חוליית פעילי ג'יהאד אסלאמי שהתכוונה לבצע ירי אל עבר ישובי העוטף. 

8:45

אזעקות צבע אדום ממשיכות להישמע בעוטף עזה והסביבה. במקביל, דיווחים סותרים בתקשורת הערבית על ניסיונות תיווך של המצרים להביא לרגיעה. במהלך הלילה צה"ל ביצע מעצרים ביהודה ושומרון של פעילים המזוהים עם הג'יהאד האיסלאמי.

22:04

עיריית תל-אביב-יפו פתחה את כל המקלטים הציבוריים ברחבי העיר, בהתאם להנחיות פיקוד העורף. 

21:58

לפני זמן קצר מטח נוסף לעבר עוטף עזה.

מאז אחר הצהריים נורו כ-100 רקטות לעבר ישראל, מחציתן נפלו ברצועה, 33 יירוטים של כיפת ברזל, היתר נפלו בשטחים פתוחים או התפרקו באוויר.

21:32

סבב תקיפות נוסף של צה"ל - ולצד זה הועבר מסר לחמאס דרך המצרים כי התקיפות יורחבו גם אל מתקניו אם יצטרפו לירי.

21:30

גורם מדיני אומר לגלובס כי יעדה המרכזי של התקיפה כבר הושג, פגיעה קשה בהיערכות הג'יהאד האיסלמי לביצוע שורת פיגועי תקיפה נגד צירי התנועה באזור עוטף עזה, וחיסולם של מתכנני התקיפות. לדבריו ההמשך תלוי בהתפתחויות בשטח. ראשית אם חמאס יחליט להצטרף, תהיה הסלמה. וחמאס בשלב הזה לא נכנס, ותגובותיו מדודות. ושנית אם הג'יהאד יתמיד בירי הרקטות וחלילה יפגע ויגרום לאבידות. הגורם אומר כי ההערכה היא שהירי ימשך בשעות ואולי ביומיים הקרובים. 

21:26

ראש הממשלה יאיר לפיד אומר הערב בעקבות ההתלקחות ברצועת עזה כי ישראל יצאה למבצע יזום ברצועת עזה נגד הג'יהאד האיסלמי כדי לנטרל איום מוחשי על ישובי ואזרחי עוטף עזה. בנאום בקריה אמר לפיד כי המדיניות הישראלית ברורה: מי שיאיים - לא יתקיים. זה נכון לגבי יורשו של בהא אבו אלעטא, תייסיר ג'עברי (שחוסל בתקיפה הראשונה היום) וזה נכון לגבי כל מחבל בן מוות שיבקש לפגוע באזרחי ישראל. כך בעזה, כך גם באיו"ש ובכל הזירות בהן נמשיך לפעול כל העת. "את המסר הזה העברנו לאורך ימים לשותפינו המסייעים לנו לייצוב המצב ברצועת עזה. לצערי האיום לא הוסר, והפעלת הכוח היזומה שלנו - היתה הכרחית. אף ארגון טרור ואף אדם לא יחזיק באזרחי ישראל כבני ערובה בבתיהם".

ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: קובי אלקוצר / לע''מ
 ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: קובי אלקוצר / לע''מ

לפיד הדגיש כי היעד אינו תושבי רצועת עזה, שהם לדבריו כלי במשחק הקטלני של ארגוני הטרור. הוא אמר כי מי שנושא באחריות להידרדרות, ופוגע פגיעה בכינון ישיר בכלכלה ובביטחון של תושבי עזה הם ראשי הג'יהאד האסלאמי. "בזמן שזיאד נחאלה (מנהיג הג'יהאד האיסלמי) יושב בטהראן, תושבי עזה נאנקים. ובזמן שחמאס נושאת באחריות על הרצועה, תושבי עזה סובלים. את המציאות הזו אפשר וצריך לעצור".

שר הבטחון בני גנץ הוסיף כי שום ארגון טרור לא יחזיק באזרחי ישראל כבני ערובה. "מי שיאיים - לא יתקיים. יחד, באחריות ובנחישות, נגיע ליעדים שלנו, נביא לשקט, ונגבה מחיר כבד ממי שביקש לשבש את שגרת חיינו".

21:18

מטחים לכיוון העוטף והדרום.

21:07

אזעקות באזור השפלה ובראשון לציון ובת ים.

21:02

מטח ירי נוסף לכיוון שדרות, כיפת ברזל מיירטת את הטילים.

20:58

התרעות על ירי טילים. אזעקות באשקלון, אשדוד ובשפלה הדרומית.

19:51

שר הביטחון בני גנץ אישר גיוס בצו קריאה חריג של עד 25,000 אנשי מילואים בהתאם לצרכים המבצעיים.

19:20

מרשות שדות התעופה נמסר כי "נמל התעופה בן גוריון פועל כבשגרה. לא קיימת כרגע השפעה על לוח הטיסות. נתיבי הטיסה הותאמו בהתאם לצורך ומתואמים עם חיל האוויר".

18:44

עיריות במרכז ובהן רעננה, כפר סבא, נס ציונה ורמת גן הודיעו על פתיחת מקלטים. גם עיריית תל-אביב-יפו הודיעה כי פתחה את החמ״ל העירוני באופן מצומצם וערוכה לפתיחת כל המקלטים במקרה של אזעקות בגוש דן. העירייה פועלת בהתאם להנחיות פיקוד העורף, ונכון לעכשיו כל האירועים מתקיימים כסדרם.

הג'יהאד הגיב בירי של כמה פצצות מרגמה, רובן נפלו בשטח הרצועה או בשטחים פתוחים ללא נזק.

18:25

לפי מקורות פלסטינים, עד כה דווח על 14 הרוגים.

18:08

מדובר צה"ל נמסר: "צה"ל תקף לפני זמן קצר יעדי טרור של ארגון הטרור הג'יאהד האיסלאמי הפלסטיני (גא"פ). מטוסי קרב של צה"ל פגעו בבכיר בארגון הג'יאהד האיסלמי הפלסטיני, תיסיר ג'עברי, מפקד מרחב צפון רצועת עזה אשר היה אמון על קידום מתווים לפיגועי נ"ט נגד אזרחי ישראל וחיילי צה"ל בימים האחרונים.

"בנוסף, סוכלו כ-10 פעילי טרור של הארגון, חוליות פעילים שהיו בדרכם לפיגוע נ"ט וצליפה. בנוסף, הותקפו בסיסים צבאיים ומבנים אשר משמשים את פעילי הארגון.
ג'עברי היווה דמות בכירה בארגון, וביצע מספר תפקידים בארגון, בהם ראש תחום המבצעים, והיה אמון על קבלת החלטות רבות בארגון ועל ניסיונות להוצאת פיגועים רבים לעבר תושבי מדינת ישראל.

"לאחר סיכולו של מאג'ד חראזין בדצמבר 2007 עלה והתקדם בשרשרת הפיקוד בארגון, עד אשר החליף את בהאא' אבו-אלעטא לאחר שזה סוכל במבצע 'חגורה שחורה'.
במהלך מבצע 'שומר החומות' הכווין ג'עברי מספר רב של שיגורי רקטות אל עבר שטח ישראל, בין היתר היה אחראי למתווה אשר הוביל לפגיעה בג'יפ אזרחי אשר הוביל לפציעתו של אחד האזרחים.

"הוכרז מצב מיוחד בעורף בטווח של 80 ק"מ מרצועת עזה, וההנחיות מתעדכנות בפורטל החירום הלאומי. הנחיות פיקוד העורף מצילות חיים, ויש לפעול על פיהן. צה"ל ממשיך בפעולתו נגד הג'יאהד האיסלאמי הפלסטיני, במטרה להשיב את הביטחון לתושבי מדינת ישראל". 

17:22

בהודעה משותפת לראש הממשלה יאיר לפיד ושר הבטחון בני גנץ נמסר כי צה"ל תקף לפני זמן קצר מטרות של הג'יהאד האיסלאמי ברצועת עזה. מדובר בפעולה שמטרתה הסרת איום קונקרטי על אזרחי מדינת ישראל ועל עוטף עזה ופגיעה במחבלים ובמשלחיהם. שיתוף פעולה מבצעי של צה"ל, גורמי המודיעין והשב"כ.

ראש הממשלה, יאיר לפיד: "ממשלת ישראל לא תאפשר לארגוני הטרור לקבוע את סדר היום בעוטף עזה ולאיים על אזרחי מדינת ישראל. יידע כל מי שקם לפגוע בישראל כי אנחנו נגיע אליו. כוחות הביטחון יפעלו נגד מחבלי הג'יהאד האיסלאמי להסיר את האיום מעל אזרחי ישראל".

שר הבטחון, בני גנץ: "המשימה היא להגן על יישובי ישראל ואזרחי ישראל - לא נאפשר לאף גורם לאיים או לפגוע באזרחי ישראל. מי שינסה - יפגע".

17:19

 תייסיר ג'עברי, יורשו של בהא אבו אלעטא, ומפקד מערך הנ״ט של הג'יהאד האיסלאמי חוסלו בתקיפת צה"ל. 

מתבצע גיוס מילואים מצומצם, וכיפת ברזל נפרסה בדרום, בגוש דן ובירושלים.

17:15

מזכ"ל הג'יהאד האיסלאמי זיאד נחלה: "אנחנו יוצאים לקרב, אין הפסקות אש אחרי תקיפה. זהו מבחן לכל פלוגות ההתנגדות".

16:45

בתקיפה מהאוויר חוסל תייסיר אל ג'עברי, אחד מהמפקדים הבכירים של הג'יהאד האיסלמי.

16:41

ארגון הג'יהאד האיסלאמי בהודעה רשמית: האויב פתח במלחמה נגד עמנו, על כולנו להגן על עצמנו, לא ניתן לאויב להמשך במדיניות שלו שמטרתה לפגוע בהתנגדות.

16:37

דובר צה"ל מתיר כעת לפרסם את שם המבצע: "עלות השחר" נגד יעדי טרור בארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני.

16:30

צה״ל תוקף כעת ברצועת עזה: הוגדר מצב מיוחד בעורף.

הפלסטינים מדווחים על לפחות 3 הרוגים בתקיפה על מבנה במחנה הפליטים אל בוריג' במרכז הרצועה. התקיפות מהאוויר מתמקדות במפקדות של הג'יהאד האיסלמי.

בישובי העוטף הונחו התושבים להישאר סמוך למרחבים מוגנים.