חיסול הבכירים בעזה היה מבצע הטעיה מוצלח ביותר, הכלכלה יכולה למנוע הסלמה

ישראל רושמת הצלחה גדולה עם תחילת ההסלמה בדרום ומפגינה קפיצת מדרגה ולמידת לקחים מהסבבים הקודמים • אם לא יהיו אירועים בלתי צפויים - ההערכות הן כי ההתלקחות צפויה להישכך תוך ימים ספורים, כל עוד ישראל לא נתונה תחת לחצים פנימיים וחיצוניים • גם לחמאס יש מה להפסיד - החל מכניסת פועלים, דרך שיפור התשתיות ועד למתקן התפלה

רצועת עזה / צילום: Associated Press
רצועת עזה / צילום: Associated Press

מבחינתה של ישראל, השעות הראשונות של ההתלקחות שכללו את התקיפות שהפתיעו את הג'יהאד האסלמי וחיסלו כמה מבכיריו, לצד הכישלון של הג'יהאד לייצר תגובת ירי רקטי יעיל, היוו הצלחה גדולה. לכן כעת הכיוון העיקרי הוא לסיים את האירוע בהקדם האפשרי.

לשם כך מוזהר ארגון חמאס, אחיו הגדול של הג'יהאד והארגון השולט ברצועה, מפני הצטרפות לירי, וגם הוא נדרש לרסן את הג'יהאד כדי למנוע הסלמה והתמשכות הירי. ההערכות נכון לעכשיו הן בהחלט בכיוון הזה של סבב קצר בן יום יומיים, שבסיומו הג'יהאד יודיע שיתנקם בישראל בהמשך, יציג ראיות לכאורה להצלחתו בירי הרקטי, והעניינים ירגעו.

אלא שאנחנו חיים במזרח התיכון הבלתי צפוי, ויש יותר מדי גורמים העשויים לשבש את התסריט האופטימי.

מכניסת פועלים ועד מתקן התפלה: לחמאס יש מה להפסיד

ראשית, חמאס מצוי בלחץ מהג'יהאד ומגורמים אחרים, לרבות מאיראן, להצטרף גם הוא לירי. יכולותיו שלו משמעותיות בהרבה מאלה של הג'יהאד. באירוע דומה בעבר עם חיסולו של בהא אבו אל עטא בכיר הג'יהאד ב-2019, חמאס לא הצטרף.

בשלב זה הוא לא מונע מהג'יהאד לירות, וייתכן ויצטרף רק באמצעות מה שמכונה "סוררים", כלומר בעקיפין.

לחמאס יש הרבה מה להפסיד, הצעדים הכלכליים המקלים על הרצועה ובהם 12 אלף הפועלים היוצאים לעבוד בישראל, הרחבת יצוא ויבוא סחורות ועוד, שיפרו את רמת החיים של תושביה, וכעת אלה מנופי לחץ על הארגון מצד ישראל. על הפרק עוד לא מעט פרויקטים ובהם מתקן ההתפלה, קווי חשמל חדשים, תשתיות כבישים ועוד ועוד.

ישראל מאפשרת בעת האחרונה הכנסת עוד ועוד סולר לרצועה, והרחבה של תפוקת החשמל של תחנת הכוח העיקרית. עם תחילת המתיחות זרם הסולר הופסק, ואספקת החשמל בכל הרצועה בסכנה. בנוסף, חמאס וגם הג'יהאד טרם שיקמו את יכולותיהם הצבאיות ובעיקר את מאגרי הרקטות והטילים, ואין זה זמן נוח לסבב נרחב. על היכולות המופחתות מעידות תוצאות הירי הרקטי אתמול, כאשר מחצית מהרקטות שנורו נפלו בשטח הרצועה, ורבות מהן התפרקו באוויר. אלה הן רקטות תוצרת בית, שאיכותן ירודה.

מנגד, איראן המבקשת להראות לישראל את השפעתה ויכולתה להבעיר את גבולותיה, מעוניינת בהסלמה, ואולי אף תנסה להרחיב אותה צפונה. ספק אם חיזבאללה יצטרף בעצמו אבל זו לא תהיה הפתעה גדולה אם יהיה ירי רקטי ולו ספורדי מלבנון אל ישראל, וארגון פלסטיני קיקיוני יקח אחריות על כך.

גם אירוע יחיד כמו פגיעה קשה באזרחים ברצועת עזה, או הצלחה של הג'יהאד לפגוע במטרה ישראלית, עשויים לגרום להסלמה.

ובחזרה לתוצאות הצבאיות, ראשית היה זה מבצע הטעיה מוצלח במיוחד, והישג מודיעיני יוצא דופן לאתר ולחסל 3 מראשי הזרוע הצבאית של הארגון ובהם מפקד מהשורה הראשונה, תייסיר ג'עברי (מחליפו של אל עטא). כן חוסלו בזמן אמת לפחות 3 חוליות נ"ט שארבו לכלי רכב אזרחיים וצבאיים על הצירים הקרובים לגדר. עוד חוסלו שתי חוליות שיגור רקטות וכמה מתקני שיגור. יכולת האיכון המודיעינית ברובה, תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים מתקדמים, ועמה הפגיעות המדויקות מאוד, מעידות על למידת לקחים ועליית מדרגה ממש של צה"ל והשב"כ.

כיפת ברזל שבה והוכיחה את יעילותה בעשרות יירוטים, וגם כאן יש לימוד לקחים מהסבב הקודם במאי אשתקד, אז הצליחו חמאס והג'יהאד לעקוף בחלק מהמקרים את הכיפה. כל זה נכון לאירועים עד כה, והתמשכות של הלחימה עשויה לשנות ולו חלקית את המשוואה.


המבצע הראשון של רה״מ לפיד

זו טבילת האש הראשונה של יאיר לפיד כראש ממשלה, והוא מקפיד לנהל אותה בממלכתיות יתרה. לפיד ספג ביקורת על כוונתו לצאת לחופשה, ביטל אותה - היו דיווחים שהכל היה חלק ממהלך ההטעיה, ככל הנראה לא דיווחים מדוייקים - ונפנה לנהל את ההתלקחות. הוא מופיע לצידו של בני גנץ שר הביטחון, נותן לו קרדיט בהודעות, ובנאומו אמש היה ממוקד וממלכתי, אולי ניכר טיפה לחץ.

היציאה למבצע לא נעשתה באישור של הקבינט הביטחוני אלא ביידועו בלבד, אבל לפיד מתכוון לכנסו כדי לעדכן ולקבל החלטות להמשך. יתכן גם שראש האופוזיציה נתניהו יוזמן שוב לקבלת תדרוך ביטחוני מדיני בשל האירוע.

ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: קובי אלקוצר / לע''מ
 ראש הממשלה יאיר לפיד / צילום: קובי אלקוצר / לע''מ

חזית ההסברה: ראש מערך ההסברה בטלוויזיה

עוד היבט מעניין הוא שידורו של ראש מערך ההסברה הטרי ליאור חייט אל התקשורת. מדובר בהחלטה אסטרטגית של לפיד להעלות דובר בכיר בחליפה, ולא במדים, אל מול המצלמות ולהגביר את הרושם של שליטה של הדרג המדיני באירוע, ולא של הביטחוני צבאי בלבד. חייט, מנוסה במעמדים כאלה, בתפקידו הקודם כדובר משרד החוץ, ואם חלילה יימשך המבצע הוא אמור להיות מעביר המסרים של לפיד והממשלה לציבור, כמו מנכ״ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימנטוב בקורונה.

לפיד וגנץ מנהלים במקביל את המערכה המדינית הבינלאומית, הודעות ומסרים המסבירים את צעדי ישראל והתקיפה ברצועה הועברו זמן קצר לאחריה לידידות ישראל בעולם. המסר המרכזי הוא כי ישראל ניסתה למנוע את ההסלמה ולהניא את הג'יהאד האיסלמי מניסיונו לבצע פיגועי נ"ט נגד מטרות ישראליות, אך משלא הצליחה יצא למכה מקדימה.

השגרירים קיבלו את דפי המסרים, ואחת מהתוצאות היא הודעות תמיכה של שורת סנאטורים אמריקאים בישראל.

גנץ שוחח אמש עם מזכיר ההגנה האמריקאי לויד אוסטין, עדכן אותו על האירועים, ואמר בין השאר כי ישראל פועלת בכדי להגן על עצמה ועל אזרחיה ותפעל באופן ממוקד ובנחישות מול הטרוריסטים ומחוללי הטרור בכדי להגיע ליעדיה. אוסטין הביע תקווה כי הסבב לא ידרדר.

תקווה דומה הביע שליח האום תור וונסלנד שקרא להפסיק את האש לא לפני שהביע דאגה מחיסולו של ג'עברי.

שוב, התמשכות בירי ופגיעה חלילה באזרחים, עשויה לשנות את יחס ארה"ב לתקיפה ולהביא עמה לחץ להפסיק את האש.

המתווכת הנצחית: מצרים

מצרים משחקת גם כעת תפקיד חשוב, אך הג'יהאד האסלמי איבד לא מעט אמון בה, שכן המתקפה בוצעה בעיצומם של מגעים בתיווכה.

בישראל הבהירו למצרים כי המתקפה יצאה לדרך רק לאחר שהוברר כי הג'יהאד ממשיך בהכנות לפיגוע.


ההיבט הכלכלי

שלושת ימי הסגר על יישובי עוטף עזה, יאלצו את המדינה לפצות את התושבים הן על אובדן ימי עבודה והן על נזקים שונים במסחר בחקלאות ובתעשייה. אין מדובר בסכומים גדולים בינתיים, רק כמה עשרות מיליוני שקלים, והשרים שביקרו באזור הבטיחו לראשי הרשויות כי הכסף יגיע בקרוב. עדיין לא ברור כיצד יקבלו השכירים ומעסיקיהם פיצוי על שלושת ימי העבודה שפספסו בינתיים. אבל כאן הכסף הקטן.

אם יפתח הסבב לממדים גדולים יותר, והתמשכות הירי לזמן ארוך יותר, הנזקים יגדלו משמעותית. ירי אל המרכז העשוי לשתק ולו חלקית ענפי כלכלה, יגרום לנזקים ממשיים, לא רק בל פיצויים שידרשו אלא בנזק ישיר. כך למשל התמשכות הירי תביא לפגיעה ודאית בתיירות המתאוששת, הן זו הבאה מחו"ל והן הפנים ישראלית.

מטחי הירי למרכז הביאו לביטול אירועים, כמו משחק הכדורגל בין אתלטיקו מדריד ליובנטוס, שאמור היה להתקיים ביום ראשון באצטדיון בלומפילד ועוד.