הערים הגדולות לא מצליחות להחזיר את העובדים למשרדים

​שיעור התפוסה במקומות העבודה נמוך במיוחד בערים כמו ניו יורק, שבהן העובדים הם המנוע של הכלכלה המקומית

מסעדה בניו יורק. החיים חזרו למסלולם הנורמלי ברוב המקומות שבהם אנשים מתקהלים / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey
מסעדה בניו יורק. החיים חזרו למסלולם הנורמלי ברוב המקומות שבהם אנשים מתקהלים / צילום: Associated Press, Ted Shaffrey

מעט אחרי שאדם חמוש ירה והרג עובד של גולדמן זאקס ברכבת סאבווי בניו יורק בשלהי חודש מאי, תיבת האימייל של דיוויד סולומון התחילה להתמלא. מנהלי כוח אדם שיתפו את הבכיר בגולדמן זאקס בצערם ובחשש שלהם. לפי אנשים שמכירים את הנושא, היו להם גם שאלות בנוגע למידת הישימות של החזרת עובדי הבנק למשרדים במנהטן.

מאוחר יותר באותו יום, סולומון צלצל לראש עיריית ניו יורק אריק אדמס להביע את דאגתו ולהצביע על נקודה מסוימת בפני ראש העיר, שנאבק להגדיל את חלקם של העובדים שחוזרים למשרד. סולומון אמר לו שהעובדים מהססים לחזור בגלל שמצב הביטחון ואיכות החיים בעיר הידרדרו.

יותר משנתיים לאחר שפרצה מגפת הקורונה, הזעם בקרב העסקים גובר, וכך גם בקרב מנהיגים בעיריות ובקהילות ברחבי ארה"ב. הם רואים שהמשרדים נשארים מאחור אף שהחיים חזרו למסלולם הנורמלי במסעדות, בחברות התעופה, באירועי ספורט ובמקומות אחרים שבהם אנשים מתקהלים. אפילו אחרי שהרבה מעסיקים אימצו עבודה היברידית, פחות מחצי ממספר העובדים שעברו במשרדים לפני המגפה חזרו לרובעי העסקים באופן קבוע.

הבעיה חמורה במיוחד בערים הגדולות של אמריקה. ברחבי המדינה, שיעור העובדים במשרדים בסוף יוני עמד על 44%, בעוד ערים כמו פילדלפיה, שיקגו, סן פרנסיסקו וניו יורק משתרכות מאחור, כך לפי Kastle Systems, שאוספת מידע על מספר העובדים שנכנסים לבנייני המשרדים בכל יום.

26.3 אלף עסקים קטנים נסגרו לצמיתות

הפיצול הזה ייצר תחושה של דחיפות בקרב פוליטיקאים ומנהלים בערים הללו, שבהם העניין חשוב במיוחד משום שהעובדים הם המנוע של הכלכלות המקומיות ושל העסקים הקטנים.

מאפריל 2020 עד למרץ 2021, 26.3 אלף עסקים קטנים בניו יורק נסגרו לצמיתות, לפי דוח שראש העירייה פרסם באביב. שיעור המשרדים הפנויים בניו יורק עלה ל־116 מיליון מ"ר מ־84 מיליון ברבעון הראשון של 2020, לפי חברת המידע CoStar Group. דמי השכירות במסחר במנהטן ירדו במשך 18 רבעונים רצופים, הרבה לפני המגפה, לפי חברת שירותי הנדל"ן CBRE.

נושא אחד שמעסיק את העובדים בערים הגדולות הוא התחבורה. בניו יורק, בוושינגטון הבירה, בסן פרנסיסקו ובשיקגו - זמני הנסיעה לעבודה הם בין הארוכים במדינה - וגם שיעורי החזרה לעבודה הנמוכים ביותר - לפי ניתוח של הוול סטריט ג'ורנל ל־24 האזורים המטרופוליניים במדינה, בחודש מאי.

דאגות בנוגע לבטיחות ולפשע, כולל בתחבורה הציבורית, תרמו לחוסר הנוחות של העובדים באזורים אורבניים. בניו יורק, מספר הפשעים הקשים, בהם רצח, שוד ותקיפה, עלה ב־7.5% מ־2019 ל־2021, לפי משטרת העיר. בסן פרנסיסקו היו 56 מקרי רצח ב־2021, לעומת 41 ב־2019, ואילו מקרי השוד והתקיפה בירידה. בלוס אנג'לס הפשע האלים עלה ב־4% בין 2019 ל־2021.

הנושאים הללו מצטרפים לחוסר הרצון לחזור לעבודה שקיים גם מחוץ לערים הגדולות. חברות שומעות מעובדים ש"אני עדיין מודאג בגלל הקורונה. מחירי הדלק עומדים על 5 דולרים לגלון ויקר להגיע לעבודה", אומר בריאן קרופ, סגן נשיא למשאבי אנוש בחברת הייעוץ גרטנר. "או, למה לי לבוא לעבודה כשחצי מהאנשים יהיו בבית בכל יום נתון?"

כמעט שניים מכל שלושה עובדים שעבודתם יכולה להיעשות מרחוק מעדיפים שילוב של עבודה מרחוק ומהמשרד, לפי מחקר בינלאומי שהושלם במרץ על ידי חברת רואי החשבון הגלובלית PwC.

68% מהעובדים בצפון אמריקה אומרים שהם ישקלו לחפש עבודה אחרת אם המנהלים שלהם יעמדו על כך שהם יחזרו למשרד באופן מלא, לפי סקר מנובמבר 2021 של חברת ניהול המשכורות ADP.

"העובדים לא מבקשים, אלא מודיעים"

אחת החברות שהודיעו לאחרונה על נסיגה מעבודה במשרד היא חברת YELP, שיושבת בסן פרנסיסקו. החברה הודיעה בחודש שעבר כי היא סוגרת את משרדיה בניו יורק, בשיקגו, ובוושינגטון הבירה. בשלושת המשרדים עבדו פחות מ־2% מהקיבולת.
אף שחברת השירותים הפיננסיים Nearwater Capital בניו יורק דורשת כעת מהעובדים לחזור למשרד לחמישה ימים בשבוע, "אנשים לא ממש מבקשים לעבוד יום מהבית, אלא פשוט מודיעים לנו שהם מתכננים לעבוד מהבית", אומר ג'יימס פיטרסון, שותף מנהל בחברה.

הקו בין חופשה לבין עבודה מהבית "ללא ספק היטשטש", הוא אומר. "היה לנו קצת, 'אני נוסע לשבוע לפלורידה לפגוש את החמים שלי, אז אני אעבוד מרחוק'".

הרבה מעסיקים חוששים לנקוט קו קשוח מחשש לאבד עובדים כששיעורי השחיקה בשיא של חודשים או קרוב לכך. עם העלייה בעבודה מרחוק, חברות מתחרות עתה עם מעסיקים מכל העולם, לא רק אלה שבשווקים המקומיים שלהן.

רבים מהמעסיקים הגדולים בניו יורק אימצו אסטרטגיות של עבודה היברידית. אמריקן אקספרס השיקה בחודש מרץ תוכנית שמאפשרת לעובדים לבחור לעבוד מרחוק או בשילוב של בית ומשרד. חלק מהעובדים מגיעים בכל יום, אבל כ־40% מעובדי החברה בארה"ב העדיפו לעבוד רק מרחוק. פרמונטל גלובל אימצה מוקדם יותר השנה אסטרטגיה היברידית שבה העובדים צריכים להיות במשרד לפחות חצי מהזמן, לדברי דובר החברה. בג'יי פי מורגן צ'ייס, חלק מהמשרות דורשות מהעובדים להיות במשרד חמישה ימים בשבוע. עובדים אחרים אימצו לוח זמנים היברידי וחלק קטן מהם עובדים רק מהבית, לפי החברה.

משא ומתן עם איגודי העובדים

שיעור השימוש במשרדים בניו יורק הגיע ל־41.2% בשבוע האחרון של יוני, ירידה מ־42.5% השיא במגפה, שאליו הגיע שבוע קודם לכן. השיעור הזה עדיין נמוך בהרבה ממה שפוליטיקאים ומנהלים היו רוצים לראות.

הרבה מנהלים אמרו שהם מרגישים שיש התקדמות בשיעור החזרה לעבודה בתחילת השנה, לאחר ירידה בהתפרצויות הקורונה. בניו יורק, הירי ברכבת התחתית ותקריות אלימות אחרות חתרו תחת המגמה הזו. כמה ימים אחרי הפנייה שלו לראש העיר, סולומון חזר על דאגותיו בשיחה בת 30 דקות שאורגנה על ידי "השותפות למען ניו יורק", קואליציה של מנהיגים עסקיים שעבדה עם ראש העיר להאיץ את החזרה למשרדים. יותר מ־100 מנהלים בחברות מובילות השתתפו בשיחה, לדברי משתתפים.

רבים מהמנהלים בניו יורק דוחפים לנקיטת צעדים נוקשים יותר בנוגע לפשיעה. קבוצות אחרות קוראות להשאיר את העובדים בבית ולשמר עד כמה שיותר גמישות. כמה חברות נאלצו לנהל משא ומתן עם איגודי עובדים כשפתחו מחדש את המשרדים. באיגודים אומרים שהם רוצים להגן על בטיחות העובדים ולהיצמד לסעיפי ההסכמים.

1,000 דולר לעובדים כהחזר הוצאות נסיעה

בהתחלה, סלסט רודריגז נהנתה מלחזור למשרד כמה פעמים בשבוע מאז קיץ 2021, כשסוכנות הפרסום שבה עבדה התחילה מדיניות וולנטרית של חזרה לעבודה. מנהלת הלקוחות, בת 26, אהבה את השינוי בקצב ואת ההפוגה מהדירה הקטנה שלה במנהטן.
במהלך נסיעה לעבודה ברכבת התחתית בחורף האחרון, גבר חשף את עצמו לפניה כשהיו לבדם בקרון. "בכיתי בעבודה משום שהייתי בשוק ממה שקרה", היא אומרת.

היא הפסיקה לנסוע ברכבת למשך חודש, ועדיין הולכת או רוכבת על אופניים כשהיא יכולה. לפעמים היא מגיעה למשרד, אבל לפעמים מעדיפה לעבוד מבית קפה כשהיא מרגישה שהיא צריכה לצאת.

הרכבת התחתית של ניו יורק. ירידה בתחושת הביטחון האישי בעיר פוגעת במוטיבציה לחזור למשרדים / צילום: Associated Press, Mary Altaffer
 הרכבת התחתית של ניו יורק. ירידה בתחושת הביטחון האישי בעיר פוגעת במוטיבציה לחזור למשרדים / צילום: Associated Press, Mary Altaffer

כדי להתמודד עם חששות העובדים בנוגע לבטיחות ברכבת התחתית ובנוגע למחירי הדלק העולים, יש חברות שמציעות לשלם עבור הסעות או מציעות הלוואות. בשנה שעברה הודיעה חברת השירותים הפיננסיים דלויט שהיא עוברת למודל היברידי ותספק לעובדים עד 1,000 דולר לצורך החזר הוצאות על חניה, אגרות ושאר הוצאות נסיעה.
יותר מ־25% מהמעסיקים בסקר של גרטנר בסוף מרץ אמרו שהם מספקים ארוחות צהריים בחינם או כיבוד לעובדים למשוך אותם בחזרה למשרד. 5% אמרו שהם מסבסדים או מחזירים הוצאות נסיעה.

אבל בינתיים אלפי עסקים קטנים נאבקים לשרוד כשכל כך הרבה עובדים נמצאים בבית. בבלו פארק קיצ'ן, מסעדה שמתמקדת בארוחות צהריים ברובע הפיננסים של מנהטן, ההכנסות ירדו ב־30% לעומת התקופה שלפני המגפה. לאחרונה הן עלו בעיקר הודות להזמנות לקייטרינג מצד חברות שמזמינות ארוחות צהריים עבור העובדים, אומרת הבעלים השפית קלי פיצפטריק. "ניו יורק היא מקום קשוח מפני שהעלויות הקבועות אסטרונומיות ועד שלא נגיע ל־85%־90% מאיפה שהיינו לפני המגפה, אין לנו סיכוי להרוויח כסף", היא אומרת.

במאמץ נוסף למשוך את העובדים בחזרה, הרבה עסקים משדרגים את המשרד כדי לתת לעובדים יותר אור, יותר אוויר מסונן ויותר אזורי עבודה שמתמקדים בשיתוף פעולה.

בסוף 2020, חברת קרלייל העבירה את המשרדים שלה בניו יורק למגדל החדש 1 ונדרבילט, ליד התחנה המרכזת של העיר. החלל היה פקטור משמעותי במשיכת העובדים בחזרה, אומר ברוס לרסון, מנהל משאבי האנוש בחברת הפרייבט אקוויטי. הוא מצפה שאנשים יחזרו לשלושה ימים בשבוע במשרד, עם גמישות מסוימת. בכל יום חוץ מיום שישי, 60% מ־480 העובדים בקרלייל בניו יורק, נמצאים במשרד.

"קל לקחת כמובן מאליו עד כמה איכות החלל משפיעה על כמה שאנשים רוצים להיות במשרד, וזו תזכורת טובה", אמר לרסון, שהשתתף בפגישה עם ראש העיר.

תאריך היעד: אחרי יום העבודה

יש חברות שאמרו שינקטו עמדה נוקשה יותר לגבי החזרה למשרד אחרי הקיץ. נוכחות במקום העבודה היא וולנטרית כרגע ב־Cadre, סטארט־אפ בתחום הנדל"ן, אומר המייסד והמנהל ריאן ויליאמס, אבל החברה מצפה שהעובדים יהיו במשרד שלושה ימים בשבוע אחרי יום העבודה, שיחול ב־5 בספטמבר. Cadre מתכננת לעבור למשרד חדש שעיצבה מתוך תפיסה של פוסט־מגפה. נגמרו הימים של עדיפות לקיוביקלס ולמשרדים פרטיים. בלוקיישן החדש יהיו יותר חדרי ישיבות לעבודה משותפת.

Cadre גם מיפתה את אזורי המגורים של העובדים שלה ובחרה שכונה שתקטין ככל האפשר את מרחקי הנסיעה למשרד. המשרד החדש קרוב לגרנד סנטרל - ואילו הקודם היה בדאון טאון. "לפני הקורונה הנסיעה לעבודה יכלה לקחת לאנשים שלוש־ארבע שעות ביום", אומר ויליאמס.

בחברת Silverstein Properties, שבבעלותה שמונה בנייני משרדים בניו יורק, רואים ששיעור התפוסה עומד על 40%־45% בימים שלישי עד חמישי, אומר המנהל מרטי ברגר. לאחרונה בחלק מהבניינים הגיעו ל־70%. החברה יצרה אפליקציה עבור הדיירים שבה מוצעים אירועים ותוכניות שונות בבניינים. למשל שיעורי מדיטציה, קונצרטים או הנחות במסעדות ובחנויות. "השכרנו יותר משרדים ברבעון הראשון של 2022 מאשר בכל 2021", אומר ברגר.

התסריט הטוב ביותר עבור חברות כרגע הוא שיותר עובדים ירגישו כמו מייקל ברטולומיאו. הוא עורך וידאו פרילנסר, שנוסע בכל יום עבודה מדירתו בברוקלין שבה אשתו שעובדת מהבית, בנו בן ה־4 ובתו התינוקת, לחברת ההפקות במנהטן שבה הוא מסיים פרויקט. הוא אומר שהאווירה במשרד מספקת מפלט מהבדידות שבלשבת מול המסך עם אוזניות. הוא חושש מה יעשה כשהפרויקט ייגמר. אולי זה בדיוק גרם לי להבין שאני לא רוצה להמשיך לעבוד בתעשייה שבה רוב האנשים הם מרחוק, הוא אומר.