ארה"ב: דוח התעסוקה מותיר את מדיניות העלאת הריבית של הפד בנתיב האגרסיבי

דוח התעסוקה האמריקאי לחודש יולי היה חזק, בניגוד לציפיות להאטה בכלכלה • העסקה נרחבת וגידול בשכר העובדים בארה"ב מקשים על הבנק המרכזי להוריד את קצב העלאות הריבית בספטמבר הקרוב

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Mary F. Calvert
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Mary F. Calvert

דוח התעסוקה האמריקאי לחודש יולי שהיה מנוגד לציפיות להאטה בכלכלה, יקשה על הפדרל ריזרב לסגת מקצב העלאות הריבית, שקבע לעצמו לקראת פגישת המדיניות הקרובה בספטמבר.

הפד מנסה להאט את הפעילות הכלכלית וההעסקה כדי להקטין את אינפלציה שהגיעה לשיא של 40 שנה עם קצב שנתי של 9.1%. דוח התעסוקה שפורסם בשישי מלמד שהמשק עדיין פועל במרץ רב, מגביר את הסבירות לכך שפקידי הפד יגיעו למסקנה, שהם צריכים להעלות את הריביות לרמה גבוהה יותר ולשמור על ריבית גבוהה יותר לזמן ארוך יותר כדי לצנן את הכלכלה.

הפד העלה את הריבית ב־0.75% בפגישה האחרונה, לאחר העלאה דומה ביוני, שהייתה הגדולה ביותר מאז 1994. "עוד העלאה גדולה עשויה לקרות בפגישה הבאה שלנו", אמר פאוול במסיבת עיתונאים ב־27 ביולי, "אבל ההחלטה תהיה תלויה בנתונים שנקבל בין עכשיו לאז".

מספר בכירים בפד אמרו שהבנק המרכזי עשוי להעלות את הריבית רק בחצי אחוז בספטמבר, וכלכלנים ואנליסטים העריכו שהבנק יאט את העלאות הריבית בקרוב. אבל זה תלוי באופן קריטי בהאטה בפעילות הכלכלית, בייחוד בההעסקה, והדוח מיום שישי לא מראה סימנים כאלה.

מאז פגישת הפדרל ריזרב ביולי, נתוני שוק התעסוקה היו אפילו יותר חזקים ממה שדווח מוקדם יותר, וההעסקה ממשיכה לעלות במשק האמריקאי. המעסיקים הוסיפו ביולי 428 אלף משרות, ובכך החזירו את כל המשרות שאיבדו מאז פברואר 2020. כמו כן, האבטלה ירדה לרמה של 3.5% לעומת 3.6% בארבעה החודשים הקודמים.

למרות הערכות קודמות: השכר ממשיך לצמוח

גם העלייה בשכר הייתה חזקה יותר ממה שצפו הכלכלנים ביולי. השכר הממוצע לשעה עלה ב־0.5% בהשוואה ליוני וב־5.2% בהשוואה לשנה קודם לכן. צמיחת השכר ביוני תוקנה כלפי מעלה והצביעה על כך שנתונים מוקדמים יותר הגזימו בהערכת ההאטה בקצב גידול המשכורות.

דוח נפרד של משרד התעסוקה על שכר עובדים שפורסם ב־29 ביולי הראה גם הוא שהרעיון שהחלה האטה בצמיחה במשכורות אינו נכון.

נתוני השינויים בשכר העובדים חשובים לפד במיוחד כרגע בגלל החשש שחברות מעלות שכר רק בגלל שהן יכולות לגלגל עלויות העסקה גדולות יותר לצרכנים בסביבה האינפלציונית הנוכחית. ביחד, שני דוחות התעסוקה עלולים להזין חששות מספירלה עולה של מחירים ומשכורות.

נגידי הבנק הדפו השבוע ציפיות של משקיעים לסיום מוקדם יותר של מדיניות העלאות הריבית. הנגיד הראשי של הפד של שיקגו, צ'רלס אוונס, אמר לעיתונאים השבוע שאם הכלכלה מאיטה כפי שהוא צופה, הוא יתמוך בהעלאת ריבית של 0.5 אחוז בפגישה של הבנק המרכזי בספטמבר. אבל הוא אמר שגם 0.75 אחוז עומדת על הפרק אם הנתונים הכלכליים יהיו חמים מהמצופה.

עד כמה המיתון יתמתן?

במסיבת עיתונאים בסוף יולי, פאוול אמר שישנן עדויות לכך שהכלכלה האמריקאית מאטה קצב כפי שנחוץ כדי להוריד את האינפלציה משיא של ארבעה עשורים. "יש תחושה ששוק התעסוקה חוזר להיות מאוזן... אבל זו רק התחלה של איזון", אמר פאוול. בעקבות זאת החל ראלי בשווקים בגלל שמשקיעים החלו להמר על כך שהפד יפסיק להעלות את הריבית מוקדם ממה שצפו.

הוא הוסיף שכדי להאט ואז להפסיק את העלאות הריבית, יצטרכו הנגידים להיות בטוחים לגמרי שהאינפלציה הולכת לחזור ליעד של 2% שקבעו. "אנחנו לא יכולים להימנע מהצעדים האלו. זה ממש חייב לקרות", אמר.

פאוול אמר גם שהתחזית נותרת אי־ודאית באופן חריג, וזה עלול להפוך צפייה מראש של ההחלטות הקרובות של הבנק המרכזי למורכבת. "אנחנו חושבים שהביקוש מתמתן. אנחנו באמת חושבים כך. עד כמה הוא מתמתן? איננו בטוחים", אמר. לצרכנים עדיין נותרו חסכונות שלא הוציאו מימי המגפה, ושוק התעסוקה "מאוד חם", הוסיף פאוול. "אז זה מצב כזה שבו אנחנו חושבים שהכלכלה צריכה לעבוד ממש טוב במחצית השנייה של השנה, אבל עוד נצטרך להיווכח בזה. איננו יודעים עדיין".