מספורטאים ועד יזמים מצליחים: האסטרטגיה שמשפרת הישגים

אנשים שהגיעו לצמרת משתמשים בשיטת ה"הנדסה לאחור" כדי ללמוד ולשפר את הביצועים שלהם • מה זה אומר ואיך מיישמים את זה בכל תחום, אפילו בכתיבת מיילים שמשיגים תוצאות

הצעד הראשון ללמידה באמצעות הנדסה לאחור הוא להתחיל אוסף של דוגמאות מצטיינות שכדאי לנתח / צילום: Unsplash
הצעד הראשון ללמידה באמצעות הנדסה לאחור הוא להתחיל אוסף של דוגמאות מצטיינות שכדאי לנתח / צילום: Unsplash

אודות מגזין הניהול של הרווארד (HBR)

מגזין הניהול של אוניברסיטת הרווארד יוצא לאור מזה מאה שנה ומאגד מאמרים מבוססי מחקר ונתונים. עם כותביו נמנים מיטב המומחים הבינלאומיים לניהול ולעסקים במגוון תחומים, ובהם מנהיגות, משא ומתן, אסטרטגיה, שיווק, כספים ותפעול. מאמרי Harvard Business Review מתורגמים ומתפרסמים בגלובס שלוש פעמים בשבוע: בימים שני, רביעי וחמישי (מגזין G).

אודות הכותב: ד"ר רון פרידמן

פסיכולוג ומומחה לשינויי התנהגות, המתמחה במוטיבציה אנושית. מייסד ignite80, חברת ייעוץ לבכירים, המלמדת מנהלים אסטרטגיות מבוססות מחקר לבניית צוותים הישגיים. ספרו האחרון עוסק בהנדסה לאחור כאסטרטגיה להצלחה: Decoding Greatness: How the Best in the World Reverse Engineer Success

במהלך חיינו, סיפרו לנו שני סיפורים מרכזיים על האופן שבו בעלי הביצועים הטובים ביותר מגיעים להישגים. הראשון הוא שגדולה נובעת מכישרון. השני הוא שגדולה נובעת מתרגול. אבל ישנו גם סיפור שלישי, שנפוץ מאוד בקרב אייקונים במגוון תחומים - ממאמנים וספורטאים פורצי דרך ועד ממציאים ויזמים מצליחים. הוא נקרא "הנדסה לאחור".

הנדסה לאחור פירושה הסתכלות מעבר למה שרואים על פני השטח ומציאת מבנה נסתר, שחושף איך אובייקט או רעיון תוכנן וגם, חשוב יותר, איך אפשר ליצור אותו מחדש.

בעמק הסיליקון, הנדסה לאחור היא דבר ידוע. יש היסטוריה ארוכה של מפתחים שמפרקים מוצרים מנצחים כדי ללמוד כיצד בנו אותם. כך נולדו המצאות כמו המחשב האישי, המחשב הנייד והאייפון. מה שפחות ידוע הוא שהנדסה לאחור גם מסבירה איך סופרים כמו סטיבן קינג ומלקולם גלדוול למדו לכתוב, איך ציירים כמו מרי קאסאט וקלוד מונה הפכו לאמנים פורצי דרך וכיצד תעשיות הרכב והתרופות השיגו התקדמות מצילת חיים בעשור האחרון.

הנדסה לאחור היא גישה שמתבטאת באופנים רבים, אבל כולם כוללים חיפוש אחר רמזים החושפים כיצד ניתן לשחזר אובייקט מסוים.

בעולם הכתיבה, מחברי ספרי עיון מפנים לביבליוגרפיה כדי לזהות את המקורות שהובילו לכתיבת הספר. בעולם הבישול, שפים מזמינים מנות "to go" כדי לנתח את המרכיבים.

הנדסה לאחור יכולה להקל ברכישת מיומנויות בכל תחום, והיא שימושית במיוחד לעובדי תעשיית הידע שהצלחתם תלויה ביכולתם ללמוד במהירות ולהסתגל לתחומים המתפתחים במהירות.

לאסוף, לנתח ולנקד

איך עושים את זה? הנה שלושה שלבים מעשיים שניתן להשתמש בהם כדי לשפר כישורים באמצעות הנדסה לאחור של עבודות יוצאות דופן.

1. הפכו לאספנים
הצעד הראשון ללמידה באמצעות הנדסה לאחור הוא להתחיל אוסף של דוגמאות מצטיינות שכדאי לנתח. כאשר אנחנו חושבים על אוספים, אנחנו נוטים לחשוב על חפצים פיזיים, כמו יצירות אמנות, יין או בולים. ההגדרה הזאת צרה מדי. קופירייטרים אוספים כותרות, מעצבים אוספים לוגואים, ויועצים אוספים מצגות. אנשי מקצוע יכולים לאסוף מיילים מעוצבים היטב, תזכירים משכנעים או הצעות מנצחות.

2. מצאו את ההבדלים
כדי ללמוד מדוגמאות יוצאות דופן, עליכם לזהות במדויק מה מייחד אותן. מגוון אסטרטגיות יכולות לעזור, אבל הפשוטה ביותר היא גרסה של משחק הילדים הישן "מצאו את ההבדלים". על ידי השוואה בין היצירות יוצאות הדופן באוסף שלכם לבין יצירות ממוצעות שלא כללתם באוסף תוכלו לזהות מרכיבים קריטיים שהופכים אותן לייחודיות.

3. תנו ציון לביצועים שלכם
אחרי שהבנתם את המאפיינים הספציפיים המשותפים לכל היצירות באוסף שלכם, תוכלו לפתח מדדים שיעזרו לכם להעריך את הביצועים שלכם כשאתם מנסים ליצור דבר חדש. לדוגמה, העמידו פנים שאתם מנסים לבנות את המותג האישי שלכם, ואתם רוצים להתחיל בבניית תיק עבודות מקוון יוצא מן הכלל.

איך כותבים מייל משכנע

עכשיו, בואו נפרק את זה עוד יותר עם דוגמה מהעולם האמיתי. נניח שניסחתם הודעת מייל ללקוח שעדיין לא חתם על חוזה חשוב. אתם רוצים לסגור את החוזה במהירות ולהוביל את הלקוח לחתימה, אבל אתם רוצים לעשות זאת בלי לדחוף יותר מדי או להיתפס כנואשים. למעשה, אם הדבר בכלל אפשרי, תרצו שהמייל יחזק את מערכת היחסים ביניכם.

לשמחתכם, אספתם כמה הודעות מייל ללקוחות שהיו כתובים היטב וזיהיתם כמה מאפיינים חשובים שאפשר להישען עליהם. הסקתם שהמייל שלכם צריך לכלול את הדברים הבאים:

■ פתיחה שאינה קשורה לעבודה, רצוי בנושא משותף שחיבר ביניכם ללקוח בעבר.

■ אזכור קצר של הפעולה שאתם רוצים שהלקוח יבצע.

■ הסבר רציונלי המבהיר מדוע נקיטת פעולה מהירה תועיל לו.

■ מידע חדש שצפוי להיות בעל ערך ללקוח שלכם, כגון מאמר או תובנה שממחישים שאתם פועלים למען מטרות משותפות.

■ סגירה המביעה התלהבות מהקשר או לשמוע מהלקוח בהמשך.

מיותר לציין שהמאפיינים הספציפיים הללו לא יתאימו לכל מייל או לכל לקוח. אבל נניח לעת עתה שאלו הם המרכיבים שמצאתם חיוניים להודעת מייל מסוג "איפה הדבר הזה שהבטחת לי?".

 
  

בשלב הבא עליכם להפוך כל רכיב ברשימה לפריט עם ניקוד. הנה דרך אחת לעשות זאת. לאחר שכתבתם את הודעת המייל, העריכו את הטיוטה באמצעות ניקוד הביצועים שלכם. דרגו כל אחד מהמאפיינים שהגדרתם בסולם של 1 (נמוך) עד 7 (גבוה).

משוב מיידי על ביצועים

הפעולה הפשוטה של ​​דירוג עצמי של הטיוטה מספקת משוב מיידי על הביצועים שלכם ומתריעה על מאפיינים שניתן לשפר. ציון של פחות מ־7 הוא מחכים; הוא מצביע בדיוק על מה שעליכם לשנות לפני שמקליקים על "שלח".

ביישום שלוש האסטרטגיות הללו (איסוף, ניתוח וניקוד), לכולנו יש הפוטנציאל לבנות את הכישורים שלנו, לשפר את הביצועים שלנו ולעבוד באופן יעיל יותר. אם אתם רוצים לטפס לפסגה בתחומכם, חשוב שתשמרו על בקיאות בחידושים ובמגמות בתעשייה. יהיה התחום שלכם אשר יהיה, גישה שיטתית ללמידה מדוגמאות יוצאות דופן היא חיונית כדי להתקדם. 

© Harvard Business School Publishing Corp