שוב: בג"ץ החליט לא לעצור את "הגדלות הרמטכ"ל" בפנסיות הצבאיות

השופטים דחו את בקשת "צדק פיננסי" ו"רווח נקי" להוציא צו ביניים שיעצור את הסדר תשלומי הפנסיות הצבאיות, שמזכה את הפורשים משירות קבע בהגדלת הרמטכ"ל • "גם זו הפעם לא ראינו מקום ליתן צו ביניים עת הזו, בהינתן הליך החקיקה שעדיין תלוי ועומד והבחירות המתקרבות"

שר הביטחון בני גנץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שר הביטחון בני גנץ / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בג"ץ החליט היום (ב'), שוב, שלא להוציא צו ביניים המונע את המשך הסדר תשלומי הפנסיות הצבאיות, שמזכה את הפורשים משירות קבע בהגדלת הרמטכ"ל. השופטים יצחק עמית, דוד מינץ ועופר גרוסקופף דחו את בקשת העותרים "צדק פיננסי" ו"רווח נקי" להוציא צו ביניים שיעצור את תשלום הפנסיות המוגדלות. 

חובות המדינה לבעלי פנסיה תקציבית חצו את רף הטריליון שקל 

השופטים הוציאו בעבר צו על-תנאי, והמדינה הודיעה כי אין בסיס חוקי לחלוקת הכספים שנעשתה עד היום. עד כה טרם הוגש הוגש תצהיר תשובה מטעם המדינה. השופטים קבעו: "גם זו הפעם לא ראינו מקום ליתן צו ביניים עת הזו, בהינתן הליך החקיקה שעדיין תלוי ועומד והבחירות המתקרבות".

משמעות ההחלטה היא כי בית המשפט העליון מאפשר להמשיך בעת הזו עם ההסדר הכספי, למרות שהמדינה הודתה כי הוא אינו חוקי. 

"תקדים בלתי אפשרי" 

עו"ד מיקה שיינוק קרטן, היועצת המשפטית של עמותת "רווח נקי", מסרה בתגובה כי "העותרות מצרות על כך שבית המשפט הנכבד לא מצא לנכון להוציא צו ביניים ולהגן על הקופה הציבורית הנגזלת. בית המשפט מאפשר בהחלטתו שלא להוציא צו ביניים ולדחות שוב (ושוב) את מועד העדכון מטעם המדינה בדבר הסדרת תשלום הגדלות הרמטכ"ל, להמשיך ולגזול מיליונים בניגוד ללשון החוק, בחסות בית המשפט. מדובר בתקדים בלתי אפשרי, בו בית המשפט מאפשר מזה כשלוש שנים להמשיך להוציא כספי ציבור - לא רק ללא כל הוראה מפורשת המסמיכה הוצאה זו מכוח חוק, אלא אף בניגוד גמור ללשון החוק". 

העותרות ביקשו להוציא צו ביניים המורה על הפסקת תשלום רכיב "הגדלות הרמטכ"ל" לכל מי שיפרוש לגמלאות. הן טענו כי אין מחלוקת בינן לבין המדינה לגבי אי-החוקיות התשלום המורחב. הן טענו כי ההליך מוכרע, הלכה למעשה, בעצם הימנעותו של בית המשפט מלעצור את התנהלות משרד הביטחון.

העתירה הוגשה לפני שנתיים וחצי אך טרם הוכרעה. רכיב הגדלות הרמטכ"ל ניתן למי שהוא בעל זכאות לפנסיה תקציבית. לפי ההערכה, נותרו 3-4 שנתונים זכאי פנסיה תקציבית בלבד. "אנו מצויים במצב אנומלי שבו יומיום לגבי כל גמלאי חדש שנכנס למעגל מקבלי הפנסיה התקציבית, מתקבלת החלטה מינהלית משוללת סמכות ומנוגדת לדין", כתבו העותרות. הן הוסיפו כי משעה שפוזרה הכנסת, לא רואים באופק הנראה לעין הסדרה חוקית, ולכן יש מקום להתערבות בית המשפט.