בדרך לפריימריז עוצרים בבנק: מי התורמים הבולטים למועמדי הליכוד, מרצ והעבודה?

מאז הוכרזו הבחירות, באתר מבקר המדינה מתעדכנים התורמים למפלגות החדשות ולמועמדים בפריימריז במפלגות הדמוקרטיות כמו הליכוד, העבודה, הציונות הדתית ומרצ • שיאני גיוסי הכספים הם דני דנון, בועז ביסמוט, גלעד שרון, יאיא פינק, תומר אביטל וארז תדמור

הפריימריז בליכוד / צילום: Associated Press, Oded Balilty
הפריימריז בליכוד / צילום: Associated Press, Oded Balilty

מערכת הבחירות לכנסת ה-25 מספקת שוב הצצה נדירה למי שבוחשים בפוליטיקה הישראלית על ידי מימון פוליטיקאים ומפלגות, או בקיצור: קשרי הון-שלטון בצורתם המופשטת ביותר. מאז הוכרזו הבחירות, באתר מבקר המדינה מתעדכנים התורמים למפלגות החדשות ולמועמדים בפריימריז במפלגות הדמוקרטיות כמו הליכוד, העבודה, הציונות הדתית ומרצ.

● המחנות החדשים בליכוד וכאבי הראש של נתניהו בדרך לעיצוב הרשימה | שירית אביטן כהן
● קרב הישרדות במפלגת העבודה: מי ייכנס לחמישייה הפותחת?

אנשי עסקים מעורבים, תרומות על סך עשרות ומאות אלפי שקלים במימון עצמי או גיוס המונים - כך גייסו המתמודדים החדשים בליכוד ובמפלגת העבודה את ההון לטובת התמודדות בפריימריז שיתקיימו היום (ג') במפלגת העבודה ומחר בליכוד.

שיאני גיוסי הכספים: דני דנון, בועז ביסמוט וארז תדמור

שיאן גיוס הכספים להתמודדות בפריימריז הוא דני דנון, שהעמיד לרשות עצמו תרומה על סך 330 אלף שקל - סכום הזהה לזה שמועבר לחברי הכנסת המתמודדים בבחירות המקדימות במימון ציבורי. דנון, שגריר ישראל באו"ם לשעבר וכיום יו"ר הליכוד העולמי, גייס כ-770 אלף שקל מאז אוגוסט 2020, רובם מעבר לים. על פי החוק יכול דנון להוציא על מערכת בחירות סכום זהה לזה שיוציא חבר כנסת, אלא שההוצאות הללו מוגבלות החל מהכרזת בחירות ולא לפני כן.

דני דנון / צילום: שלומי יוסף
 דני דנון / צילום: שלומי יוסף

אחרי דנון, גם עורך ישראל היום לשעבר בועז ביסמוט הצליח לגייס סכום של 135 אלף שקל בתוך שבועיים בלבד. ברשימת התורמים שלו נמצאים בין היתר איש העסקים מוטי זוננפלד המקורב ליו"ר הליכוד נתניהו ואף לאיילת שקד וכן שרון אבן חיים, בעלים של חברת נדל"ן מלוס אנג'לס. כל תורם לביסמוט תרם כ-10,000 שקל לטובת התמודדותו בפריימריז.

שיאן גיוס תרומות נוסף הוא הפובליציסט ומקורבו של נתניהו, ארז תדמור, שגייס כ-180 אלף שקל במימון המונים. בין תומכיו: איש העסקים יונתן גרינוולד שתמך בעבר בנפתלי בנט וגדעון סער, אך לפני הקמת הממשלה האחרונה משך את תמיכתו מבנט. תורם נוסף ברשימה שלו הוא המו"ל רותם סלע מהוצאת "סלע מאיר" שתרם לתדמור 2,000 שקל.

מתמודד נוסף בליכוד שגייס הון בשנים האחרונות הוא גלעד שרון, בנו של אריאל שרון, שמאז אוגוסט 2020 גייס לא פחות מ-765 אלף שקל. המולטי מיליונר אלון גונן העמיד 500 אלף שקל לרשותו של שרון ב-2021, וסכום נוסף לא מבוטל העמיד שרון לרשות עצמו. חברת הכנסת לשעבר שולי מועלם העמידה לרשות עצמה 100 אלף שקל לטובת התמודדות בפריימריז וכן מתמודדים נוספים במחוזות שתרמו לעצמם כמה עשרות אלפי שקלים כמו דן אילוז ומשה פסל. משה פייגלין, שהקים את מפלגת זהות וחזר להתמודד בבחירות האלו על מקום ברשימת הליכוד, גייס 101,749 שקל. 

אנשי העסקים המעורבים

אם מחפשים את אנשי העסקים המעורבים ביותר בחמש מערכות הבחירות האחרונות נתקלים בשני שמות: קובי ריכטר משמאל ויונתן גרינוולד מימין. ריכטר, איש העסקים והיזם ומי שהקים את תנועת "דרכנו" בשמאל הישראלי עמד מאחורי הקמת כחול לבן בזמנו ובהמשך העמיד לרשותו של אהוד ברק ומפלגת "העצמאות" ערבות בת כ-2 מיליון שקל. יש לציין כי דרכנו, שעזב ריכטר לפני כשנתיים, כוללת כיום גם את הערוץ האינטרנטי דמוקרט טי-וי שמסקר בין היתר גם את המערכת הפוליטית.

בהיעדר מפלגות חדשות מבטיחות על המפה הפוליטית, השתתף ריכטר בתרומות סמליות למפלגת העבודה. ריכטר תרם למועמד יאיא פינק סכום של 5,000 שקל. פינק, נציין, היה מנכ"ל דרכנו לאחר שריכטר עזב, וכיום הוא מתמודד מבטיח על מקום ברשימת העבודה לכנסת. בפריימריז לראשות מפלגת העבודה שהתקיימו לפני שבועיים העמיד ריכטר תרומה בת 10,000 שקל לטובת יו"ר המפלגה מרב מיכאלי.

מימין, כאמור, יונתן גרינוולד - איש העסקים שהעניק לסער ערבות בת 2 מיליון שקל עם הקמת "תקווה חדשה" ולפני כן נתן לבנט סכום דומה. עד כמה מעורבים הערבים בבחירות? לפני הקמת הממשלה היוצאת על ידי נפתלי בנט ויאיר לפיד, כתב גרינוולד על אכזבתו מהכיוון החדש של בנט. "אני עדיין מאמין שאין כיום ראויים יותר במערכת הפוליטית מנפתלי ואיילת מלמלא את מקומו של נתניהו בהנהגת המדינה. אך לא בכל מחיר.. איך אפשר להיות בממשלה ששותפה עם ניצן הורוביץ, הקורא לשתף פעולה עם חקירות בהאג נגד קצינים וחיילים בישראל". בפריימריז למפלגת הליכוד גרינוולד מהמר הפעם על ארז תדמור ותרם לו במסגרת קמפיין מימון המונים 11,690 אלף שקל - הסכום המקסימלי המותר בתרומה.

נזכיר כי בעוד חברי הכנסת המכהנים נהנים ממימון ציבורי לקמפיינים שלהם בבחירות המקדימות, המתמודדים החדשים יכולים לגייס תרומות וערבויות. באופן טבעי, התורמים הבולטים ביותר מסתתרים ברשימות התורמים של המועמדים הבולטים ביותר. כך, מרב מיכאלי גייסה לטובת הבחירות לראשות המפלגה 221,136 שקל בסך-הכול, בין היתר מהיועץ לקרנות גידור אבי טיומקין, נשיא לשכת יועצי המס ירון גינדי, מנכל חברת VENN אור בוקובזה, שירה מרגלית, אלה אלקלעי וריכטר, כפי שכבר ציינו. בבחירות לראשות מרצ עולה פער תמוה בין הדיווחים של יאיר גולן על 24 אלף שקל תרומות סך-הכול לעומת זהבה גלאון, שגייסה 134 אלף שקל. מאחורי גלאון: זאב מוזס, שירה שילוח שתרמה גם למיכאלי והיזם ואיש העסקים יגאל אהובי.

בפריימריז במפלגת העבודה יש שני מגייסים מרכזיים: פינק שגייס 120 אלף שקל והעיתונאי העצמאי תומר אביטל, שגייס כ-70 אלף שקל. פינק העמיד 90 אלף שקל במימון עצמי לטובת הקמפיין, ותרמה לו גם יו"ר המפלגה לשעבר שלי יחימוביץ סכום בן 1,500 שקל.