נשיא וויקס מסביר את פניית הפרסה ופיטורי 100 עובדים: "חייבים להיות מחושבים"

עם שווי בצניחה ומצבת כוח-אדם שירדה במילא ברבעון האחרון, החברה הולכת להתייעלות כדי להגיע לחיסכון שנתי של כ־150 מיליון דולר • מנגד, וויקס סיימה את הרבעון עם הפסד נקי שנמוך פי שלושה למניה מהתחזיות

ניר זוהר, נשיא וויקס / צילום: שלומי יוסף
ניר זוהר, נשיא וויקס / צילום: שלומי יוסף

יממה לאחר שנודע כי חברת האינטרנט וויקס (Wix) מפטרת כ־100 עובדים, מרביתם בחו"ל, החברה דיווחה ביום רביעי באופן רשמי על תוכנית לצמצום עלויות שצפויה להוביל לחיסכון שנתי של כ־150 מיליון דולר. בחברה מצפים כי כ־20% מהחיסכון השנתי יתממש כבר השנה.

רווחיות היא לא מילה גסה: בהייטק המקומי פיטרו כבר מעל לאלף עובדים | פרשנות
פייבר כבר לא רוצה "לצמוח בכל מחיר"; העלתה תחזיות רווח אחרי הפיטורים

וויקס, שהפיתוח שלה מאפשר לעסקים קטנים ובינוניים להקים ולתפעל בקלות אתרי אינטרנט, נסחרת בנאסד"ק בשווי של כ־4 מיליארד דולר - לאחר שאיבדה 80.5% מהשיא של תחילת 2021. אז, שוויה התקרב ל־20 מיליארד דולר.

עם פרסום דוחות הרבעון הקודם, וויקס הודיעה על אימוץ תוכנית שתביא לתזרים מזומנים חופשי בשיעור של 20% מההכנסות עד 2025. עם זאת, החברה הכחישה בתוקף כוונה לפטר עובדים כחלק מהתוכנית, אלא רק על גיוס עובדים בקצב נמוך יותר. שלושה חודשים חלפו והכוונות הטובות, כך מתברר, לא הספיקו.

"התוכנית לחיסכון של 150 מיליון דולר היא לא ממש חדשה", מסביר סמנכ"ל הכספים ליאור שמש. "ביום האנליסטים שערכנו, הצגנו יעדים שאליהם אנחנו מחויבים מבחינת תזרים מזומנים חופשי. אחת ההנחות שלנו לשנה הבאה הייתה שהכלכלה חוזרת לסוג של שגרה, עם צמיחה בכלכלה העולמית ובאינטרנט - מה שאנחנו רואים שלא קורה".

שמש מציין כי בחברה עדיין לא יודעים עד כמה עמוק זה יהיה בשנה הבאה. "החלטנו להמשיך לשלב השני של התוכנית, כדי שבכל תרחיש אפשרי נעמוד ביעדי התזרים ונגדיל את שולי הרווחיות, ועל ידי כך נוכל להגדיל את קצב ייצור המזומנים".

החברה מתכננת לבחון התייעלות בכמה תחומים

התוכנית כוללת הקפאת משרות חדשות והתאמות במצבת כוח-האדם, רובן בארה"ב - לצד מקרים נקודתיים בישראל. הצעד הזה מתבצע לאחר שבמהלך הרבעון השני ירד מספר העובדים בחברה מ־6,084 ל־5,863. כלומר, עוד לפני התוכנית של וויקס לפטר 100 עובדים - היא הורידה את מספר העובדים ב־221 איש, שמהווים 4% ממצבת העובדים הכוללת. בוויקס מסבירים זאת בהאטת קצב הגיוסים.

החברה מציינת כי תמשיך להעמיק ולמפות מקומות נוספים שבהם ניתן לבצע התייעלות בתחומי שירות הלקוחות, מכירות, שיווק ופיתוח, וכן לנצל את הנדל"ן שברשותה באופן יעיל יותר. בהקשר זה מדגיש שמש כי לא מדובר בקמפוס החדש שהחברה בונה בתל אביב, שהחלק הראשון של העובדים יעבור אליו כבר בעוד חודשיים.

 
  

"מצבת כוח-האדם בישראל לא השתנה"

"מצבת כוח-האדם בארץ לא השתנתה. יש לנו מעל 2,500 עובדים פה, ואני לא רואה את המספר משתנה", אומר שמש. "בארה"ב לא פיטרנו במספרים גדולים. הצמצום כולל האטה או הפסקה לחלוטין של גיוסים בחו"ל, ואם בארה"ב החלטנו שחלק גדול מהעובדים בתמיכה יכול לעבוד מהבית - זה מפנה לנו נדל"ן שאפשר להחזיר. כך גם באירופה. זה יחסוך לנו הרבה כסף. בנוגע לקמפוס החדש, המחירים שאנחנו משלמים היום יותר גבוהים ממה שנשלם שם".

בינתיים, ברבעון השני של השנה, וויקס הציגה הכנסות בהתאם לתחזיות - 345 מיליון דולר המהוות צמיחה של 9.4% מהרבעון המקביל. שערי החליפין הם שפגעו בהכנסות, ובשורה התחתונה: ההפסד הנקי, לפי כללי החשבונאות המקובלים (GAAP), הסתכם ב־111 מיליון דולר, לעומת רווח של 37.6 מיליון דולר ברבעון המקביל (שנבע משיערוך החזקתה במניות חברת מאנדיי).

 
  

על בסיס Non-GAAP, בנטרול סעיפים חשבונאיים שבראשם התגמולים ההוניים לעובדים, וויקס סיימה את הרבעון עם הפסד נקי מצומצם מהצפוי, 7.8 מיליון דולר שהם 14 סנט למניה - בזמן שהאנליסטים ציפו להפסד גבוה פי שלושה למניה.

"זה נובע משתי סיבות", אומר שמש. "אחת, שתוכנית ההתייעלות התחילה כבר בתחילת השנה והשפיעה על התוצאות ברבעון, ושתיים - ההתכווצות בכלכלה ממשיכה, והוצאות השיווק שלנו יורדות בהתאם".

תזרים חופשי שלילי של 15.9 מיליון דולר ברבעון

וויקס מציינת כי אלמלא שינויי שערי החליפין, ההכנסות מהזמנות היו עולות ב־7% ל־365 מיליון דולר, במקום ב־3% לכ־355 מיליון דולר. הרבעון השני הסתיים עם תזרים חופשי שלילי של 15.9 מיליון דולר, כאשר מתחילת השנה הוא עמד על 49.5 מיליון דולר (בנטרול הוצאות הקמפוס החדש, מדובר על 24.1 מיליון דולר).

בסיום התקופה הזו היו לוויקס בקופה 1.46 מיליארד דולר, לעומת חוב למחזיקי איגרות החוב להמרה בסך 926 מיליון דולר - כשמתוכו סך של 361 מיליון דולר מסווג כחוב לטווח קצר.

"קיווינו שנוכל להבין מתי מתחילה ההתאוששות"

"לא התעוררנו באמצע השנה ואמרנו 'וואו', מתחילת השנה הבנו שיש המון וולטיליות וצריכים להיות יותר מחושבים בהוצאות", אומר ניר זוהר, נשיא וויקס. "הקטנת הגיוסים הייתה מתחילת השנה. זה לא סוד שעצרנו גם את הפעילות המסחרית החיצונית של Wix Answers כי העיתוי לא איפשר".

זוהר מוסיף כי התקווה והציפייה בוויקס היו שבמחצית השנייה של השנה יתחילו להבין מתי מתחילה ההתאוששות. אולם, לדבריו, "היום אנחנו לא יודעים, ולמול חוסר הוודאות חייבים להיות יותר מחושבים".

אם אפשר לחסוך 150 מיליון דולר בשנה, זה אומר שקודם הייתם מנופחים מדי?
"מנופחים זו מילה שנשמעת מאוד ביקורתית, אולי אפשר להגיד אותה. אבל בסוף בכל חברה יש תמיד דברים קריטיים, דברים מאוד חשובים, ודברים שהם מקום שלישי בסדר החשיבות. כשהחברה צומחת מהר מאוד והכלכלה מאפשרת, מתמקדים באיך להביא את הדבר הבא, ופחות זהירים או מחושבים על כל צעד. בתקופות של משבר או כלכלה יותר איטית, הדבר היותר אחראי זה להסתכל על הדברים האלה".

"כבר זמן רב עם תזרים חיובי ברמה השנתית"

לדבריו, "צריך לזכור שהיום הרבה חברות מדברות על תזרים חיובי. וויקס כבר שנים רבות עם תזרים חיובי ברמה השנתית, זה לא אירוע חדש מבחינתנו, ולראייה יש לנו לאורך השנים יותר כסף במאזן. אין ספק שאם כרגע יש כל כך הרבה השפעה חיצונית על הגדילה המסחרית שלנו, אנחנו חייבים להיות מחושבים בתזרים".

זוהר מסכם כי "ברמה האסטרטגית, הדבר הנכון הוא להיות חברה שמוכרת גלובלית ופועלת בהרבה שווקים, למרות שבשנה נתונה יכולה להיות פגיעה של שערי חליפין. השנה זה יותר קיצוני בגלל האינפלציה והמלחמה באוקראינה".