הפד צפוי להמתין לעדויות נוספות להאטה באינפלציה לפני קבלת החלטות

ההקלה בלחצי המחיר בחודש שעבר קרתה לאחר דיווחים על גידול שכר חזק מהצפוי, ובכך מסבכת את תחזית קביעת הריבית של הפד

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta
יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Manuel Balce Ceneta

האטה באינפלציה בחודש שעבר, לאחר אינדיקציות בעת האחרונה ששוק התעסוקה חזק, הופכות את החלטת הפדרל ריזרב באיזה שיעור להעלות את הריביות בחודש הבא למורכבת יותר. 

■ שיא האינפלציה מאחורינו? הנתונים בארה"ב מספקים סיבות לאופטימיות
דריכות בשווקים לקראת נתוני האינפלציה בארה"ב: זה מה שצופים הכלכלנים המובילים בעולם

נתונים על האינפלציה ועל הפעילות הכלכלית צפויים לקבוע אם נגידי הבנק המרכזי יעלו את ריבית הבנצ'מרק על קרנות פדרליות בחצי אחוז או בשלושה רבעי אחוז, בפגישת מדיניות שתיערך ב־20-21 בספטמבר. הם אמרו שהם רוצים לראות עדויות לכך שלחצי המחירים והצמיחה הכלכלית מצטננות לפני שהם ממתנים את קצב העלאות הריבית שלהם.

דו"ח האינפלציה של יום רביעי שומר לפדרל ריזרב דלת פתוחה להעלאה של חצי אחוז בספטמבר במקרה שנתונים נוספים שיתפרסמו יוודאו שאכן מתרחשת הקלה בלחצי המחירים. אבל העלאה של 0.75% עדיין אפשרית לאחר דוחות מהעת האחרונה על האצה בצמיחה במשרות ובמשכורות המצביעות על עליות גדולות בשכר שעלולות לשמר את ההוצאה החזקה של צרכנים ואת יוקר המחירים.

סימן ראשון להקלה באינפלציה

הירידות במחירי אנרגיה, כרטיסי טיסה ומכוניות משומשות בחודש שעבר נתנה את הסימן הראשון להקלה באינפלציה מאז האביב, לאחר שעליות מחירים נרחבות במאי ויוני הבהילו את פקידי הבנק המרכזיים.

משרד התעסוקה הודיע ביום רביעי שמדד מחירי הצרכנים שלו היה שטוח בין יוני ויולי ועלה ב־8.5% לעומת שנה קודם לכן, האטה מהקצב של 9.1% שנרשמה ביוני.

מחירי הליבה, שלא כוללים קטגוריות תנודתיות של מזון ואנרגיה, עלו ב־0.3% ביוני, הרבה פחות מהעלייה של 0.7% ביוני לעומת מאי. מדד הליבה עלה ב־5.9% ביולי לעומת שנה קודם לכן, אותו קצב שנתי כמו ביוני.

הפדרל ריזרב העלה את הריבית ב־0.75% בפגישתו ביולי, לאחר העלאה נוספת ביוני, שהייתה הגדולה ביותר מאז 1994.

במסיבת עיתונאים ב־27 ביולי, אמר יו"ר הפד ג'רום פאוול שהעלאה נוספת של 0.75% עלולה להיות אפשרית בפגישה בספטמבר אבל "תהיה תלויה בנתונים שנקבל בין עכשיו לאז".

הוא אמר שהבנק המרכזי צריך לראות עדויות משכנעות לכך שנתוני האינפלציה החודשיים יורדים לפני שהוא מצמצם את העלאות הריבית לקפיצות מסורתיות יותר של רבע אחוז, בייחוד לאחר שהנגידים נכוו בשנה שעברה מהאטה בקריאות המחיר שהתגלתה כהפוגה זמנית. עד תאריך הפגישה בספטמבר, ייחשפו הנגידים לדו"ח נוסף על מדד המחירים לצרכן.

האינפלציה ירדה בקיץ האחרון "ואז עשתה סיבוב וחזרה לעלות", אמר פאוול במסיבת עיתונאים ביוני. "כך שאני חושב שאנחנו הולכים להיות זהירים לגבי הכרזה על ניצחון".

ימתן את העלאות הריבית

כמה נגידים בפד רמזו שהבנק המרכזי עלול להעלות את הריבית בחצי אחוז בספטמבר, ומשתתפי השוק הפיננסי רצו עם הרעיון שהבנק המרכזי בקרוב ימתן את העלאות הריבית. אבל באופן קריטי, זה תלוי בכך שתהיה האטה בפעילות הכלכלית, בייחוד העסקה. שני דוחות של שווקי תעסוקה מאז הפגישה של הפד ב־26-27 ביולי לא הראו סימנים כאלה.

"הידקנו את המדיניות המוניטרית די הרבה, מאוד מהר", אמר נשיא הפד של שיקגו צ'רלס אוונס ביום רביעי בעת שנשא דברים בדה מוין, אייווה. הוא אמר שהוא צופה שהבנק המרכזי יעלה ריביות לשאר השנה ואל תוך 2023 כדי לוודא שהאינפלציה חוזרת ליעד של הפד בהמשך הדרך, 2%.

אוונס אמר לעיתונאים בשבוע שעבר שהוא צפה שהבנק המרכזי יעלה את הריבית בחצי אחוז בספטמבר לפני שיאט להעלאות של רבע אחוז בנובמבר ובדצמבר. הוא חשב שהפד יצטרך להעלות ריביות בעוד חצי אחוז בתחילת שנה הבאה.

שיעור האבטלה בירידה

מעסיקים הוסיפו 528 אלף משרות ביולי ושיעור האבטלה ירד ל־3.5% לעומת 3.6% בארבעה החודשים שלפני יולי, כך נמסר בשבוע שעבר ממשרד התעסוקה. העלייה במשכורות עובדים הייתה חזקה ממה שצפו כלכלנים ביולי ותוקנה כלפי מעלה גם ביוני.

דו"ח נפרד של משרד התעסוקה על שכר העובדים שפורסם ב־29 ביולי ורבים בפד מתחשבים בו הראה גם הוא עלייה מהירה במשכורות ועלויות העסקה אחרות.

ביום רביעי, אוונס אמר שהוא לא חושב שנתוני ההעסקה של השבוע שעבר הראו שהלחצים האינפלציוניים מצריכים שהבנק המרכזי יעלה את הריביות יותר באגרסיביות.

הכלכלה האמריקאית התכווצה ברבעון השני ברציפות בין אפריל ליוני, כך דיווח משרד המסחר בחודש שעבר, בעת ששוק הדיור האט בגלל עליות הריבית והאינפלציה הגבוהה הוציאה את הרוח ממפרשי החברות וההוצאה הצרכנית.

נתוני ההעסקה של שבוע שעבר "מדגישות אפילו יותר את ההבדל בין האיתות של שוק התעסוקה והאיתות של התוצר המקומי הגולמי", אמר נשיא הפדרל ריזרב של סנט לואיס ג'יימס בולארד בריאיון ביום שני. בעלי עסקים ומנהלים אחרים עדיין מתקשים למצוא עובדים, אמר. "יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות בשוק התעסוקה", אמר בולארד.

בולארד אמר שבעוד שנגידי הפד ציפו לכך שהאינפלציה תקטן, "אנו הולכים להזדקק לעדויות ממשיות ונרחבות לכך שהאינפלציה יורדת לפני שנוכל להיות מלאי ביטחון".

בולארד הוסיף שהוא תומך בהעלאת הריביות ב־1.5% בסך הכל בשלוש הפגישות שנותרו לפד עד סוף השנה, ואמר שהוא ממשיך לתמוך בגישת הבנק "להעמיס מקדימה" העלאות של הריבית - לאשר העלאות גדולות יותר בתחילת התהליך במקום לפזר העלאות ריבית קטנות יותר לאורך תקופה ממושכת. העלאה נוספת של 0.75% בספטמבר "בהחלט נמצאת על השולחן", אמר, אבל הוסיף, "החדשות הטובות הן שאני לא צריך לקבל את ההחלטה על זה היום".