קרב האינפלציה של הפדרל ריזרב רחוק מניצחון

המפתח המרכזי למניעת סחרחרת מחירים ושכר נמצא בשוק התעסוקה, וכאן אין שום דבר שמניח את דעתו של הפדרל ריזרב – לפחות בינתיים • הבנק המרכזי של ארה"ב יצטרך ככל הנראה לראות סימנים להקלה בשוק התעסוקה לפני שיאט את מבצע העלאות הריבית

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Mary F. Calvert
ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Reuters, Mary F. Calvert

השווקים היו בראלי ביום רביעי לאחר שהנתונים הראו שהאינפלציה בארה"ב ירדה מעט ביולי, אבל עוד לא הגיע הזמן שמשקיעים יוכלו להירגע: תנאי המחיר נותרו לוהטים באופן לא נוח. 

הפד צפוי להמתין לעדויות נוספות להאטה באינפלציה לפני קבלת החלטות
 שיא האינפלציה מאחורינו? הנתונים בארה"ב מספקים סיבות לאופטימיות
דריכות בשווקים לקראת נתוני האינפלציה בארה"ב: זה מה שצופים הכלכלנים המובילים בעולם

מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב־8.5% לעומת שנה קודם לכן, כך מסר אתמול (ד') משרד התעסוקה, והאט מקצב של 9.1% ביוני והיה מעט נמוך מהציפיות. זה היה במידה רבה הודות לירידה במחירי הדלק. לפי איגוד הנהגים האמריקאי AAA, המחיר הממוצע של דלק נטול עופרת עומד כעת על 4.01 דולר לגלון, ירידה מ־4.68 דולר לפני חודש. חוזים עתידיים על דלק ירדו אפילו יותר ורמזו כי ירידה במחירי מוצרים קמעונאיים צפויה בהמשך.

מדד הליבה של המחירים לצרכן, שלא כולל מזון ואנרגיה, עלה ב־5.9% ביולי לעומת שנה קודם לכן, קצב זהה לקצב של יוני. כלכלנים - וקובעי מדיניות בפדרל ריזרב - נוטים להתמקד יותר במדדי הליבה של האינפלציה בגלל שהם יודעים שמחירי סחורות עלולים להיות תנודתיים. כמובן, לא ניתן להתעלם ממחירי הדלק בגלל ההשפעה המוגזמת שלהם על הפסיכולוגיה של הצרכנים ועל ציפיות האינפלציה. אם יתנו לציפיות לצאת משליטה, הם עלולים להסתכן בכך שתהיה סחרחרת מחירים ושכר כפי שהייתה בשנות ה־70.

דבר נוסף שעודד את השווקים היה דוח מהפדרל ריזרב של ניו יורק מיום שני, שהראה ירידה גדולה בציפיות האינפלציה: כעת צרכנים חושבים שהאינפלציה בעוד שלוש שנים תגיע ל־3.2%, ירידה מ־3.6% שצפו ביוני. 

הקשר למחירי הדלק ולשוק העבודה

זה כנראה קשור לא מעט לירידת מחירי הדלק שצרכנים הרגישו באופן אישי שתדלקו את המכוניות. וזה חשוב במיוחד בגלל שבעבר נגידי הפד הזכירו את הזינוק החד בציפיות לאינפלציה כסיבה טובה להאיץ את קצב העלאות הריבית למדרגות של 0.75% לעומת מדרגות של חצי אחוז.

אבל קל לדמיין תסריט שבו מחירי הדלק חוזרים, וחששות האינפלציה במשקי בית לצידם, לדוגמה אם סנקציות נגד היצוא הרוסי ייעשו קשוחות יותר.

המפתח השני למניעת סחרחרת מחירים ושכר נמצא בשוק התעסוקה, וכאן אין שום דבר שמניח את דעתו של הפדרל ריזרב - לפחות בינתיים. דוח משרד התעסוקה מיום שישי האחרון היה לוהט, והראה כי הכלכלה הוסיפה ביולי 528 אלף משרות, בחישוב מותאם לעונה. שוק התעסוקה הבריא עוזר להסביר למה מרכיבים אחרים של מדד המחירים לצרכן, כמו עלויות דיור, נותרו קשיחים.

כרגע לא נראה שמשקיעים בטוחים אם הפד יבחר להעלות ריבית בחצי אחוז או ב־0.75% בפגישה הבאה של הבנק, שנקבעה ל־21 בספטמבר. שווקים עתידיים עברו לתמחור של העלאה בגובה 0.75% לאחר דוח התעסוקה של יום שישי, אבל כעת שינו כיוון, ו־62.5% מהמשקיעים צופים העלאה בחצי אחוז, על־פי Fed Watch Tool של CME Group.

אבל אם קריאת המדד ביולי עדיין גבוהה מדי, 5.9%, הפד כנראה יצטרך לראות כמה סימנים לכך ששוק העבודה מצטנן לפני שיוכל להקל בקצב העלאות הריבית. בין היום והפעם הבאה שהפד יצטרך לפעול יפורסם דוח נוסף לגבי התעסוקה, יהיה לדוח זה תפקיד מרכזי בהחלטה.