משרד התקשורת דחה את בקשות חברות הסלולר שלא להרחיב את התחרות בשוק

המשרד יאפשר גם לשחקנים חדשים לקבל הקצאות תדרים להקמת רשתות סלולריות פרטיות • ברקע ההחלטה: חוסר שביעות-רצון מרמת החדשנות וההשקעה של חברות הסלולר בדור החמישי

שר התקשורת יועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"
שר התקשורת יועז הנדל / צילום: מארק ישראל סלם, "ג'רוזלם פוסט"

משרד התקשורת דוחה את עמדת חברות הסלולר שביקשו שלא לפתוח את השוק לתחרות מצד שחקנים חדשים וכאלה שאינם שחקני סלולר. מהחלטת המשרד משתמע כי הוא אינו שבע-רצון מרמת החדשנות בשוק, וכי חברות הסלולר לא עושות די בנושא.

סוגיית הקצאת התדרים לשחקנים נוספים בשוק מלבד חברות הסלולר, היא סוגיה שמתלבטים בה בכל העולם. זאת מפני שהיא מייצרת תחרות לחברות תוך שהן משקיעות ומפתחות את הרשת שלהן, ומאידך שחקנים שאינם מפעילים סלולריים ואין להם חובות פריסה והשקעה ושירות לקוחות, מקבלים תדרים ומתחרים בהם.

ההחלטה של משרד התקשורת נסמכת על מלאי התדרים הייעודי שאינו נמצא במחסור (26 גיגה הרץ), ולכן התדרים ניתנים להקצאה גם עבור חברות הסלולר וגם לשחקנים חדשים שירצו לעשות בהם שימוש.

נקודה נוספת וחשובה היא שבמשרד מצאו כי למרות הכניסה של חברות הסלולר לתחום הרשתות הפרטיות במגזר העסקי, הרי שבשטח החברות לא מסתערות על השוק ולא רואות בגיוון השירותים בדור החמישי מנוע צמיחה רציני.

במילים אחרות, במשרד סבורים כי הדרך לעודד שירותים חדשים כנראה תגיע רק דרך תחרות ושחקנים חדשים, וחברות לא ייכנסו בשלב הזה לתהליך של האצת השקעות והכנסת שירותים חדשים, מפני שהן טרם מצאו את המודל להחזר השקעה.

כך, המציאות היא שחברות הסלולר רואות בדור החמישי כלי להגדלת ההכנסה מהמנויים, אבל בכל הקשור לצד החדשנות, הרי שהיא כמעט ואינה קיימת.

למי מיועד הדור החמישי?

נסביר כי הרשתות הפרטיות בדור החמישי תופסות תאוצה, מפני שהן מאפשרות לגופים עסקיים גדולים לקבל הקצאה ייעודית של תדרים ממפעיל, כך שהן למעשה יכולות לנהל רשת מעין פרטית ולהתאים אותה לטובת שירותים שונים. לכן, יש רבים הטוענים כי הדור החמישי בעולם מיועד בעיקר למגזר העסקי, לעומת השוק הפרטי שלא מצא עדיין את היתרונות בטכנולוגיה החדשה.

לטענת משרד התקשורת, פתיחת השוק לכניסת שחקנים חדשים באמצעות הקצאת תדרים ייעודיים ברצועת החדשנות תתרום לפיתוח תחום הרשתות הפרטיות בישראל ותקדם חדשנות ותחרות בשוק התקשורת המקומי.

בנוסף, משרד התקשורת מפרסם היום (א') את עקרונות המכרז ההמשכי של הדור החמישי, שצפוי לצאת לדרך לקראת סוף השנה הנוכחית. על מנת לתת מענה לצרכים השונים של התקשורת הסלולרית בישראל, מתכוונים במשרד התקשורת, במסגרת המכרז השני, להקצות תדרים נוספים ומתקדמים בתחום 26 גה"ץ בהיקף משמעותי לדור החמישי לחברות הסלולר בלבד.

הוספת התדרים צפויה לחזק ולהגדיל באופן ניכר את יכולות חברות הסלולר ולקדם חדשנות בתשתיות, בשירותים וביישומים מתקדמים. בימים אלה ועדת המכרזים מכינה את מכרז התדרים החדש בדור ה-5 שצפוי להתפרסם ברבעון הרביעי של שנת 2022. המכרז צפוי להתקיים לפי העקרונות הבאים: מצאי התדרים במכרז כולל 2,500 מה"ץ בתחום 26 גה"ץ, המכרז ייערך במתכונת של מכרז סגור לחברות הסלולר בלבד, ומפעילי סלולר ברשת משותפת יהיו רשאים להשתתף במכרז לבדם או בדרך של הגשת הצעה משותפת לשני השותפים.