בבוקר שאחרי חוק האקלים: וול סטריט מהמרת על אנרגיה ירוקה לצד דלקי מאובנים

משקיעים רבים בוול סטריט אומרים שגם אחרי שהחוק, שמתמרץ ומסבסד השקעות ירוקות עבר, הם עדיין ימשיכו לתמוך בחברות גז ונפט • להערכתם, החברות ימשיכו להרוויח עוד שנים רבות ובהמשך גם ישלטו בטכנולוגיות החדשות בתחום האנרגיה המתחדשת

כלי רכב חולפים ליד חוות טריבונות בקליפורניה, החודש / צילום: Associated Press, Godofredo A Vásquez
כלי רכב חולפים ליד חוות טריבונות בקליפורניה, החודש / צילום: Associated Press, Godofredo A Vásquez

חוק אקלים ואנרגיה שעבר בקונגרס כולל השקעות הן בסטארט־אפים של אנרגיה מתחדשת והן בהפקה של דלקי מאובנים - אסטרטגיה נרחבת שאפילו עלולה להיראות כנמצאת בסתירה, אבל היא דומה לאסטרטגיה שרבים בוול סטריט מיישמים כבר עתה.
חברות מוול סטריט שופכות כספים לתוך פרויקטים שנועדו לצמצם פליטות פחמן ובמקביל ממשיכות לממן חברות גז ונפט דרך הלוואות ישירות והשקעה בתשתיות.

היקף הכסף שגויס דרך אגרות חוב והלוואות לפרויקטים ירוקים ולפרויקטים של חברות גז ונפט הייתה כמעט זהה, כ־570 מיליארד דולר בשנה שעברה, על פי Dealogic. למרות שגיוס הון בשני התחומים האט בזמן התנודתיות בשוק השנה, היחס בין המימון לדלק ירוק למימון לדלק מאובנים נותר פחות או יותר דומה.

הימנעות מהשקעה בדלקי מאובנים אינה מעשית, אומרים משקיעים רבים, בגלל שגז, נפט ופחם עדיין אחראיים לייצור כ־80% מהאנרגיה שצורך העולם. המחסור במזון ובאנרגיה שגרמה המלחמה באוקראינה הציף מחדש ביתר שאת את העובדה הזו והבליט את הסכנות הכרוכות בנטישה חדה ולא זהירה של דלקי מאובנים בחלק מהמדינות באירופה.

נראה שגם החוק שנחתם בשבוע שעבר על ידי הנשיא ג'ו ביידן, שנקרא באופן רשמי "החוק להורדת האינפלציה", נוקט בגישה דומה.

הפילוסופיה של החוק משתקפת בתיק השקעות

הסנאטור ג'ו מנצ'ין שתקע את הצעת החוק במשך זמן ארוך ולבסוף אישר גרסה מרוככת שלה והפך לאחד מתומכיה וסנאטורים אחרים מכנים את החבילה הזו "מדיניות אנרגיה כוללת". הפילוסופיה הזו משתקפת בהרבה תיקי השקעות, אפילו בתיקים של מי שרוצים להקצות יותר כסף לטיפול בסכנות שינויי האקלים.

"התשובה אינה או־או אלא הרבה יותר מזה", אומרת מגאן סטאר, מנהלת השקעות אימפקט בחברת הנכסים הפרטיים Carlyle Group Inc, שהודיעה שתעבוד עם חברות ניהול תיקים כמו קומפניה אספניולה דה פטרולאוס, המוכרת כ־Cepsa מספרד, וכן עם יצרנית הנפט והגז מקולומביה SierraCol Energy כדי להקטין את הפליטות.

החקיקה משתמשת בהטבות מס כמכשיר לעידוד השקעות במכוניות חשמליות, אנרגיה מתחדשת וסוללות. כמו כן, יש בחוק סעיפים התומכים בחוזים חדשים על גז ונפט ובהטבות מס לטכנולוגיות חדשות כמו לכידת פחמן ומימן המיועדים לחזק השקעות בתחומים האלה.

לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה

הרפובליקאים טוענים שהחקיקה תפגע בכלכלה. כמה ארגוני תעשיינים בענף הנפט מתחו ביקורת על העלאות המס על דליפת מתאן וכן על סעיפים אחרים. אך בסופו של יום החוק נתפס בעיני רבים כברכה עבור חברות הדלק הגדולות, בנקים וחברות השקעות שיש להן את הכסף לתמוך בכל סוגי פרויקטי האנרגיה.

מהצד השני ישנה ביקורת על כך שהחקיקה לא עושה מספיק ושפעולה אגרסיבית יותר בסופו של דבר תהיה נחוצה כדי לעמוד ביעדי האקלים. "אנחנו מגיעים לנקודה שבה ההיגיון שעדיין אפשר לאכול את העוגה ולהותיר אותה שלמה יהיה בלתי נתפס", אמרה רייצ'ל קייט, דיקנית ביה"ס פלטשר באוניברסיטת טאפטס ויועצת אקלים למזכ"ל האו"ם.

ועדיין, משקיעי אקלים רבים תומכים בגישה המעורבת שמוצגת בחוק בגלל שהם חושבים שהיא תעשה יישור קו בנקודת הפתיחה התחרותית של הדלקים המתחדשים ודלקי מאובנים, ותאפשר לשווקים להחליט איזה פתרונות להעדיף כדי להקטין את הפליטות הגז לאורך זמן.

משקיעים גם וגם כדי לא להחמיץ

קרנות שמתמקדות במתן פתרונות השקעה־אחראית לחששות הקשורים לאיכות הסביבה, חברה ומשילות (ESG) ומנוהלות על ידי חברות ניהול נכסים עצומות כמו בלקרוק ו־State Street Corp מחזיקות במניות של חברות גז ונפט כמו "אקסון־מובייל" ו"שברון". הן עושות זאת כדי לשמר מידה מסוימת של השקעה לרוחב התעשייה כולה ולהימנע מהחמצות בתקופות בהן נכסי נפט וגז עוקפים את שאר השוק, כפי שקרה רוב השנה הזו.

ישנם משקיעים שאומרים שעבודה עם חברות האנרגיה להקטנת פליטות היא אחת הדרכים הטובות ביותר להילחם בשינוי האקלים. חלק מהחברות, כמו BP ו־Shell, הן כבר שחקניות גדולות בדלקים מתחדשים, כולל מים ואנרגיית שמש. משקיעים רבים גם מהמרים על כך שחברות גז ונפט שיש להן ניסיון של שנים רבות ייהפכו למנהיגות בתחומים חדשים כמו דלקים מתחדשים או אחסנה קבועה של פחמן מתחת לאדמה.
לא רק בוול סטריט מהמרים על שינוי מדורג. הרבה סטרטאפים של אנרגיה נקייה מתכננים בעצמם להשתמש בגז טבעי בשנים הקרובות וזוכים לגיבוי מצד חברות אנרגיה וחברות ייצור חשמל וותיקות.

"אי אפשר לעבור לאנרגיה נקייה בן לילה", אמרה שנון מילר, מנכ"לית Mainspring Energy, המוכרת גנרטורים לאנרגיה נקייה, שיכולים לפעול עם מקורות אנרגיה שונים כולל גז טבעי, מימן ואמוניה. Mainspring משתפת פעולה עם חברות חשמל כמו NextEra Energy Inc ו־American Electric Power Co. וביל גייטס הוא אחד המשקיעים בה.

בנקי ההשקעות לא עושים מספיק

החוק עשוי גם לעזור לוול סטריט לעמוד במחויבויות להוצאה על אנרגיה נקייה. דוחות של ארגונים כמו "קבוצת המשקיעים המוסדיים" (Institutional Investors Group) על שינוי האקלים מעלים שהבנקים לא עושים מספיק כדי לעמוד ביעדי האקלים.

מנהלים בבנקים אומרים שהם יכולים לפעול רק במידה מוגבלת בתור מתווכים פיננסיים הנתונים למגמות נרחבות יותר במסחר. לטענתם מכירת נכסי דלקי מאובנים או הפסקת יחסים עסקיים רווחיים, שיעברו לבסוף לחברות קטנות שיתפסו את מקום הבנקים, לא ישפיעו על האקלים בשום צורה חיובית.

עוד טוענים הבנקאים ששיחות פרטיות עם חברות ופריצות דרך טכנולוגיות כתוצאה מהשקעות שהבנקים עושים לעתים קרובות לא מקבלות ביטוי בהערכות הנוגעות לאקלים.

מצד אחד ישנם רבים המותחים ביקורת על וול סטריט על כך שהשוק לא נע מהר מספיק לכיוון אנרגיה מתחדשת, אך יש גם אנליסטים שטוענים מצד שני שהשקעות ESG בעצם מהוות הימנעות מלאה מדלקי מאובנים. במדינות כמו מערב ווירג'יניה סילקו את ג'י פי מורגן, בלאקרוק ואחרות משווקי האג"ח המרכזיים, במטרה להקטין את התחרות בשווקים ולהגדיל את עלויות ההלוואה למשלמי המיסים, כך נטען במחקרים אקדמיים. הבנקים ומנהלי הנכסים הגיבו לצעדים אלה על ידי הדגשת העובדה שהם מעניקים מימון לכל סוגי האנרגיה.

"חבילת החוקים הזו היא האינדיקציה הטובה ביותר שלנו לאן כל זה הולך ללכת", אמר אניקט שאה, מנהל אסטרטגיית ESG עולמית בג'פריז. "היא משקפת את הבלגן שבעולם האמיתי".