עם רווחים מהנפט, ערב הסעודית משקיעה 7.5 מיליארד דולר במניות אמריקאיות, מאמזון עד מיקרוסופט

השקעות קרן ההשקעות הציבורית מגיעות בעת שהממלכה מנצלת את ההכנסות הגדולות ממחירי הנפט הגבוהים

נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, שעומד בראש הקרן / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici
נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, שעומד בראש הקרן / צילום: Associated Press, Burhan Ozbilici

קרן העושר הריבונית של ערב הסעודית השקיעה 7.5 מיליארד דולר בחברות בלו צ'יפ אמריקאיות, מאמזון ועד ג' פי מורגן, כחלק ממאמץ של הממלכה להשתמש בכספי ההכנסות הגדולות מנפט לגיוון ההשקעות של המדינה.

קרן ההשקעות הציבורית (PIF) קנתה מניות ב־17 חברות, כולל חברת האם של גוגל אלפאבית, בלאקרוק ומיקרוסופט, בשלושה החודשים שנגמרו ב־30 ביוני, על פי דיווחים אמריקאים לרשות ניירות ערך. כל אחת מההשקעות הייתה בגובה של בין 400 ל־500 מיליון דולר, כך ניתן לראות במסמכים.

למרות הרכישות האלה, סך האחזקות בנכסים הרשומים בארה"ב בקרן, ששווייה 600 מיליארד דולר, ירד ברבעון הזה ב־3 מיליארד דולר ל־40.8 מיליארד דולר, לאחר שחברות אחרות שמניותיהן נמצאות בתיק נפגעו בגלל הירידה השנה במחירי מניות.

מדד S&P 500, שכולל הרבה מהמניות החדשות שנרכשו על ידי PIF, ירד ב־20% בששת החודשים הראשונים של השנה עקב החששות לעליית האינפלציה ולמיתון. המדד השתקם מאז, אבל עדיין נמוך ב־9% לשנה כולה ממה שהיה בתחילתה.

מיליארדי דולרים להוצאה והשקעה ברחבי הממלכה

ערב הסעודית חוטפת מניות אמריקאיות במקביל לכך שהממלכה נהנית מהמצב הפיננסי הטוב ביותר שהיה בה כבר שנים. נסיך הכתר מוחמד בן סלמאן, שעומד בראש הקרן ומנהל את ענייני הממלכה היומיומיים בשם אביו המלך סלמאן, משתמש ברווחים הגדולים ממחירי הנפט השנה כדי להאיץ שדרוג בכלכלה שהציע לראשונה לעשות ב־2016 במטרה להסית את הכלכלה מתלות בעסקי הנפט.

ביום ראשון, חברת הנפט הלאומית ארמקו דיווחה על עלייה של 90% בהכנסות הרבעונית נטו, והעבירה לממלכה מיליארדי דולרים להוצאה והשקעה ברחבי הממלכה.

מחירי הנפט הגבוהים יותר עזרו לנסיך מוחמד - שבירות המערב כבר מפנות לו כתף קרה שנים בגלל רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י ב־2018 - לצאת מהבידוד הדיפלומטי. בחודש שעבר, אירח הנסיך את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בערב הסעודית. הנשיא האמריקאי ניסה ללא הצלחה לשכנע את הנסיך הסעודי לשאוב יותר נפט כדי להוריד את מחירי הנפט הגולמי ולבלום את האינפלציה.

ביוני הודיעה ממשלת סעודיה שכדי להימנע מהפריחה והקריסה שהיו בסבבים קודמים במחירי הנפט היא לא תוציא את העודפים שנכנסו שנה זו מיד, ולא העבירה עדיין כסף חדש לקרן העושר הריבונית. אבל הקרן, שיש לה נתח של 4% בארמקו, היא מרוויחה מיידית מההצלחה הפיננסית של החברה בכל מקרה. בחודשים האחרונים, הקרן השקיעה 3 מיליארד דולר בענקית המשחקים היפנית נינטנדו, הובילה השקעה בגובה 400 מיליון דולר ביצרנית המכוניות אסטון מרטין ורכשה חלקים בחברות איזוריות המוערכות בשווי של כ־1.5 מיליארד דולר. השנה גם שפכה כסף ליוזמה ששואפת לבצע שינויים גדולים בתעשיית הגולף המקצועי.

בסעודיה, הבטיחה הקרן להשקיע כ־40 מיליארד דולר כל שנה בהזנקת תעשיות חדשות. בחודש שעבר, הנסיך מוחמד, בן 36, הכריז על תוכניות, כך דווח מוקדם יותר על ידי הוול סטריט ג'ורנל, לבנות את המבנה הגדול ביותר בעולם: שני בניינים בגובה של עד כ־490 מטר, הבנויים במקביל לאורך 120 קילומטר. הבניינים יהיו חלק מנאום (Neom), פרויקט נדל"ן שאפתני בגודל מסצ'וסטס שהנסיך הגה במוחו וימומן באופן חלקי מכספי קרן העושר הריבונית.

הנפט עדיין נותר המנוע המרכזי בכלכלה

בעוד הממלכה, יצואנית הנפט הגדולה ביותר בעולם, מנסה לגוון ולעזוב את הנפט על ידי הקמת תעשיות חדשות כמו תיירות, כרייה וייצור מכוניות, הנפט עדיין נותר המנוע המרכזי בכלכלה. ערב הסעודית רשמה ברבעון השני צמיחה שנתית של 11.8% בעקבות התייקרות מחירי הנפט.

השקעתיה של קרן העושר ברכישת נתחי מיעוט בחברות שונות מהוות הימורים פיננסיים ברובם ואינם קשורים לפיתוח תעשיות חדשות. ההשקעות מכוונות פשוט לגוון את תיק ההשקעות של הממלכה.

הקרן החלה לבנות את תיק הנכסים שלה בתחילת המגפה ב־2020 כשקנתה מניות חבוטות בעקבות חשש למצב הכלכלי. היא מכרה את רובן כמה חודשים אחר כך אבל מאז בנתה פוזיציות בחברות ממגוון תעשיות, כולל מניות של חברות גיימינג כמו Activision Blizzard, Electronics Arts ו־Take-Two Interactive Software.

בשנתיים האחרונות, האחזקות של PIF בנכסים הרשומים בארה"ב ירדו ב־38% בהשוואה לערך הקנייה, על פי הערכות WhaleWisdom, אתר העוקב אחר הביצועים של המשקיעים הגדולים ביותר בעולם על ידי מעקב אחר הדיווחים שלהם לרשויות ניירות ערך. מדד S&P 500 עלה ב־26% בתקופה זו, כך נמסר מחברת המחקר.