השרה להגנת הסביבה מעכבת שוב את ההכרזה על התחנה המרכזית בתל אביב כאזור מוכה זיהום אוויר

במשרד להגנת הסביבה ימתינו עד 7 בספטמבר להערות הציבור על טיוטת הצו, והליך הטמעתן עשוי לגרור את מועד ההכרזה אף לאחר מועד הבחירות • המשמעות: על העירייה להגיש תוכנית להפחתת הזיהום הקטלני

התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock
התחנה המרכזית בתל אביב / צילום: Shutterstock

זמן החסד לא הועיל: המשרד להגנת הסביבה פרסם היום היום (ד') טיוטת צו להכרזה על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כנפגע זיהום אוויר. בחודש יוני, החליטה השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, לעכב את ההכרזה על האזור כנפגע זיהום ולאפשר לעיריית תל אביב להגיש תוכנית להפחתת זיהום האוויר הקטלני. ואולם, עד היום, לא הועברה לידי משרדה תוכנית מפורטת ומתוקצבת. כעת, ניתן לעירייה פרק זמן נוסף - עד ה-7 בספטמבר ימתינו במשרד להגנת הסביבה להערות הציבור, והליך הטמעתן עשוי לגרור את מועד ההכרזה אף לאחר מועד הבחירות. זנדברג מפרסמת את הצו למרות שאין בחוק חובה לעשות זאת, ומאפשרת למעשה לעירייה עוד פרק זמן של 20 יום להגשת תוכנית, מעבר ל-60 הימים שניתנו לה עד כה.

באדם טבע ודין מתקוממים נוכח החלטת השרה לעכב עוד את ההכרזה ואת קידום הפתרונות לבעיות הזיהום החמורות באזור. לדברי ד״ר אריה ונגר, מדען הארגון, "מפליא ומקומם שהשרה בחרה להעביר את הצו להתייחסות ראש עיריית תל אביב שעמדתו המכחישה את קיום הזיהום, ידועה לה. אנו מקווים שהפניה לשיתוף הציבור לא תשמש ככלי נוסף לדחיית הכרזה חיונית זו וממשיכים לעמוד בבג"צ על זכותו של הציבור להסרת מפגע בריאותי חמור זה".

אל התחנה המרכזית תל אביב מתנקזת תנועה ערה של אוטובוסים וכלי רכב רבים מידי יום. הגודש התחבורתי באזור מלווה בפליטות של מזהמי אוויר ובריכוזים גבוהים של מזהמים המסוכנים לבריאות האדם. לפי חוות דעת שפרסם המשרד להגנת הסביבה, כך למשל, חלקיקים נשימים, חורגים מערך הסביבה השנתי שנה אחר שנה, כאשר באזור התחנה המרכזית נמדד הריכוז הגבוה ביותר שלהם בישראל, למעט בסמוך למחצבות. גם החריגות בפליטת תחמוצות חנקן, הינו הגבוה ביותר בישראל. המזהמים הללו נישאים ברוח עם חלקיקי דיזל, הנפלטים מהאוטובוסים הגודשים את האזור. אלו הוגדרו על ידי ארגון הבריאות העולמי כמסרטנים ודאיים לאדם.

בשל התמהמהות הרשויות בפינוי התחנה, התנגדותה של עיריית תל אביב לכך וגרירת הרגליים של המשרד להגנת הסביבה בהכרזה על האזור כנפגע זיהום אוויר, עתר ארגון הסביבה ״אדם, טבע ודין״ לבית המשפט, וטען כי מתוקף חוק אוויר נקי, המשרד להגנת הסביבה מחויב לפעול באופן נקודתי כדי להגן על תושבי האזור מפני הזיהום, באמצעות חיוב העירייה לביצוע תוכנית להפחתת זיהום האוויר המקומי. לשם כך, נדרש המשרד להכריז על האזור כנפגע זיהום אוויר.

בתגובה לעתירה, החליטה זנדברג לא להכריז מיד על האזור כנפגע זיהום אוויר, אלא לפנות בחודש יוני לראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ושרת התחבורה, מרב מיכאלי. זנדברג הודיעה להם כי בכוונתה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כנפגע זיהום אוויר, לאחר שנוכחה כי קיימת בו חריגה מתמשכת או חוזרת ונשנית מערכי סביבה - אלא אם תוצג תוכנית מפורטת ובצידה מחויבות ברורה ליישומה, כמו גם שאבני הדרך אכן יישומו בלוחות הזמנים הקבועים בתוכנית.

לפי המשרד להגנת הסביבה, מטרת הפנייה וההצעה הוולונטרית הייתה לדחוף לקידום מתווה מפורט, מהודק וקונקרטי, ובעיקר - מתווה שמוסכם על שני הגורמים הרלוונטיים בעלי האחריות והסמכות לביצוע - משרד התחבורה ועיריית תל אביב - יפו, בטרם שימוש בשוט הרגולטורי, ולמרות שהכרזה על האזור כנפגע זיהום אוויר, תחייב בין כה את העירייה להגיש את התוכנית המדוברת, ולא תותיר לה מקום לשיקול דעת ומשיכת זמן. לאחר שהעירייה לא נאותה לבקשת המשרד, כעת, לאחר עיכוב של 60 ימים, מתפרסמת טיוטת הצו לעיון הציבור, למשך 21 יום. גם בפרק הזמן הזה, יכולה עיריית תל אביב להגיש לגורמי המקצוע בעיריית תל אביב את התוכנית המדוברת.

מעיריית תל אביב נמסר: ״באזור התחנה המרכזית לא נמצאו חריגות ב-no2 , המזהם העיקרי מתחבורה, כל שנת 2021 ועד סוף מאי 2022 . באותה שנה הייתה חריגה קטנה ולא משמעותית של חלקיקי pm2.5 מזיהום אבק- של 13 ימים בלבד, המהווה 3.5% בלבד מסך ימי השנה מעבר לתקן המותר. נציין כי הנתונים דווקא מצביעים על ירידה עקבית בערכי זיהום האוויר ב-6 השנים האחרונות. בכל מקרה, האחריות על התחנה המרכזית ובכלל על התחבורה בישראל, על כל היבטיה, מוטלת על משרד התחבורה, ולכן הוא זה אשר צריך לספק את הפתרונות.

״בנוסף, נזכיר שהכלי היעיל ביותר להפחתת מזהמים באוויר היא החלפת צי האוטובוסים לחשמליים - נושא שנמצא בסמכות הממשלה. העירייה מצידה פועלת בכלים שברשותה להפחתת ריכוזי המזהמים בעיר ולראייה מסייעת למשרד התחבורה בחשמול מסופים בעיר״.