שני הרוגים ומספר פצועים בתאונת עבודה באתר בנייה בטירת הכרמל

התאונה התרחשה לאחר שמעלית משא התנתקה ממקומה נפלה ומחצה 2 פועלים שמותם נקבע במקום באתר עבודה השייך לחברת עמרם אברהם • במקום דווח על שלושה פצועים נוספים במצב בינוני קשה • קו לעובד: "רק הרתעה אמיתית ושינוי סדר היום הציבורי ימנעו את התאונה הבאה"

זירת התאונה הבוקר (א') / צילום: דוברות איחוד הצלה
זירת התאונה הבוקר (א') / צילום: דוברות איחוד הצלה

שני פועלים נהרגו ושלושה נפצעו בעקבות תאונת עבודה שאירעה היום א' בבוקר ברחוב הפלמ"ח בטירת הכרמל ליד חיפה. התאונה התרחשה לאחר שמכולה התנתקה ממקומה, נפלה ומחצה 2 פועלים שמותם נקבע במקום. כמוכן, דווח על שלושה פצועים נוספים במצב בינוני קשה.

על פי הודעות צוותי חירום ומשטרה עולה כי התאונה אירעה בסביבות השעה 09:47 היום בבוקר. ומהמשטרה נמסר כי נפתחה חקריה לבדיקת נסיבות תאונת עבודה באתר בניה בטירת כרמל במסגרתה נקבע מותם של 2 פועלים ו-3 נוספים נפצעו באורח בינוני עד קשה. "במוקד 100 התקבל לפני זמן קצר דיווח, בדבר תאונת עבודה באתר בניה ברחוב הפלמ"ח בטירת כרמל במסגרתה מכולה שהתנתקה ממקומה נפלה ומחצה 2 פועלים שמותם נקבע במקום. המשטרה פתחה בבדיקת הנסיבות ונציג משרד העבודה זומן למקום"

מחקירה ראשונית של זרוע העבודה במינהל הבטיחות עולה כי במהלך הבוקר בוצעה פעולה באתר להגבהת מעלית העובדים במקום, המותקנת חיצונית בחזית המבנה של אחד המבנים באתר. חלק מהמעלית קרס במהלך פעולה זאת, כשהסיבות לכך נחקרות כעת. במהלך קריסתה פגעה במכולה ששימשה כמשרד באתר, המכולה העליונה התהפכה על שני עובדים והרגה אותם במקום וישנם עוד מספר פצועים בשטח המטופלים כעת.

בזרוע העבודה הוסיפו עוד כי "משטרת ישראל מנהלת חקירה בנושא. החקירה תתנהל בשיתוף מינהל הבטיחות בזרוע העבודה ויחידת פלס המשטרתית". מפקחי מינהל הבטיחות סגרו מיידית את האתר ומבצעים במקום פעולות חקירה ואיתור ממצאים. באתר בוצעו ביקורים בעבר ללא ממצאים חמורים. אנו משתתפים בצערן של המשפחות, התאונה נחקרת ביחידת פלס בשיתוף מינהל הבטיחות בזרוע העבודה.

עוד מציינים בזרוע העבודה כי "עד לתאריך 11.8.22 אירעו 16 תאונות קטלניות בבנייה בהשוואה ל-20 באותה תקופה אשתקד", אולם על פי מעקב של הקבוצה למאבק בתאונות בניין ותעשייה עולה כי מתחילת השנה נהרגו באתרי עבודה 20 פועלים כולל שני הקורבנות של היום.

"רק הרתעה אמיתית ושינוי סדר היום הציבורי ימנעו את התאונה הבאה"

כאמור האתר שייך לחברת עמרם אברהם בביצוע זרוע הביצוע של החברה ונקרא "CENTRAL טירת הכרמל" במסגרתו החברה בונה שני מגדלי מגורים. אולם בחברה מציינים שהתאונה ארעה בזמן עבודת קבלן משנה שהתקין מעליות באחד הבניינים. יצויין כי זוהי התאונה הקטלנית השנייה תוך פחות משנה לחברת עמרם אברהם. בנובמבר 2021, נהרג סיף חנתולי, בן 22 מהכפר סילת אלדהר ליד ג'נין לאחר שנפל מגובה באתר של החברה בפרדס חנה כרכור.

"התאונה המחרידה שהתרחשה הבוקר בטירת הכרמל מוכיחה שוב את מסוכנות היעדר תרבות הבטיחות באתרי הבנייה בישראל" נמסר מעמותת קו לעובד בעקבות התאונה, "חייהם של עובדי הבנייה, רבים מהם פלסטינים, מהגרי עבודה וישראלים ממעמד סוציו אקונומי נמוך הם הראשונים לשלם את הפקרותם של קבלני הבנייה. אנו אבלים עם משפחות ההרוגים וכועסים את כעסם. יש להטיל סנקציות משמעותיות על קבלנים, יזמים, מנהלי עבודה ועוזרי בטיחות שמועלים בתפקידם, לרבות שלילת רישיונות והגשת כתבי אישום" עוד ציינו בקו לעובד ש"יש גם להקים לאלתר את הרשות הלאומית לבטיחות ובריאות תעסוקתית, הצעה שמונחת על שולחן הממשלה כבר שנים ארוכות. רק הרתעה אמיתית ושינוי סדר היום הציבורי ימנעו את התאונה הבאה".

מחברת עמרם אברהם נמסר: "החברה מודיעה כי היום (א') בשעות הבוקר אירעה תאונת עבודה באתר עבודות ההקמה של פרויקט החברה הידוע בשם 'סנטרל' בטירת הכרמל. מפרטים ראשוניים שנמסרו לחברה, האירוע אירע בזמן ביצוע עבודה באתר ההקמה בידי צוות מקצועי של קבלן משנה חיצוני עמו התקשרה חברת הביצוע של החברה. העבודות באתר הופסקו באופן מיידי ביוזמת החברה לצורך תחקור ראשוני של האירוע, והחברה משתפת פעולה באופן מלא עם גורמי חקירה רלוונטיים. החברה מביעה צער רב על האירוע והנפגעים".