לאן הולכים השווקים? לכלכלני סיטיגרופ יש תשובה חד משמעית

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו • לפי אסטרטגים בסיטיגרופ, הראלי הדובי הנוכחי צפוי להסתיים תוך זמן קצר יחסית • "ראלים דוביים רבים מונעים מתקוות שהפד 'יבוא להצלה'. העלייה הנוכחית אינה שונה, מכיוון שהנרטיב של הפד הפך להיות זרז חשוב", נכתב בדוח של בנק ההשקעות

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock, lev radin

בשבועות האחרונים מניות בארצות הברית החזירו חלק משמעותי מההפסדים שלהן במחצית הראשונה השנה, אך הנאסד"ק, S&P 500 ודאו ג'ונס איבדו גובה בימים האחרונים שוב בשל החשש מפני העלאת ריבית נוספת מצד הפדרל ריזרב, ויש סימנים לכך שעיקר העליות בשוק הדובי כבר מאחורינו, כך לפי סיטיגרופ.

לפי אסטרטגים בחברה, העלייה הנוכחית בשוק הדובי כמעט תואמת את משך הראלי הממוצע בשוק דובי, והסנטימנט בשווקים כבר השתפר באותה מידה כמו שבדרך כלל קורה בראלי דובי - מה שמרמז על סיומו של הראלי בזמן קרוב יחסית.

תיקון טכני בלבד?

"העליות בשוק הדובי מונעות לעתים קרובות מסנטימנטים, כשהשוק פשוט הופך לדובי מדי", הסבירו בצוות האסטרטגים, בראשות דירק ווילר, מנהל וראש תחום אסטרטגיית השווקים המתעוררים, בדוח שפורסם ביום חמישי. "ראלים דוביים רבים מונעים מתקוות שהפד 'יבוא להצלה'. העלייה הנוכחית אינה שונה, מכיוון שהנרטיב של הפד הפך להיות זרז חשוב", הוסיפו.

על פי הפרוטוקלים מהישיבה האחרונה של ועדת השוק הפתוח (FOMC) של הפדרל ריזרב, שנערכה ב-26-27 ביולי, פקידי הפדרל ריזרב הסכימו כי יש צורך להעלות את הריבית על מנת להילחם באינפלציה, אך הביעו חשש מכך שהם עלולים בסופו של דבר להדק את המדיניות המוניטריות יותר מהנדרש.

בעת הפגישה כל חברי הוועדה הסכימו לעלייה של 75 נקודות בסיס והעריכו שזה יהיה השיעור גם בפגישה הבאה, אך לא סיפקו תחזיות ספציפיות ואמרו שיצפו בנתונים מקרוב לפני קבלת ההחלטה.

השוק מתמחר העלאת ריבית של 50 נקודות בספטמבר, התמתנות לאחר שתי העלאות רצופות בשיעור של 75 נקודות בסיס. בהנחה שהעלאת הריבית אכן תסתכם בכך, המסלול מצביע על ריבית של עד 3.4%, נמוך משמעותית מאשר ההערכות בזמן הפגישה ביוני.

המדדים המובילים בארצות הברית במגמת ירידה בשבוע האחרון. מדד דאו ג'ונס איבד 2.37%, בעוד שה-S&P 500 והנאסד"ק נחלשו בכ-2%.