הקיצוצים באורקל מתמקדים בינתיים במוצרי הפרסום של החברה. ומה קורה בישראל?

ככל הנראה על רקע אובדן נתח שוק למתחרות, אורקל העולמית הוציאה לפועל לאחרונה מהלכי רה-ארגון ופיטורים, בעיקר בארה"ב אך גם בהודו • "השבועיים האחרונים היו קשים ביותר", כתבה אחת העובדות שפוטרו • גלי ההדף של מהלכי הקיצוצים טרם הגיעו לישראל, ולפי התוכניות, החברה אף צפויה להשלים קליטה של 50 עובדים נוספים בקרוב

צפרא כץ, מנכ''לית אורקל העולמית / צילום: תם חוגינוב
צפרא כץ, מנכ''לית אורקל העולמית / צילום: תם חוגינוב

בשבועות האחרונים הוציאה לפועל אורקל העולמית מהלך משמעותי לרה-ארגון ופיטורים בחברה, בעיקר בארה"ב ובאופן מינורי גם בהודו. על פי אתר ביזנס אינסיידר, הקיצוצים באורקל החלו לפני כשבועיים והתמקדו בשתי פעילויות: מחלקת השיווק, שעברה מיתוג מחדש והפכה ל"מחלקת ההכנסות" ובחטיבת מוצרי הפרסום וחווית הלקוח (ACX) המפתחת ומשווקת מוצרים המשמשים אנשי פרסום ושיווק בארגונים לצורך ניתוח תנועת גולשים, אימות חשיפה לפרסומות, ניהול פרסום פרוגרמטי ותוכן שיווקי.

מהנדס באפל הסתבך עם החברה והואשם בגניבת סודות מסחריים. הוא בדרך לעשר שנות מאסר 
אט-ביי הישראלית רוכשת את האקספידיה של עולם ביטוחי הסייבר 

עשרות רבות של עובדים - חלקם עובדים ותיקים המועסקים בה שנים רבות - פרסמו ברשתות החברתיות פוסטים של פרידה מחברת הענק תחת מילת המפתח #oraclelayoffs (פיטורים באורקל) ועדכנו את חבריהם ברשת כי הם פנויים להצעות חדשות. "השבועיים האחרונים היו קשים ביותר", כתבה ג'סמין ווטסון מאוהיו שפוטרה מצוות הפרסום הפרוגרמטי בחברה.

"הלם מוחלט"

"נכללתי בגל הפיטורים, מה שהיווה הלם מוחלט עבורי". "גם אני נכללתי במהלך הארגון מחדש הגדול בחטיבת הפרסום וחווית המשתמש באורקל", כתב סטיב ביוקן שעבד 32 שנה בחברה. "גם הצוות שלי נכלל במהלך, כמו גם צוותים אחרים בארגון. תחום הפרסום באורקל (ACX) עובר בנייה מחדש והוא ימשיך להתפתח ולהפוך לחלק חשוב מהסיפור של החברה". גם פריסליה ונטורולה מסאו פאלו בברזיל שעבדה בחברה שבע שנים, נפרדה מהחברה בפוסט שלווה בתצלום תג העובד שלה: "זה היה היום האחרון שלי באורקל הודות למהלך ארגון מחדש גדול שנערך בצוות השיווק העולמי".

פוסט בלינקדאין שכתב עובד שפוטר מאורקל / צילום: צילום מסך
 פוסט בלינקדאין שכתב עובד שפוטר מאורקל / צילום: צילום מסך

על פי הביזנס אינסיידר, בצוותי השיווק קוצצו בין 30%-50% מהעובדים, ואילו בתחום הפרסום וחווית הלקוח הגיעו הקיצוצים במקומות מסוימים עד ל-80%. אך מה עומד מאחורי המהלך? אורקל אולי לא סוגרת את מוצרי הפרסום והשיווק שלה, אך היא מקצצת בהשקעה בהם, ככל הנראה על רקע אובדן נתח שוק למתחרות אדובי וסיילספורס.

אורקל השקיעה כ-4 מיליארד דולר על רכישות של מוצרי פרסום ושיווק, בהם מואט (Moat), מערכת לאימות חשיפה לפרסומות וניתוח תנועת גולשים; דאטה לוג'יק, מערכת לאפיון גולשים על פני פלטפורמות שונות; ובלו קאיי (BlueKai), מערכת לניהול מידע שיווקי, ועוד כמה מיליארדי דולרים בבניית מוצר המאחד ביניהן בשם Oracle Advertising. החברה ראתה את תחום הפרסום והשיווק כהרחבה טבעית ליכולותיה כחברת מסדי נתונים ומערכות מידע, וקיוותה להגדיל את דריסת הרגל שלה בארגונים גדולים ובינוניים על ידי פנייה לסמנכ"לי שיווק ומכירות. אלא שהתחרות מול מוצרי השיווק "מרקטינג קלאוד" של סיילספורס ושל אדובי הפכה לצמודה והובילה לירידת מחירים ולאינסוף מבצעים והנחות שאורקל התקשתה לממן לאורך זמן.

הרגולציה שהחלה באירופה והתפשטה גם ליצרניות טכנולוגיה בכל הקשור למעקב אחר התנהגות גולשים באמצעות ניטור אפליקציות - שמטה את הקרקע מעל חלק ממוצרי אפיון המשתמשים של אורקל. אורקל ניסתה לפתור את הנושא, אך עבור כמה לקוחות - כמו נסטלה ויוניליוור - זה כבר היה מאוחר מדי, כך לפי הביזנס אינסיידר. בשנה שעברה, הכניסה סיילספורס ממוצרי הפרסום שלה קרוב ל-4 מיליארד דולר, בעוד שאורקל הכניסה מחצית מכך.

שינויים ארגוניים באורקל ישראל

גלי ההדף של מהלכי הקיצוצים טרם הגיעו לישראל, ולפי התוכניות, החברה אף צפויה להשלים קליטה של 50 עובדים נוספים במהלך הרבעון השלישי שיסתיים בספטמבר. בכירי החברה לארי אליסון וצפרא כץ רואים בישראל לא רק כמרכז פיתוח אסטרטגי אלא גם כשוק למוצרי הענן של החברה. למרות ההפסד במכרז הענן הממשלתי "נימבוס" ומשיכת העתירה לבית המשפט העליון נגד התוצאה, נהנים באורקל בשלב זה מחוזי ענן חדשים - מתוקף היותה של אורקל החברה הבינלאומית הראשונה שהצליחה להעמיד חוות שרתים בתקן הגבוה 'הייפרסקייל'. הזוכות במכרז - אמזון וגוגל - צפויות להשיק חוות משלהן לכל המוקדם בסוף השנה או בתחילת השנה הבאה, וגם מועד תחילת פעולת חוות השרתים של מיקרוסופט במודיעין לא נודע עדיין.

ל'גלובס' נודע כי החברה מתכננת שינויים ארגוניים במספר פעילויות פיתוח הנוגעות למוצרי השיווק והפרסום של אורקל בישראל, אם כי ככל הנראה הוא לא צפוי לכלול פיטורי עובדים. אחד מהם הוא מואט (Moat) מערכת ניתוח תעבורת גולשים המיועדת לאנשי שיווק בארגונים שפעילותו בישראל צפויה לעבור דילול משמעותי ועובדיו ינותבו למחלקות אחרות.

מואט הוא אחד ממוצרי הפרסום של אורקל (Oracle Advertising) המשרת אנשי שיווק ופרסום בחברות ומאפשר להם לנהל תהליכים באופן אוטומטי. הוא מתחרה במוצרים של ענקיות אחרות כמו סיילספורס, האבספוט, אדובי ודאבל וריפיי, חברה בעלת שורשים ישראליים. בישראל מעסיקה מואט מהנדסי דאטה שתפקידם, בין השאר, לפתח אלגוריתמים המספקים תחזית להתנהגות גולשים באתרים. הדיווח על המהלך של אורקל הופיע לראשונה באתר המידע "לסטארטאפ".