יותר כסף לקופת המדינה: זינוק של כ-50% בהיקף התמלוגים מגז טבעי

משרד האנרגיה מדווח כי בחציון הראשון של 2022 חל זינוק של כ-50% בהיקף התמלוגים מגז טבעי, ממחצבים ומאגרות, שהסתכמו בכ-829 מיליון שקל • עלייה זו מגיעה כתוצאה מהפקת שיא של גז טבעי ממאגרי "לוויתן" ו"תמר" בחציון הראשון של השנה

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס
אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

בחציון הראשון של 2022 חל זינוק של כ-50% בהיקף התמלוגים מגז טבעי, ממחצבים ומאגרות, שהסתכמו בסך של כ-829 מיליון שקל - כך מדווח היום (ד') משרד האנרגיה. עד כה גבה משרד האנרגיה כ-10 מיליארד שקל משותפויות הגז מתמלוגי הגז הטבעי, מאז תחילת הגבייה ב-2013. 

מחיר הגז באירופה מזנק לגבהים חסרי תקדים: עלה ב-700% השנה
בזמן שהמתווך מקדם פשרה עם לבנון: אנרג'יאן נערכת להפקה ב"כריש"

בשנה שעברה נרשמו הכנסות של 1.27 מיליארד שקל מתמלוגי הגז טבעי, הנפט והמחצבים ומאגרות - עלייה של 15.3 לעומת ההכנסות בשנת 2020. במשרד האנרגיה העריכו כי הסכום ימשיך לעלות בשנת 2022 ויגיע לכ-1.36 מיליארד שקל, אך כעת, לאור הזינוק בגבייה, אגף תמלוגים חשבונאות וכלכלה מעדכן את תחזית התמלוגים לשנת 2022 ומעריך כי הם יסתכמו בכ-1.55 מיליארד שקל בסוף השנה.

שותפויות הגז המקומיות משלמות מספר סוגי מסים למדינה על הכנסותיהן והפקת הגז: מס חברות ככל חברה אחרת; תמלוגים עבור הפקת הגז ממשאבי הטבע השייכים לציבור, שנקבעים לפי כמות הגז שהפיקו; וכן מס על רווחי יתר (מכונה "מס ששינסקי"), שעל בסיסו הוקמה והחלה לפעול השנה הקרן לאזרחי ישראל - קרן העושר, אחרי שבקופתה הצטברו יותר מ-1 מיליארד שקל.

דוח אגף התמלוגים במשרד האנרגיה המתפרסם היום מתייחס לתמלוגים עבור הפקת הגז. מהדוח עולה כי בחציון הראשון של 2022 נרשמה קפיצה משמעותית של כ-48% בסך התמלוגים שנגבו ממאגרי הגז הטבעי שעומדים כעת על כ-824 מיליון שקל, זאת ביחס לחציון הראשון של 2021, אז עמד סך התמלוגים על כ-557 מיליון שקל. 

הפקת שיא ממאגרי "לוויתן" ו"תמר" 

עלייה זו מגיעה כתוצאה מהפקת שיא של גז טבעי ממאגרי "לוויתן" ו"תמר" בחציון הראשון של השנה, שהסתכמה ב-10.85 BCM, מתוכם כ-6.26 BCM למשק המקומי וכ-4.59 BCM ליצוא. זאת, לעומת הפקה של כ-8.9 BCM בחציון הראשון של 2021 - עלייה של כ-21.9%. מעבר לכך, העלייה בשער הדולר תרמה גם היא לגידול משמעותי בסך התמלוגים.

מרביתן של ההכנסות מתמלוגים נבעו מהפקת גז טבעי ממאגרי "לוויתן" ו"תמר". סך התמלוגים שנגבו ממאגר "לוויתן" הסתכם בכ-453 מיליון שקל, מהפקה של כ-5.62 BCM - סכום המשקף עלייה משמעותית של כ-27.5% לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

היקף היצוא היווה כ-68% מההפקה של מאגר "לוויתן", ואילו היקף התמלוגים שמקורם ביצוא היווה כ-77.4% מסך התמלוגים, עקב מחירי יצוא גבוהים יותר.

סך התמלוגים שנגבו ממאגר "תמר" הסתכם בכ-366 מיליון שקל מהפקה של כ-5.23 BCM - סכום המשקף עלייה של כ-85% לעומת ההכנסות מהתמלוגים מהמאגר בתקופה המקבילה אשתקד. העלייה בהכנסות נבעה בעיקר מעלייה משמעותית של כ-53.8% בכמויות ההפקה וכן מעלייה במחיר הממוצע של הגז הטבעי שנמכר ממאגר "תמר" בחציון הראשון לשנת 2022 לעומת החציון המקביל אשתקד עקב עלייה במחיר היצוא ועלייה בשער החליפין של הדולר. 

הצפי: המשך עלייה משמעותית בהכנסות מתמלוגים

על-פי הנתונים, מאגרי הגז הטבעי בישראל הניבו הכנסות משמעותיות למדינה. סך ההכנסות מתמלוגים ממאגרי הגז הטבעי שגבייתם מבוצעת על-ידי משרד האנרגיה עלו על סך 9.8 מיליארד שקל, משנת 2004 עד 30 ביוני 2022, כאשר עיקר ההכנסות מתמלוגים התקבלו החל משנת 2013 עם תחילת הזרמת הגז ממאגר "תמר". הצפי של אגף התמלוגים הוא להמשך עלייה משמעותית בהכנסות מתמלוגים.

בנוסף לתמלוגים מגז טבעי ונפט, נרשמו הכנסות מתמלוגי מחצבים בסך של כ-4.7 מיליון שקל, והכנסות של כ-4.5 מיליון שקל מאגרות ופעולות שונות.

לדברי שרת האנרגיה קארין אלהרר, "משמעותה של הגדלת הכנסות המדינה מתמלוגי הגז הטבעי בכ-50% בחציון הראשון של 2022 היא הגדלת הכסף המושקע בקופת המדינה. השנה נשבר שיא בהפקת גז טבעי ממאגרי 'לוויתן' ו'תמר', שישבר פעם נוספת עם תחילת הפקת הגז הטבעי מאסדת 'כריש' הצפויה בקרוב.

"הגז הטבעי שמופק מיועד בראש ובראשונה למשק המקומי, אך גם ליצוא, וחלקו אף יימכר בהמשך לאיחוד האירופי המתמודד עם משבר אנרגיה חסר תקדים. זאת, כחלק מהסכם טרילטרלי שנחתם בחודש יוני האחרון בין ישראל מצרים והאיחוד האירופי ליצוא גז טבעי ישראלי לאיחוד האירופי".