המזל לא משחק תפקיד משמעותי בקריירה. אז מה כן?

כמעט כל חסמי הקריירה ניתנים לפתרון - פרט לחסם עיקרי אחד המשותף לאנשים מכל שכבות האוכלוסייה

המזל לא משחק תפקיד משמעותי בקריירה. אז מה כן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
המזל לא משחק תפקיד משמעותי בקריירה. אז מה כן? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הכותבת היא מומחית לשוק העבודה

אחת התגובות החוזרות לטורים שלי עוסקת בסוגית המזל וחלקו בהצלחה בקריירה. רבים מאמינים שמידת השליטה שלנו על חיינו המקצועיים היא מוגבלת מאוד, ושמשתנים רבים הם לחלוטין שאלה של מזל. למשל איכות ואופי החברה עליה "נפלנו", הבוס ש"הגרלנו", ההזדמנויות לקידום שקיבלנו או לא קיבלנו, כמות הקשרים שלנו וכן הלאה.

נופלים על חברות ומגרילים בוסים

ובכן, שום דבר מהדברים הללו איננו קשור למזל. אנחנו לא "נופלים" על חברות, אנחנו בוחרים בהן, ואם נאסוף מספיק מידע איכותי בטרם קבלת ההחלטה, באפשרותנו למזער את "הנפילה" על חברות בעייתיות. אותו הדבר באשר לבוס ש"הגרלנו", שזהותו גם היא ידועה בטרם קבלת ההחלטה.

ואם למרות המידע שאספנו בכל זאת מתברר ש"נפלנו" על חברה ו/או בוס מהגיהינום - לא נורא, ממשיכים לחפש אלטרנטיבה טובה יותר. כנ"ל אם נתקענו בחברה בה לא צפוי קידום בטווח הנראה לעין - או כל מכשלה טקטית אחרת במהלך החיים המקצועיים.

ומה אם אין לנו ברירה, ואנחנו לא מצליחים למצוא ארגון או תפקיד מספיק טובים? תלוי האם הבעיה היא אסטרטגית או טקטית. כשמנהלים נכון את הקריירה כבר מתחילתה, לא אמורה להיות בעיה אסטרטגית, מקסימום מכשול זמני - כמו פיטורים למשל, שבעטיים אנשים עלולים להתפשר על תפקיד/ארגון לא מספיק טובים לצורכי פרנסה. גם במקרה זה עליהם להמשיך לחפש את התפקיד הנכון במלא המרץ, וברגע שזה יימצא, הבעיה הטקטית נפתרת, והקריירה חוזרת למסלולה.

לעומת זאת, מי שלא השכילו לבחור נכון, עלולים להיקלע לבעיה אסטרטגית שהיא לעתים בלתי פתירה, תלוי במספר הבחירות הלא נכונות ואורך הזמן שנמשכו.

לבחור נכון

מה זאת אומרת לבחור נכון? בתחילת הקריירה המשמעות היא לבחור בהשכלה האיכותית ביותר שכישוריכם מאפשרים לכם, ובמוסד השכלה הטוב ביותר שיהיה מוכן לקבל אתכם. בחירה נכונה בשלב הזה עתידה לסלול את דרככם לארגונים הטובים ביותר שרלוונטיים להשכלה שרכשתם, ומכאן והלאה רק צריך לא לטעות, או לטעות כמה שפחות. איך עושים את זה? מקפידים על הקריטריון החשוב ביותר בבחירה של תפקיד - כוחו כמקפצה לתפקיד הבא אחריו.

ומה עם משתנים שאין לנו עליהם שליטה? אכן יש שמייחסים למזל גם את התנאים המקדימים טרם הכניסה לשוק העבודה - כפי שכתב לי אחד הקוראים: "אם כל הפרמטרים תלויים בך, אז הכול טוב, אבל ברור שברוב המקרים זה לא כך. יש הבדל היכן נולדת, איכות ההשכלה שלך, היכולת לבחור השכלה אקדמית, היכולת לבחור מקצוע ו/או להיות מוסלל לכזה... ומה אז?"

הוא צודק: תנאי פתיחה שונים משפיעים על התפתחות הקריירה. ברור שמי שנולדו למשפחות מבוססות ומקושרות במרכז הארץ, שמשקיעות בילדיהם מעל ומעבר, תומכות ו"מסלילות" אותם לרכישת השכלה אקדמית משובחת - נהנים מיתרון עצום על פני מי שגדלו במשפחות קשות-יום בפריפריה הרחוקה. כנ"ל מי שריבונו של עולם חנן אותם בבריאות טובה, במראה מצודד, בכריזמה כובשת ובשאר תופינים.

האם זה אומר שבני הפריפריה או מי שנולדו כעורים, נטולי כריזמה, עם בריאות מאתגרת ושאר נתוני פתיחה לא מזהירים נדונו לקריירה פחות מצליחה? ממש לא. כל מה שזה אומר הוא שהם יידרשו להשקעה הרבה יותר גדולה, וגם הם יצליחו - ובלבד שיש להם את המוטיבציה לכך.

תקרת הכישורים

ומה עם כישורים? אכן כישורים לא מספיק טובים הם חסם קריירה כמעט בלתי עביר, המשותף לאנשים מכל שכבות האוכלוסייה. מי שסובל ממנו יתקשה להגיע לתפקידים שדרישותיהן הן מעבר לתקרת הכישורים שלו, או להתמיד בהם לאורך זמן. פרט לכך הרוב אפשרי, הגם שלעתים המאמץ הנדרש הוא עצום, ואני יכולה להעיד על כך מניסיון. ואם יש לכם ספק, ראו מה קרה עם עולי ברית-המועצות לשעבר, שהם ללא ספק ההוכחה שכמעט הכול אפשרי. רק צריך לרצות, להשקיע את מה שנדרש ולבחור נכון, והדרך למימוש הפוטנציאל המקצועי, הניהולי וכלכלי פתוחה.

לסיכום, שתי הערות למי שעדיין מאמינים שהמזל משחק תפקיד משמעותי בקריירה: ראשית, יש אנשים שגם אם טונות של מזל "יפלו" להם על הראש, הם בדיוק יזוזו הצידה - מה שאומר שגם במזל צריך לדעת להשתמש. שנית, כדאי מאוד שלא לסמוך על אף גורם חיצוני שאיננו תלוי בכם. קחו את המושכות לידיים ונהלו את הקריירה בתבונה, ואולי גם המזל יתייצב פתאום לצדכם.

בהצלחה, וזיכרו - קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.