ההישג ההיסטורי של מכבי חיפה: מי המרוויחים הגדולים?

מועדון הכדורגל מכבי חיפה העפיל אמש למפעל היוקרתי של הכדורגל האירופי, ליגת האלופות • מהמענקים, דרך מכירת הכרטיסים ועד לזכויות השידור: כמה צפויה להכניס מכבי חיפה מההישג ההיסטורי • וגם: למה עבור יתר הקבוצות הישראליות אלו גם חדשות טובות וגם רעות

צ'רון שרי, שחקן מכבי חיפה / צילום: Associated Press, Darko Vojinovic
צ'רון שרי, שחקן מכבי חיפה / צילום: Associated Press, Darko Vojinovic

ההעפלה הנדירה יחסית של מכבי חיפה לשלב הבתים של ליגת האלופות, מפעל המועדונים היוקרתי בעולם הכדורגל, היא הישג ספורטיבי מרשים (למועדון ישראלי) - ובנוסף היא שווה גם לא מעט כסף למועדון מהכרמל בבעלותו של איש העסקים יעקב שחר.

באופ"א, התאחדות הכדורגל האירופית, מיצבו את ליגת האלופות כמפעל החשוב והנוצץ ביותר בפער גדול מאחרים, כך שההשפעה הכלכלית על קבוצה ישראלית היא דרמטית.

יציע אוהדי מכבי חיפה / צילום: Reuters, Aleksandar Djorovic
 יציע אוהדי מכבי חיפה / צילום: Reuters, Aleksandar Djorovic

מתוך 2.73 מיליארד אירו שתחלק התאחדות הכדורגל האירופית בעונה הקרובה לכלל המשתתפות במפעלים האירופיים, 74.1% מהכסף יילך לקבוצות שיעפילו לליגת האלופות, לעומת 17% לליגה האירופית. כך, ההעפלה של חיפה למפעל מבטיחה לה, עוד לפני שמכרה אפילו כרטיס אחד, סכום של יותר מ-15 מיליון אירו. בנוסף, כל ניצחון שתשיג בשלב הבתים יניב לה כ-2.8 מיליון אירו ותיקו כ-980 אלף אירו.

וזו רק ההתחלה: לפי ההערכות, זכויות השידור והפרסום (market pool) עבור המשחקים במפעל צפויות להכניס למועדון כ-4-5 מיליון אירו לפחות.

אפיק הכנסה נוסף הוא מכירת כרטיסים. אצטדיונה הביתי של מכבי חיפה, סמי עופר, מכיל 30,780 מקומות ישיבה, שכמעט כולם ייועדו לאוהדים הירוקים. על פי התקנות של אופ"א, חייבת הקבוצה המארחת להקצות 5% מהמושבים במגרש לטובת אוהדי היריבה. טרם פורסם מה יהיו מחירי הכרטיסים לשלושת המשחקים שתארח חיפה, אך סביר מאוד להניח כי המגרש יהיה תפוס אפס מקום, כך שהמועדון ישלשל לכיסו עוד כמה מיליוני שקלים. בחשבון גס, מדובר על הכנסות של כשני מיליון אירו בכל משחק לכל הפחות.

לצד אלו, ליגת האלופות היא הבמה המרכזית של הכדורגל האירופי והיא יכולה להוות קרש הקפיצה של כוכבי הקבוצה מהכרמל אל התחנה הבאה בקריירה - מה שיאפשר למועדון להכניס עוד סכומים גדולים עבור מכירתם. יתרון נוסף של ההשתתפות בליגת האלופות הוא הפיכה של חיפה למועדון אטרקטיבי עבור שחקנים זרים ואיכותיים שרוצים לקחת חלק במפעל הנוצץ של אירופה. 

בשורה התחתונה, מדובר על הכנסות של כ-26 מיליון אירו לא כולל כספים שיגיעו מנקודות שתשיג חיפה. אם לא די בכך, אם חיפה תסיים בין שתי הראשונות בבית ותעפיל לשלב הבא, היא תשלשל לכיסה עוד כ-10 מיליון אירו אך זו צפויה להיות משימה קשה במיוחד שאף קבוצה ישראלית שהשתתפה בעבר במפעל לא הצליחה להשיג. לשם השוואה, תקציב המועדון בשנים האחרונות עומד על כ-70-80 מיליון שקל, כך שההשתתפות במפעל הנוצץ של אירופה תעניק למועדון של שחר קפיצת מדרגה כלכלית.

את ההתפתחות של ליגת האלופות לאורך השנים אפשר לראות דרך ההופעה של הנציגות הישראליות. כך למשל, כשמכבי תל אביב שיחקה בשלב הבתים של ליגת האלופות בעונת 2004/05, היא קיבלה מענקים בסך 5.1 מיליון אירו. חיפה, יחד עם זכויות שידור שתקבל, יכולה להגיע לפי 4 מהסכום הזה.

יתר קבוצות הליגה ירוויחו, אבל הפערים יגדלו

ההעפלה של חיפה לליגת האלופות היא גם חדשות טובות וגם רעות עבור יתר קבוצות ליגת העל. מצד אחד, כל מועדון יזכה במענק מאופ"א בגובה של כ-150 אלף אירו. עבור המועדונים הקטנים בליגת העל מדובר בסכום לא מבוטל. מצד שני, ההשתתפות במפעלים האירופים מגדילה את הפערים בין המועדונים הגדולים לבין המועדונים הקטנים ולמעשה מנציחה אותם.

שחקני מכבי חיפה חוגגים לאחר גול בבלגרד / צילום: Associated Press, Darko Vojinovic
 שחקני מכבי חיפה חוגגים לאחר גול בבלגרד / צילום: Associated Press, Darko Vojinovic

כשמועדון כמו מכבי חיפה, בעל התקציב השני בגודלו בישראל, מכניס עוד 26-30 מיליון אירו בעונה, הסיכויים שלו להתברג באחד מהמקומות הראשונים ולהגיע גם בעונה הבאה למפעלים האירופים גדלים בצורה משמעותית. כך, בעוד מועדונים קטנים נאבקים על חייהם ונשענים על הכנסות מהרשויות המקומיות ומהטוטו כדי לפתוח את העונה, הגדולים יוכלו בעזרת השתתפות באירופה לקנות את הכוכבים מהקטנות ולהנציח את הפערים.

ההישג הגדול של יעקב שחר

בעלי מכבי חיפה, איש העסקים יעקב שחר, נמצא כבר לא מעט שנים בעסקי הכדורגל והוא משמש כנשיא המועדון מאז 1992. על פי ההערכות שונות, הוציא מכיסו שחר סכומים אדירים שמוערכים ביותר ממאה מיליון שקל - וזו עוד הערכה שמרנית יחסית. בתקופתו של שחר, העפילה חיפה שלוש פעמים לליגת האלופות, כשהפעם האחרונה הייתה לפני 13 שנה.

יעקב שחר / צילום: מארק ניימן-לע''מ
 יעקב שחר / צילום: מארק ניימן-לע''מ

עד לשנתיים האחרונות, מאז מונה ברק בכר למאמן הקבוצה והוביל אותה פעמיים לזכייה באליפות המדינה וכעת לליגת האלופות, סבלה חיפה מעשור שחון יחסית. שחקנים באו והלכו, מאמנים התחלפו בתדירות גבוהה והקהל הירוק לא תמיד היה סבלני. דווקא עכשיו, כשהוא בן 81, יכול שחר לחייך ולחגוג את התהילה המחודשת ואת ההישגים הספורטיביים והכלכליים הגדולים של השנתיים האחרונות.