הסמארטפון המתקפל החדש של סמסונג עולה 6,499 שקל. האם הוא עומד בציפיות?

ענקית הסאמרטפונים סמסונג השיקה בחודש שעבר את הדור הרביעי למכשירים המתקפלים שלה • בדקנו את ה-Z Fold4 שמתקפל ויכול גם להיפתח כמו ספר • למרות שהדגם החדש משודרג ועשוי הרבה יותר טוב מזה של שנה שעברה, הוא עדיין לא מספק תמורה הולמת למחיר • ביקורת גלובס

מכשירי Z Fold4 של סמסונג / צילום: סמסונג
מכשירי Z Fold4 של סמסונג / צילום: סמסונג

אין ספק שבכל חדר שאילו נכנס ה-Z Fold4 - המכשיר המתקפל החדש של סמסונג שנפתח כמו ספר - הוא גונב את ההצגה. העובדה שהמסך מתקפל גורמת לרבים להרים גבות ולהתלהב מהמכשיר - וטוב שכך, כי ההתרשמות הראשונה היא החשובה ביותר. בשבוע האחרון בדקנו את הסמארטפון המתקפל החדש של סמסונג, וחזרנו עם רשמים. ספויילר: עדיין מדובר בגימיק, ויש עוד דרך ארוכה. 

הדור הבא של הסמארטפונים המתקפלים של סמסונג נחשף: מה יהיה המחיר ומתי הם יגיעו לארץ?
עשרה סמארטפונים שישאירו לכם עודף מ-2,000 שקל  

מסך ותצוגה: כשסגור דחוס, כשפתוח רחב

הפולד החדש גדל מסמארטפון בגודל רגיל (אולי קצת פחות מרגיל) לטאבלטון שכזה. מסך המכשיר הוא Infinity Flex בגודל 7.6 אינץ' כשהוא פתוח (בדומה לדור הקודם), ברזולוציית QXGA+ (2176 פיקסלים על 1812 פיקסלים). כשהמכשיר סגור, מדובר על מסך Dynamic AMOLED 2X בגודל 6.2 אינץ' ברזולוציית HD+ ובתמיכה ב-120 הרץ ריענון אדפטיבי.

כשהמסך הראשי היה סגור, המסך המשני - זה שנראה כמו סמארטפון רגיל - היה יותר דק, צפוף ודחוס. המסך הרגיש יותר ארוך מסמארטפון רגיל, ולו רק בגלל שהוא פחות רחב. עם זאת, יש לציין צריך שמתרגלים אליו יחסים מהר. המסך עצמו בוהק בצבעים חדים, ובזכות קצב הריענון של 120 הרץ, הוא גם עובד חלק כפי שמצופה ממנו.

סמסונג התקינה בעצמה מגן מסך על המכשיר, שאינו ניתן להחלפה על-ידי הצרכן. החברה ציינה שהיא משתמשת בדבק חזק יותר השנה כדי לשמור שהמגן יהיה יעיל ונוח לשימוש. אפשר להעריך שזה בא כמענה לדיווחים קודמים על מגני מסך שנחלשים ויוצרים בועות אוויר מתחת למגן. במהלך השבוע לא היה אפשר באמת לבחון את הפיצ'ר הזה כראוי, כי לא היה מספיק זמן כדי להעריך את העמידות שלו.

המכשיר פתוח לגמרי / צילום: נבו טרבלסי
 המכשיר פתוח לגמרי / צילום: נבו טרבלסי

עיצוב: ציר הסיבוב מורגש, מכשיר מאסיבי וענקי

בהשוואה לדור הקודם, כמעט ואין שינויים קונקרטיים בין המכשירים. המכשיר נראה די אותו דבר, אולי הוא שוקל קצת פחות (263 גרם לעומת 271 גרם בדור הקודם), הציר דק יותר, והמסגרות צרות יותר. לכן, אין פה שום דבר באמת חדשני. בסמסונג טוענים שכשהדגם החדש סגור, ניתן להשתמש בו ביד אחת. עם זאת, המכשיר כבד מדי לשימוש ארוך ביד אחת.

בהשקה, סמסונג אמרה כי החדשנות של החברה והמאמצים הרבים שהיא השקיעה גרמו לכך שהפולד החדש הוא אחד הטלפונים "החזקים ביותר שלנו עד כה". סמסונג ציידה את המכשיר במכסים למסגרות ולציר שעשויים Armor Aluminum, לצד זכוכית של גורילה גלאס ויקטוס פלוס. לדברי החברה, עמידות המסך הראשי עברה "מקצה שיפורים" שיעזור לצמצם את הנזק במקרה של מכה חיצונית. כדי לאפשר זאת, המכשיר הפך לאחד המכשרים הכבדים והעבים. מי שינסה להכניס אתו לכיס, יגלה כי מדובר במכשיר מאסיבי שלא יהיה נוח לכל מכנס (אין על מה לדבר מבחינת הכיס האחורי). אלה שאוהבים להשתמש בטלפון לפני השינה ולהחזיק אותו ביד אחת, יגלו את המורכבות הגלומה בכך.

המכשיר עבה לעומת סמארטפונים רגילים / צילום: נבו טרבלסי
 המכשיר עבה לעומת סמארטפונים רגילים / צילום: נבו טרבלסי

משום שמדובר במכשיר מתקפל, בחלק הפנימי של המכשיר יש ציר קיפול. ברוב הזוויות וברוב המסכים היה אפשר לראות אותו בבירור, והוא לא הוטמע כחלק מהמכשיר. לרבים זה ייראה כאילו המכשיר עצמו מחולק. אם ניתן לסמסונג עוד שנה אחת, נדמה שהם יצליחו אף לטשטש גם את זה.

הפולד החדש תומך בתו תקן IPX8 - משמע הוא יעמוד בעומק של 1.5 מטר במים רגיל, ועד חצי שעה. לעומת ההגנה הבסיסית מהמים, אין הגנה מאבק למכשיר. זה בעייתי כי הקיפול בתוך הכיס הופך את המכשיר למפלצת שזוללת אבק  ודורשת ניקיון של המסך הפנימי/הראשי לא מעט פעמים. כדי להגן על המכשיר, החברה מנסה להרחיק את האבק מהציר בעזרת מברשות שנמצאות בציר הקיפול, אך לא ברור מה אפקט ההצלחה שלהן לאורך זמן.

כיסוי המגן לא הגיע לידי גלובס לבדיקה, אך שלא יכלנו להעריך את מידת היעילות וההגנה שהוא מספק למכשיר.

ביצועים: מעבד חדש ומבטיח

המתקפל החדש כולל בתוכו את המעבד החדש של קוואלקום, Snapdragon 8+ Gen 1 Mobile Platform, מה שמציב אותו בין המכשירים בעלי הביצועים הטובים כיום. זיכרון ההרצה במכשיר הוא 12GB RAM, וישנן שלוש אפשרויות לשטח האחסון: 256/512GB או 1T - יותר אפשרויות מהדור הקודם. אנחנו בחנו את גרסת ה-256GB, וזה מספיק מעל ומעבר לאחסון. עם זאת, אין חריץ להרחבת זיכרון.

השילוב הזה מייצר מכשירים טובים, שרצים חלק ופועלים טוב תחת עומס של משימות. מדובר במכשיר הראשון שמקבל את אנדרואיד 12L, גרסה מיוחדת של אנדרואיד שנוצרה על-ידי גוגל עבור מסכים גדולים, כולל מכשירים מתקפלים. מטרתה של מערכת ההפעלה היא התאמת האפליקציות השונות וכל מערכת ההפעלה למסכים המיוחדים של הסלולרי המתקפל.

המכשיר עצמו תומך בעט סטיילוס מיוחד לפולד, שלא מגיע עם האריזה. מדובר בתוספת של כ-50 דולר. המכשיר תומך ב-S Pen בפולד אך ורק במסך הראשי שלו עם תאימות ל-S Pen Fold Edition ו-S Pen Pro בלבד. כך שאם הצרכן ינסה להשתמש בעט אחר שאינו מיועד לפולד, זה לא יעבוד, ואף עלול לגרום לנזק במסך. עם זאת, סמסונג לא שלחו עט לבדיקה.

המכשיר לא מגיע עם חור לאוזניות וללא שקע טעינה - צריך לרכוש את השקע בנפרד.

מצלמה: יותר טובה מהדור הקודם, אבל עדיין לא משהו באופן כללי

על פניו, אפשר לטעון כי הפולד אמור לאפשר חוויות צילום שונות ממה שיש בסמארטפון רגיל. מערך הצילום משולש: חיישן ראשי של 50 מגה פיקסל, חיישן אולטרה רחב של 12 מגה פיקסל וחיישן טלפוטו של 10 מגה פיקסל. המצלמה תומכת בזום אופטי של פי 3 וזום דיגיטלי פי 30, בשילוב בינה מלאכותית. חיישן הסלפי החיצוני עומד על 4 מגה פיקסל, וחיישן הסלפי הפנימי הוא 10 מגה פיקסל. לדברי החברה, החיישן בהיר ב-23% מהדור הקודם, עם כוח עיבוד תמונה משופר.

המצלמה אכן משופרת מהדור הקודם, תמונות מזום אופטי פי שלושה נראות הרבה יותר טוב. אך בסופו של דבר אין באמת בשורה יוצאת דופן במיוחד במצלמות. מערך הצילום עושה עבודה טובה. המצלמה שמתחת לתצוגה במסך הראשי מוסתרת טוב, סמסונג סידרה מחדש את שכבת הפיקסלים שמסווה את זה. לפעמים אפשר אפילו לא לשים לב שיש שם עיגול בכלל. עם זאת, התמונות שיוצאות מהמצלמה הפנימית לא טובות, והווידאו לא איכותי. נראה כאילו המטרה המרכזית של המצלמה הזו היא עבור שיחות וידאו, אך כנראה שמשהו התפספס שם.

סוללה: טובה אבל לא מדהימה

בגלל שמדובר בחצי טלפון חצי טאבלט, עולה שאלת כוחה של הסוללה. האם הסוללה מתאימה לסמארטפון או שמא לטאבלט ותהיה בעלת קיבולת רבה יותר? הסוללה עומדת על 4,400mAh, כוח סטנדרטי לסמארטפונים, בעוד שהיה מתבקש לספק סוללה חזקה יותר בשל מאפייני הטאבלט של המכשיר. הטעינה המהירה עומדת על 25 וואט, והמכשיר מגיע תוך שעה לטעינה מלאה. עם זאת, המתאם לא מגיע במארז, ולכן צריך לרכוש בנפרד. לצד זאת, הטעינה האלחוטית קצת יותר מהירה ב-15W.

הסוללה מחזיקה ליום עבודה עמוס יחסית, אבל נראה כאילו זה אפיק שסמסונג תרצה להתפתח בו. אם היא תצליח לייצר מכשיר מתקפל שיכול לאפשר יותר מיום עבודה, זה ייתן מענה להרבה אנשים שעובדים בצורה מאסיבית על המכשיר שלהם. כך שמדובר בסוללה טובה, אבל היינו רוצים אפילו יותר.

נוחות זה שם המשחק: מסך מפוצל שמאפשר עבודה מהירה

הרעיון של מכשיר מתקפל הוא לאפשר נוחות בכל מיני מצבים שונים כדי למקסם את הפעילויות שצרכן יבחר לעשות. אחד הפיצ'רים הטובים ביותר שיש זה המסך המפוצל - מולטי-טסקינג. כשנכנסים לאפליקציה כזו או אחרת, תופיע בתחתית המסך שורת אפליקציות שונות. כך אפשר ללחוץ על אפליקציות ולעבור בצורה מהירה.

המכשיר במצב מולטיטסקינג / צילום: נבו טרבלסי
 המכשיר במצב מולטיטסקינג / צילום: נבו טרבלסי

בנוסף, אפשר לגרור אפליקציה משורת האפליקציות לחלק מסוים במסך, וזה ישר יפצל את המסך בצורה שאתם רוצים. אפשר לפצל את המסך לחצאים או לרבעים. המכשיר יודע לשמור את הקומבינציות שתבחרו, ואם תעברו לאפליקציה אחרת - תוכלו לחזור לזה.

לצד זאת, כשתפתחו את המקלדת על המסך הראשי, תראו איך היא מתפצלת בין שני החלקים במסך. צריך להתרגל לזה. בנוסף ישנו מצב L, שמקפלים את המסך לחצי, והמכשיר נח על הגב. המסך מתפצל ישירות ומתחלק בצורה נוחה. חשוב לציין כי זה לא פיצ'ר שתמיד עובד כראוי, לדוגמה היוטיוב מתפצל מוזר, והסרטון עצמו קטן מדי לצפייה. יש עדיין דברים שזקוקים לשיפור.

המכשיר במצב L / צילום: נבו טרבלסי
 המכשיר במצב L / צילום: נבו טרבלסי

למכשיר יש חיישן טביעת אצבע שעובד טוב, ואין הרבה שינויים ביחס לזה. עם זאת, זיהוי הפנים של המכשיר לא פעל כמו שצריך - לקח לו יותר מדי זמן לזהות, ולפעמים הוא גם מפספס.

לסיכומו של דבר, המכשיר אכן מקבל נקודות על נוחות בחלק מהפיצ'רים, אבל בדורות הבאים ובהמשך הפיתוחים השונים, צפוי שנראה אפשרויות נוספות שיעזרו לנו להשתמש במכשירים האלה בצורה יעילה יותר.

מחיר: יותר מדי יקר

עקב האכילס הברור לחלוטין של המכשיר הוא המחיר. הפולד מתחיל ב-6,499 שקל לדגם הבסיס. זה מחיר גבוה מדי ביחס לתמורה שמקבלים. אין ספק שמקבלים בו טכנולוגיה חדשה, אבל שוק המכשירם המתקפלים עדיין לא נמצא בקונצנזוס.

סמסונג אמרה לאחרונה כי היא סיפקה בסביבות ה-10 מיליון מתקפלים בשנת 2022, ואפשר להעריך כי בישראל מדובר בכמה אלפי מכשירים שהגיעו לפה. המחיר היקר מרחיק קונים פוטנציאלים.

בשורה התחתונה: גימיק נחמד, אבל אפשר לחכות

המתקפל החדש של סמסונג הוא מכשיר שמלהיב את כל מי שפוגש בו לראשונה. מערך הצילום הטוב, פיצ'ר המולטי-טסקינג נהדר, הביצועים הטובים וגימיק הקיפול ללא ספק משובב לב. עם זאת, המכשיר בעל תג מחיר גבוה מדי, כבד במיוחד ומגושם למדי.

עד שלא תיכנס תחרות אמיתית לסמסונג בענף המכשרים המתקפלים כנראה שלא נראה ירידה במחיר. בנוסף, בהיעדר תחרות, הטכנולוגיה בשוק תתקשה להתפתח מהר מספיק, וכפועל יוצא, כנראה שיהיה ביקוש גדול למכשירים. המכשירים הללו עדיין לא נגישים ולא רלוונטים מספיק לצרכנים.

סמסונג מנסה להוביל את השוק - אבל למתלבטים זה לא הזמן לרכוש את המכשיר. החסרונות מורגשים מדי, ואפשר עוד לחכות. כמובן שמי שמוצא שימוש אמיתי למכשיר, ייהנה ממכשיר יעיל ונוח - אבל לא יותר מזה. 

*** גילוי מלא: חברת סמסונג סיפקה את המכשיר לסקירה