רוכשי הדירות שברו שיא בגובה המשכנתה הממוצעת ביולי

מספר המשכנתאות ביולי אומנם ירד ב-16% לעומת השנה שעברה, אך מי שלא נטש את השוק לקח משכנתה גבוהה יותר • מנתוני בנק ישראל עולה כי רוכשי הדירות בשוק החופשי לקחו משכנתה בהיקף שיא של 1.08 מיליון שקל בממוצע • גם רוכשי מחיר למשתכן שברו שיא עם משכנתה ממוצעת של 948 אלף שקל

משכנתה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי
משכנתה / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות אנשים נשארו בשוק המשכנתאות בחודש יולי 2022, אך בממוצע כל אחד מהם לקח משכנתה גבוהה יותר - כך עולה מנתוני בנק ישראל על המשכנתאות שנלקחו בחודש שעבר.

אחד החודשים החלשים השנה: ירידה חדה במספר המשכנתאות ביולי 

מספר המשכנתאות שנלקחו בחודש יולי האחרון עמד על 9,701, ירידה של 16% לעומת יולי 2021 ושל 20% לעומת יוני 2022. אך בעוד מספר המשכנתאות פוחת במידה משמעותית, ככל הנראה עקב העלאות הריבית, מי שכן לקחו משכנתאות לוו מהבנקים סכומים גבוהים מבעבר, כולל לווים של דירות מוזלות במסגרת מחיר למשתכן.

כמות המשכנתאות שנלקחה ביולי השנה הייתה הנמוכה ביותר מאז מאי 2021, למעט חודשי חגי תשרי בשנה שעברה, אז נלקחו מעט פחות משכנתאות. אפילו בפסח האחרון נלקחו יותר משכנתאות.

המספר הנמוך ניתן לייחוס להעלאות הריבית, ובמיוחד להעלאת הריבית השלישית בגובה 0.5%, שחלה בחודש שעבר. ייתכן כי חלק מהלווים בפוטנציה נרתעו מלרכוש דירה, וייתכן כי חלק מהם הושבו ריקם על-ידי הבנקים.

ואולם מי שהחליטו לממש את העסקאות ואת ההלוואות, הגדילו את המשכנתאות הממוצעות שהם לקחו - ושברו שיאים: רק 1,062 משקיעים לקחו משכנתה בחודש יולי, המספר הנמוך ביותר מאז ספטמבר 2020, ואולם הם קבעו שיא של 948 אלף שקל בגובה המשכנתה הממוצעת; רוכשי הדירות בשוק החופשי שאינם משקיעים לקחו משכנתה ממוצעת של 1.08 מיליון שקל - אף זה שיא. וגם רוכשי הדירות במחיר למשתכן שברו שיא בגובה המשכנתה שהם לקחו - 948 אלף שקל.

יחס החזרי המשכנתאות לגובה ההלוואות (PTI) נותר גבוה והגיע בחודש שעבר לממוצע של 28%. כלומר, 28% מההכנסה הממוצעת של הלווים בחודש שעבר מוקצית להחזרי משכנתה. ואולם ב-43% מההלוואות, גובה ההחזרים יעלה על 30% מההכנסות. 46% מההלוואות גבוהות מ-60% משווי הנכסים שנרכשו לפיהן. מדובר בשיעור שיא ב-11 השנים האחרונות, והוא דומה לזה של החודשים האחרונים.