אחד החודשים החלשים השנה: ירידה של 12% בהיקפי המשכנתאות ביולי

מנתוני בנק ישראל עולה כי ביולי נלקחו משכנתאות בהיקף 10.1 מיליארד שקל • עם זאת, מדובר עדיין בהיקפים גבוהים מאוד, ולא ניתן להצביע על תחילתה של מגמת ירידה

שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock
שוק המשכנתאות / צילום: Shutterstock

בחודש שעבר נלקחו משכנתאות בהיקף שנמוך ב-12% מזה שנלקח ביולי 2021 - כך עולה מנתוני בנק ישראל על משכנתאות שפורסמו היום (א'). עם זאת, ההיקפים החודשיים נותרו גבוהים מ-10 מיליארד שקל, וקשה להצביע על מגמת ירידה. 

■ רפורמת המידע במשכנתאות נכנסת לתוקף: מה היא תספק, ומה תצטרכו לחשב לבד 
השפעת הריבית לא מורגשת: המשכנתאות בשוק החופשי הגיעו לשיא ביוני

היקף המשכנתאות החודשי שנלקח בחודש שעבר הגיע ל-10.1 מיליארד שקל. מאז יוני שנה שעברה היו רק חודשיים שבהם נלקחו פחות משכנתאות - בספטמבר 2021 שבו חלו חגי תשרי, ובינואר השנה. ביולי 2021 נלקחו משכנתאות בהיקף של 11.5 מיליארד שקל.

הנתונים שפרסם בנק ישראל היום הם נתונים כלליים, ללא חלוקה ופירוט למגזרים (נתונים אלה יופיעו בעוד כשבועיים). בחודשים האחרונים על פי הכלכלנית הראשית באוצר והלמ"ס, כמות העסקאות נמצאת בירידה משמעותית לעומת היקפי השיא שנרשמו בשנה שעברה.

חלק משמעותי מירידה זו נעוץ בירידה גדולה בהיקפי רכישת הדירות להשקעה. עם זאת, הירידה בהיקפי העסקאות לא לוותה בירידה תואמת בהיקפי המשכנתאות. בנוסף, בחודשים האחרונים נלקחו משכנתאות בהיקפים גבוהים משמעותית מההיקפים בחודשים המקבילים.

לאור זאת, לא ניתן להצביע עדיין על מגמה של ירידה, אם כי סביר להניח שבעתיד, לאור העלאת הריביות והאינפלציה העולה, היא תבוא לידי ביטוי גם בהיקפי המשכנתאות.

מהתאחדות יועצי המשכנתאות נמסר: "הדוח החודשי של בנק ישראל מראה כי העלייה החדה בריביות המשכנתה נותנת את אותותיה, והשוק מתחיל לחוות ירידה בכמות הביצועים. בסך המשכנתאות לחודש יולי נרשמה ירידה של 14.8% לעומת החודש הקודם: 10.11 מיליארד שקל לעומת 11.88 מיליארד שקל בחודש יוני. כך גם הריבית הממוצעת ממשיכה לזנק, ויחד עם המשך עליית הריבית הצפויה של בנק ישראל תמשיך להשפיע על היקף העסקאות ולצנן את השוק.

"עליית הריבית הממוצעת בהלוואות הלא צמודות שברה שיא של התייקרות, כך שהריבית הממוצעת התייקרה ב 0.34% בחודש אחד. למרות העלאות הריבית על ידי בנק ישראל, הציבור ממשיך לקחת הלוואות על בסיס הפריים, ואנו רואים עליה ל45% מהאשראי - שיא של כל זמנים; ואילו השימוש בריבית קבועה הלא צמודה שאמורה להגן על הלווים מעליות ריבית עתידיות, ממשיך לרדת באחוז השימוש, מ28.6% בחודש קודם ל26.2% בחודש האחרון. המשמעות היא שהלווים נאלצים לקחת הלוואות מסוכנות יותר לאור המשך עליית הריבית, וזאת על מנת לעמוד בהחזרים החודשיים ומהחשש למעמלת פירעון מוקדם בריבית הקבועה".