על קופים וסוחרים: מה גרם לטירוף של המשקיעים סביב מניית AMC

בניסיון לשמור על כושר הפירעון שלה ביצעה רשת בתי הקולנוע הגדולה ביותר בעולם מהלכים המנוגדים לשאיפותיהם של כמה מהמשקיעים הנלהבים שלה, המכנים עצמם "קופים" • הצעדים הללו אכן גרמו לשוק להיראות קצת כמו גן חיות

גארי לופז, מנכ''ל חברת AMC חוגג את תחילת המסחר בחברה בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew
גארי לופז, מנכ''ל חברת AMC חוגג את תחילת המסחר בחברה בוול סטריט / צילום: Associated Press, Richard Drew

אודות המשקיע האינטליגנט

הטור שבועי של 'המשקיע האינטליגנט' מאת ג'ייסון צוויג, מתפרסם ב־Wall Street Journal מזה כעשור ומתפרסם בגלובס באופן בלעדי. לדברי צוויג: "המטרה שלי היא לסייע לכם להבחין בין העצה הטובה לבין זו שרק נשמעת טוב"

אודות ג'ייסון צוויג

מבכירי העיתונאים של The Wall Street Journal. מחברו של הספר "הכסף שלך והמוח שלך: איך מדעי המוח יכולים לסייע לכם להיות עשירים", והעורך של הגרסה המעודכנת של רב־המכר "המשקיע הנבון", שהוגדר על ידי וורן באפט כ"ספר ההשקעות הטוב ביותר שנכתב אי־פעם"

שכחו מ־EMH, "היפותזת השוק היעיל". מה שאנו צריכים זו הגדרה חדשה, SMH: "היפותזת השוק הקופי". במסגרת ה־EMH, מחירי השוק של נכסים כמו מניות ואיגרות חוב משקפים את כל המידע הזמין. במסגרת ה-SMH - או the simian market hypothesis - מחירי השוק משקפים את כל מה ש־homo mercans - הקוף הסוחר - מרגיש ששווה לשים אליו לב.

חובות בשקלים, נכסים באירו: הנדל"ן הישראלי שקוע בצרות של אירופה 
כך מנהלי קרנות הופכים נתונים רעים לטובים ו"מביסים את השוק"

די להסתכל על מה שקרה השבוע עם מניות AMC. מניות החברה היו בין אלו שזכו לכינוי מניות מם, והיו אהובות על צבא הסוחרים היומיים שצמח בשנתיים האחרונות.

AMC , רשת בתי הקולנוע הגדולה ביותר בעולם, נכנסה לקשיים מרגע שהחלה מגפת הקורונה. בינואר של השנה שעברה, קבוצה גדולה של משקיעים יומיים התאגדו בטרפת רכישות, שהקפיצה את מחיר המניה של AMC, שהייתה על סף של פשיטת רגל. היעד שלהם: לעשות "שורט סקוויז" שירסק את מקצועני וול סטריט שהימרו נגד החברה, ולגרום למניית AMC לזנק.

המשקיעים האגרסיביים, שכינו עצמם "קופים", הניעו את מניות AMC מעלה ב-1,200% כמעט ב־2021, ובסופו של דבר אפשרו לחברה לגייס כסף שהייתה זקוקה לו בדחיפות כדי להרוויח זמן נוסף, על ידי מכירת המניה לציבור. בשיא, היו בבעלות הקופים יותר מ־80% ממניות החברה.

בזמן שהקופים השליכו לחברה חבל הצלה, AMC עשתה מהלך מוגזם וביקשה מבעלי המניות אישור להנפיק עוד 500 מיליון מניות. זה היה מוציא את החברה מהצרות הכלכליות שלה - אבל גם פורס את הרווחים העתידיים שלה על בסיס הרבה יותר נרחב, ומדלל את העניין של המשקיעים בחברה להחזיק במניות שלה.

הקופים השתוללו, ומחו ברשתות החברתיות, עד שמנכ"ל AMC, אדם ארון, נסוג מהרעיון.

הקופים ניצחו - אבל AMC עדיין הייתה בטיפול נמרץ. מוקדם יותר החודש, הדוח הרבעוני של החברה הזהיר מכך שהיא שורפת מזומנים בקצב ש"אינו בר-קיימא".

החברה עוקפת את הקופים בסיבוב

וכך, תחת איום הקופים, AMC פשוט עקפה אותם בסיבוב. ביום שני החל המסחר במניות בכורה של AMC (סימול: APE). החברה יצרה אותן כדיבידנד מיוחד למשקיעים קיימים, שקיבלו יחידת APE אחת על כל מניה של AMC שהייתה בידיהם. לחברה היו כ־517 מיליון מניות רגילות מונפקות נכון לתחילת אוגוסט.

שלא כמו עם מניות רגילות, AMC יכולה להנפיק יחידות APE בלי להזדקק שוב לאישור בעלי המניות.

 
  

למרות שהסיבוב הראשון של מניות APE לא גייס לחברה הון חדש, AMC יכולה להנפיק עד 483 מיליון יחידות נוספות כאלה בכל רגע נתון, כדי לגייס כסף, מבלי לבקש רשות מהמשקיעים שלה. החברה עשויה אפילו להוציא עוד 4 מיליארד יחידות APE אם הדירקטוריון יאשר את הצעד, שוב, בלי צורך לבקש רשות מבעלי המניות הקיימים.

זה יביא לחברה את ההון שלו היא זקוקה לתשלום חוב עצום ולהרחבת הפעילות הבינלאומית שלה. זה גם ידלל כל רווח עתידי על פני בסיס מניות הרבה יותר רחב, ויכווץ את אינטרס הבעלות של בעלי מניות קיימים.

"בהתחשב בגמישות שהיכולת להנפיק עוד APE תיתן לנו, אנו מאמינים שנוכל לגייס כסף בקלות אם נחליט לעשות זאת, וזה מאוד יקטין את הסיכון להישרדותנו", אמר ארון בשיחת ועידה ב־4 באוגוסט.

במסגרת היפותזת השוק היעיל, כל זה היה אמור לפגוע הן בערך של מניות AMC והן בערך של מניות הבכורה גם יחד.

אבל בהיפותזת השוק הקופי, מצד שני, מצבי הרוח של משקיעים משתנים כמו שקופים קופצים מעץ לעץ.

לפני שהציעה את ה־APE, אמרה AMC למשקיעים שהיחידות האלה "נועדו להיות בעלות אותו ערך כלכלי וזכויות הצבעה" כמו המניות הרגילות בחברה. אם בעלי המניות יאשרו את המהלך לדבריה, כל יחידת APE יכולה להפוך בסופו של דבר למניית AMC רגילה. ולכן, כך הצהירה החברה, ל־AMC ול־APE "צריך להיות אותו שווי שוק".

אבל במסחר המוקדם ב־22 באוגוסט, גם מניות AMC וגם יחידות APE טיפסו עד שהמחיר המשולב שלהן הגיע ל־23 דולר, 25% מעל מחיר הסגירה של AMC ביום המסחר הקודם.

ואז, בסוף אותו היום הראשון, שווי השוק הכולל של AMC ו־APE התכווץ לפחות מ־16.5 דולר. מדובר בירידה של כ־9% בהשוואה למחיר הסגירה הסופי של AMC יום מסחר אחד קודם לכן.

אם בסופו של דבר AMC תנפיק מאות מיליוני APE חדשות, אפילו המחיר הנמוך הזה עלול להתגלות כגבוה מדי.

הנאמנות הגבוהה של הקופים

אחת הסיבות הסבירות לכך שהשוק עדיין לא התיישב על מחיר קבוע היא שרבים מהקופים שומרים על נאמנות גבוהה ל־AMC, אפילו לאחר שהנהלת החברה ברובה נטשה אותה.

ב־2020, אנשי מפתח בחברה - מנהלים בכירים ודירקטורים - החזיקו רק ב־2.5% ממניות AMC. מאז זנחו כמעט את כל ההחזקות שלהם; כיום, לאותם אנשים רק 0.2% מהחברה, על פי נתוני FactSet.

"המשקיעים היומיים באו והצילו את החברה, בזמן שההנהלה מממשת נכסים על חשבונם", אמרה אלישיה ריז, אנליסטים העוקבת אחרי AMC בחברת Wedbush Securities.

דובר של AMC אמר שאין אף אדם זמין להגיב על הנושא השבוע.

ה־APE טובות לחברה - אבל כנראה גרועות לקופים. בסופו של דבר, סביר להניח שיהיה להם עניין בעלות מאוד מדולל בחברה, שכבר לא נמצאת על סף מוות.

על פי היפותזת השוק היעיל, מחיר המניה של חברה הוא ההערכה הטובה ביותר לכמה שווה החברה. על פי הנחת השוק הקופי, להבין כמה שוות מניות זה מאנקי ביזנס.