ישראל והולנד מעל כולן: הצמיחה הרבעונית של כלכלות ה-OECD איכזבה

התוצר המקומי גולמי של מדינות ה-OECD עלה ב-0.3% בלבד בהשוואה לרבעון השני של 2021 • מה מצב הכלכלות של מדינות ה-G7 ומי הצליחו כבר לחזור לרמות הצמיחה שקדמו למגפת הקורונה?

התמ''ג במדינות ה-OECD עלה ב-0.3% בלבד ברבעון השני / צילום: Shutterstock
התמ''ג במדינות ה-OECD עלה ב-0.3% בלבד ברבעון השני / צילום: Shutterstock

התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) במדינות ה-OECD עלה ברבעון השני של 2022 ב-0.3% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כך לפי אומדנים ראשוניים שפורסמו היום (שני). זוהי צמיחה בשיעור דומה לזו שנרשמה ברבעון הקודם.

במדינות ה-G7, ארגון המדינות המתועשות שכולל את ארצות הברית, קנדה, יפן, גרמניה, צרפת, איטליה ובריטניה, הצמיחה ברבעון השני עמדה על ב-0.2%, שיפור קל בהשוואה לצמיחה אפסית ברבעון הראשון של 2022.

המדינות סיפקו נתונים מעורבים: מצד אחד, צמיחת התמ"ג הייתה שלילית בארה"ב ובבריטניה (שתיהן במינוס 0.1%), וצמיחת התמ"ג בגרמניה הואטה בחדות (0.1% לעומת 0.8% ברבעון הקודם). מנגד, הצמיחה הפכה חיובית ביפן ובצרפת (0.5%) והתחזקה באיטליה (1.0%) ובקנדה (1.1%).

חמש מדינות G7 כבר פרסמו אומדני תמ"ג מפורטים ראשוניים, המאפשרים ניתוח של הגורמים שהכבידו על צמיחת התמ"ג ברבעון השני של 2022. על פי הדוח של ה-OECD, היצוא נטו (יצוא מינוס יבוא) היה המניע העיקרי של צמיחת התמ"ג החיובית בצרפת. היצוא הנקי תרם תרומה חיובית גם בבריטניה ובארה"ב, אך זו קוזזה על ידי ירידה בהשקעה במלאי (פירוק מלאי) בשתי המדינות ועל ידי התכווצויות בהשקעות בארה"ב ובצריכה הממשלתית בבריטניה. בגרמניה, היצוא נטו תרם לצמיחה שלילית בעוד שלצריכה הפרטית והצריכה הממשלתית הייתה השפעה חיובית. ביפן, הסרת המלאי תרמה תרומה שלילית לצמיחת התמ"ג, אבל זו קוזזה על ידי עלייה בצריכה הפרטית.

בין שאר מדינות ה-OECD שזמינים עבורן נתוני צמיחה של הרבעון השני של 2022, התמונה הייתה גם מעורבת. מבין המדינות הקרובות ביותר למלחמה באוקראינה, פולין עברה מצמיחת תוצר של 2.5% ברבעון הראשון של 2022 להתכווצות של 2.3% ברבעון שלאחר מכן. גם לטביה וליטא עברו ב רבעון מצמיחה להתכווצות (מינוס 1.4% ומינוס 0.4% בהתאמה), ובהונגריה הצמיחה הואטה מ-2.1% ברבעון הקודם ל-1.1%.

מדינות ה-G7 חזרו לרמות הצמיחה שקדמו למגפה

במספר מדינות באירופה צמיחת התמ"ג דווקא עלתה ברבעון השני של 2022, בראשן הולנד עם עלייה של 2.6%, שוודיה (1.4%), ספרד (1.1%), נורבגיה ודנמרק (שתיהן 0.7%) ופינלנד (0.6%). בין שאר מדינות ה-OECD הרחוקות מהסכסוך הרוסי-אוקראיני, ישראל רשמה את הצמיחה החזקה ביותר בתוצר (1.7%), ואחריה מקסיקו (1.0%).

איטליה ויפן עלו לראשונה ברבעון השני של 2022 על רמות התמ"ג שלהן לפני המגפה (רבעון רביעי 2019) ב-1.0% וב-0.2%, בהתאמה. לא זו אף זו, גרמניה הגיעה לראשונה לרמה הטרום-מגפה שלה. המשמעות היא שהחל מהרבעון השני של 2022 כל מדינות ה-G7 רושמות רמות תוצר שוות או עולות על הרמות שקדמו להתפרצות קורונה.