חברת החשמל הפסיקה פרויקט משותף, ומניית אוגווינד משלימה צלילה של 94% מהשיא

חברת אגירת האנרגיה עדכנה כי במסגרת דיונים לגבי הקמת פרויקט האגירה בדימונה, חברת החשמל הודיעה כי טרם הוכחו הפרמטרים הנדרשים לביצוע הפרויקט, ולכן אין בכוונתה להמשיך ולקדמו

אור יוגב, מייסד אוגווינד / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב הרשמי של אוגווינד
אור יוגב, מייסד אוגווינד / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב הרשמי של אוגווינד

מניית אוגווינד  צוללת בכ-25% בבורסה היום (ב'), לאחר שהחברה, המפתחת טכנולוגיות בתחום אגירת האנרגיה באמצעות מערכות אוויר דחוס, דיווחה על סיום משא-ומתן עם חברת החשמל להתקנת המערכות שלה. מדובר בהמשך למומנטום שלילי המלווה את אוגווינד שבשיאה, לפני כשנתיים, נסחרה בשווי דמיוני של כ-2.5 מיליארד שקל ששיקף את החלום למהפכה טכנולוגית. מאז צנחה בכ-94% לכ-170 מיליון שקל בלבד לאחר הירידה היומית החדה.

לפי הדיווח, "במסגרת דיונים שהחברה מנהלת עם חברת החשמל לגבי הקמת פרויקט האגירה בדימונה, הודיעה חברת החשמל כי לאור פקיעת הסכם העקרונות שנחתם בין הצדדים (אשר פקע בתאריך 30.6.2022), ובשלב זה, בו טרם הוכחו הפרמטרים הנדרשים לביצוע הפרויקט, אין בכוונתה להמשיך ולקדם את הפרויקט".

אוגווינד הוקמה בשנת 2012, ועיסוקה העיקרי הוא אגירה של אנרגיה בתצורת אוויר דחוס, הן לתחום ההתייעלות האנרגטית והן לאגירת אנרגיה. החברה החלה להיסחר בבורסה בתל אביב בסוף 2019, אחרי שמוזגה לשלד בורסאי (ביומדיקו) ובהמשך זינקה בעת התנפחות בועת הטכנולוגיה בבורסות למרות הכנסות דלות מפעילותה.

 
  

היו"ר התפטר אחרי שנה, וזו לא הטלטלה היחידה בצמרת

עם התקררות החלום, חלו בחודשים האחרונים טלטלות בהנהלת חברה. היו"ר גבי זליגסון (לשעבר מנכ"ל נובה וקורנית דיגיטל) התפטר לאחר כשנה בתפקיד, ככל הנראה בשל חילוקי דעות ניהוליים בצמרת החברה. במקומו מונה לתפקיד היו"ר האלוף במיל' משה קפלינסקי, שהיה בעבר מנכ"ל חברת הזיקוק בזן, וכיום משמש כיו"ר שלה. קודם לכן מונה לתפקיד מנכ"ל אוגווינד אלון רווה, שהגיע מניהול שיכון ובינוי אנרגיה, ובעקבות מינויו לתפקיד עבר מייסד החברה, אור יוגב, לתפקיד סמנכ"ל הטכנולוגיות. יוגב מחזיק ב-12.5% ממניות אוגווינד.

המשא-ומתן של אוגווינד עם חברת החשמל היה בנושא אספקת מערכות AirBattery של החברה, המיועדות לאגירת אנרגיה. כבר לפני 8 חודשים אוגווינד דיווחה על הסכם עקרונות מסחרי עם חברת החשמל לאספקת המערכות להקמת מתקני אגירת חשמל עצמאיים.

הצדדים ניהלו משא-ומתן לגיבוש הסכם מפורט, שבמסגרתו תתקין אוגווינד מערכת אגירה ראשונה בהיקף של כ-40 מגה-וואט שעה, שתוקם בתחנה של חברת החשמל בדימונה ב-2023, וכי היא תספק שירותי תפעול ותחזוקה במשך 20 שנה.

במקביל הוסכם לקדם הסכם נוסף במסגרתו תיבחן הקמת פרויקטים נוספים בטכנולוגיית החברה, כתלות בביצועי המערכת הראשונה שתוקם. "הקמת מערכת האגירה, במסגרת ההתקשרות עם חברת החשמל היא הכרה של גורם בר סמכא מהמעלה הראשונה במערכת ה-AirBattery ומהווה שלב משמעותי בקידום התרחבות פעילותה של החברה בארץ ובעולם", מסרה אז החברה. ההסכם המפורט היה אמור להיחתם עד סוף יוני, אך לא נחתם. כעת מדווחת אוגווינד על סיום המשא-ומתן.

בדיווח נכתב עוד כי "חברת החשמל הדגישה שתשמח להמשיך בשיתוף-הפעולה עם החברה עם ביצוע והוכחת השיפורים האמורים וכי היא רואה חשיבות עליונה בפיתוח טכנולוגיות אגירת אנרגיה שתומכות באתגרים הגדולים של ניהול משק חשמל מודרני וחדירה מאסיבית של אמצעי ייצור מבוזר ואנרגיות מתחדשות", אך נראה שהתוספת הזו לדיווח לא עודדה את המשקיעים, והמניה כאמור צללה. אוגווינד ציינה גם כי בכוונתה להמשיך בתוכנית הפיתוח הטכנולוגית שלה, על מנת להגיע לפרמטרים שיעמדו בדרישות חברת החשמל ושל לקוחות אחרים.

ההפסד הנקי זינק פי שלושה בשנת 2021

בשנת 2021, הכנסות אוגווינד הסתכמו ב-1.8 מיליון שקל, ירידה חדה לעומת 10.2 מיליון שקל ב-2020, שהוסברה באי-התממשות עסקאות בעיתוי המתוכנן ושינוי אומדן הכנסות מתמורה משתנה שהוכרו ב-2020 בגין פרויקט מסוים. ההפסד התפעולי השנתי גדל מ-22.9 מיליון שקל ב-2020 ל-68.2 מיליון שקל ב-2021, ובשורה התחתונה ההפסד הנקי גדל יותר מפי שלושה ל-68.6 מיליון שקל.

ברבעון הראשון של 2022 אוגווינד הציגה הפסד נקי של 23.6 מיליון שקל על הכנסות של 932 אלף שקל בלבד, לעומת הפסד של 5.9 מיליון שקל על הכנסות של מיליון שקל ברבעון המקביל ב-2021. החברה צפויה לפרסם השבוע את דוחות הרבעון השני והמחצית הראשונה של 2022.

בעלת המניות הגדולה באוגווינד היא חברת הון הטבע שמחזיקה ב-13.1% מהמניות. הון הטבע היא חברת השקעות המתרכזת ביוזמות טכנולוגיות בתחום הקיימות ושינויי האקלים. החברה ניסתה בעבר לבצע הנפקה בבורסה בת"א לפי שווי שהיה עשוי להגיע עד כחצי מיליארד שקל, אך נכשלה בניסיון על רקע ירידות חדות בשווי החזקותיה העיקריות.

בין ההחזקות הבולטות של הון הטבע (מלבד אוגווינד) נמצאות החברות בלייד ריינג'ר  שמפתחת טכנולוגיה לניקוי אוטונומי של מתקנים סולאריים, טראקנט  מתחום האופטימיזציה לתחבורה, אלקטריאון  שמפתחת טכנולוגיית "כביש חכם" וזוז פאוור  (לשעבר צ'קראטק) מתחום אגירת האנרגיה הקינטית.

מנכ"ל אוגווינד, אלון רווה, מסר: "מערכת ה-AirBattery ביהל מוכיחה את היתכנות הטכנולוגיה של אוגווינד, אך פועלת בנצילות נמוכה בעיקר עקב ציוד לא מתאים. אנו עובדים במרץ על קידום הפרויקט הבא, שבו תבוא לידי ביטוי הנצילות המשופרת של המערכת, וזאת בשיתוף-פעולה עם חברת Voith, מיצרני הציוד המובילים בעולם, אשר חברה אלינו באופן בלעדי.

"הסכם העקרונות עם חברת החשמל היה תחום בזמן קצר יחסית - עד 30.6.22 - במהלכו לא סיימנו את השיפורים. בהקשר זה בלבד, ובשלב זה בלבד, הוחלט שלא להתקדם להסכם מפורט ולשלב ההקמה של פרויקט חברת החשמל, אולם אנו בהחלט מתכוונים לחזור לקידום הפרויקט בהמשך, וסבורים כי נוכל לעמוד בפרמטרים הנדרשים. את השיפור בנצילות אנו מתכוונים להוכיח בפרויקט יהל עצמו או בפרויקט החלוץ בפארק תעשיות רותם בהיקף של 10 מגה ואט-שעה שבו זכינו בשנה שעברה. בנוסף, אנו מקדמים שיתופי-פעולה ויישומים נוספים לטכנולוגיה שלנו, בהתאם לתוכנית האסטרטגית של החברה".