בני גנץ | בלעדי

גנץ הבטיח שימנה רמטכ"ל עד סוף החודש, אבל טרם החל בהליך

היועמ"שית אישרה את הליך לאחר ששר הביטחון הבהיר בפניה כי מדובר במינוי דחוף גם בממשלת מעבר • אלא שגנץ טרם סיים את הראיונות או הציג מועמד בפני הוועדה למינוי בכירים כפי שנדרש

הרמטכ''ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון
הרמטכ''ל אביב כוכבי ושר הביטחון בני גנץ / צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון בני גנץ הודיע לפני מספר חודשים על כוונתו להתחיל בהליך מינוי רמטכ"ל הבא, שיחליף את רב אלוף אביב כוכבי בתום כהונתו. לאחר שהוצג לוח זמנים להליך, הוא אושר על ידי היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, ויצא לדרך. אלא שלגלובס נודע כי גנץ חרג באופן משמעותי מלוח הזמנים עליו הצהיר בפני היועמ"שית.

אי השוויון בישראל הצטמצם בעשור האחרון, ואז הגיעה הקורונה 
חוזר להייטק? חיזורי המשקיעים אחרי בנט עשויים לסמן את הכיוון הבא שלו 

​נזכיר שתחילה היועמש"ית לא ששה לאשר את המינוי בתקופת ממשלת מעבר ובשל העובדה שכהונת הרמטכ"ל כוכבי תסתיים בינואר 2023 - כחודשיים לאחר הבחירות לכנסת ה־25. אולם, לאחר שגנץ העביר למיארה חוות דעת ביטחונית, היא שינתה את עמדתה.

ללא התקדמות של ממש מאז יולי

כבר באמצע יולי 2022 הודיע שר הביטחון כי האלוף אייל זמיר והאלוף הרצי הלוי הם שני המועמדים הסופיים מבחינתו לתפקיד. עם זאת, מאז לא הייתה התקדמות של ממש בהליך המינוי מלבד פגישת המועמדים עם ראש הממשלה יאיר לפיד.

על פי הלו"ז שהציג גנץ, עד תחילת אוגוסט היה עליו לסיים את הראיונות וההתייעצויות עם בכירים במערכת הביטחון בהווה ובעבר, שאת רובם הוא כבר ביצע. אולם, טרם התקיימה פגישה רשמית בעניין בין יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו כפי ששר הביטחון התחייב. ייתכן שהדבר נובע מחוסר שיתוף פעולה של נתניהו.

לוח הזמנים למינוי הרמטכ"ל

- ההתייעצויות (בוצע חלקית)
ההתייעצויות עם בכירים במערכת הביטחון בהווה ובעבר עד תחילת אוגוסט

- הצגת מועמד (לא בוצע)
הצגת מועמד בפני הוועדה המייעצת למינוי בכירים עד אמצע אוגוסט

- דיון בממשלה (לא בוצע)
הבאת מסקנות הוועדה המייעצת לידיעת חברי הממשלה עד ל־23 באוגוסט

- אישור המינוי (לא בוצע)
העברת המינוי בישיבת הממשלה עד סוף החודש

בנוסף, עד אמצע אוגוסט היה עליו להביא את מועמד מטעמו לתפקיד הרמטכ"ל בפני הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה, על מנת שתבחן ותבדוק את התאמתו למינוי זה. עם זאת, עד שלב זה גנץ טרם העביר את שמו של המועמד הרצוי בעיניו לוועדה המייעצת, מה שמעכב את השלבים הבאים בלו"ז.

עד לתאריך 23 באוגוסט היה על גנץ להציג את מסקנות הוועדה המייעצת לידיעת חברי הממשלה על מנת שיביעו את עמדתם בנוגע למינוי. לאחר האישור בוועדה, גנץ נדרש להעביר את המינוי בישיבת הממשלה.

בעקבות הביקורת הכבדה שספגה היועמ"שית על הסכמתה למנות רמטכ"ל בממשלת מעבר, לא מן הנמנע שהפעם משרד המשפטים לא יאפשר לגנץ לעכב את מינוי הרמטכ"ל כמו בעת מינויים קודמים. אם שר הביטחון ימשיך לדחות מינוי הרמטכ"ל ויקרב את ההליך למועד הבחירות, ייתכן שהיועמ"שית תקבע שיש לדחות את המינוי לאחר השבעת הממשלה הבאה, צעד שגנץ ככל הנראה לא ירצה בכך.

לא מדובר במינוי היחיד שגנץ עיכב ועורר את כעס הייעוץ המשפטי לממשלה. קדמו לו מינויים נוספים שעוררו שיח ציבורי, ביניהם מינוי מפקד גלי צה''ל ומנכ"ל התעשייה האווירית.

טרם הוכרע מי מבין המועמדים יבחר

כאמור, שני המועמדים הסופיים לתפקיד הם האלוף הרצי הלוי והאלוף אייל זמיר. האלוף הלוי, בן ה־54, מכהן כסגן הרמטכ"ל מיולי 2021. עוד לפני כן, שימש ראש אמ"ן ומפקד פיקוד דרום, כולל בתקופת מבצע "חגורה שחורה" שהיה בנובמבר 2019. הוא החליף כסגן הרמטכ"ל את האלוף אייל זמיר שכיהן בתפקיד מדצמבר 2018 עד יולי 2021.

זמיר, בן ה־56, כיהן כמזכיר הצבאי של ראש הממשלה לשעבר נתניהו ובהמשך שימש כמו הלוי כמפקד פיקוד דרום, והיה המועמד המועדף עליו לתפקיד הרמטכ"ל בסבב הקודם. אולם, לבסוף בחר שר הביטחון דאז, אביגדור ליברמן, למנות את אביב כוכבי.

מטעמו של שר הביטחון בני גנץ לא נמסרה תגובה.