נפתח ערעור בני שטיינמץ בשווייץ: "הוצג כאדם מושחת - בלי קשר למציאות"

ערעורו של המיליארד הישראלי בני שטיינמץ, שהורשע אשתקד בשווייץ בשוחד ובעבירות מרמה, נפתח בז'נבה • "ישנה רשימה ארוכה של טעויות עובדתיות שבוצעו ע"י בית הדין הפלילי", אמר הצוות המשפטי של שטיינמץ • באופן היפותטי, גם אם יפסיד בערעור זה, יוכל שטיינמץ לערער על הפסיקה לבית המשפט העליון של שווייץ

בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse
בני שטיינמץ / צילום: Reuters, Denis Balibouse

בז'נבה נפתח היום (ב') ערעורו של המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ נגד הרשעתו בשוחד ובעבירות מרמה על ידי בית המשפט הפלילי של הקנטון השוויצרי בשנה שעברה. על שטיינמץ נגזרו בינואר 2021 חמש שנות מאסר וקנס כספי של 50 מיליון פרנק שוויצרי, במה שכונה בכלי התקשורת "משפט השוחד המשמעותי ביותר" בעסקי הכרייה העולמיים, החשאיים לרוב. הערעור כעת מתנהל בבית הדין לערעורים של ז'נבה, ובאופן היפותטי, גם אם יפסיד בערעור זה, יוכל שטיינמץ לערער על הפסיקה לבית המשפט העליון של שווייץ. 

לקראת הערעור בשווייץ: בני שטיינמץ במאבק מול הרשויות בישראל 
הכרעה דרמטית בשווייץ: המיליארדר בני שטיינמץ נידון לחמש שנות מאסר על עבירות שוחד ומרמה
בני שטיינמץ נשלח למאסר. אבל זה לא אומר שנראה אותו מחר מאחורי סורג ובריח | פרשנות
איך יושפעו ההליכים נגד שטיינמץ בישראל מהרשעתו בשווייץ

המיליארדר הישראלי בן ה-66, שלו גם אזרחות צרפתית, הורשע ב-2021 ב"העברת שוחד לבכירי ציבור זרים" וכן ב"מרמה וזיוף במסמכי תאגיד", סביב קבלת זכויות על מכרה עפרות ברזל גדול - אחד הגדולים בעולם - הנמצא בגינאה. לפי בית המשפט, חברת BSGR, שהיתה רשומה בקנטון ז'נבה, פעלה נגד החוק כשהעבירה כספי שוחד לנשיא גינאה לנסנה קונטה ובמיוחד לאשתו הרביעית ממדי טורה, בתמורה לקבלת הזכויות על המכרה באזור סימנדו, במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000. ביחד עם שטיינמץ עמדו לדין שני נאשמים נוספים: סנדרה מרלוני הורמאנס, בכירה לשעבר ב-BSGR ופרדריק סילינס, שותפו של שטיינמץ לעסקים. שניהם הורשעו גם כן.

הערעור צפוי להתנהל במשך שמונת הימים הבאים, ושטיינמץ החליף את עורכי הדין המייצגים אותו. בעוד במשפט ייצג אותו מארק בונאן, אחד מעורכי הדין המובילים בז’נבה, כעת מייצגים אותו עורכי הדין דניאל קינצר וכריסטיאן לושר. לפי כלי התקשורת השוויצריים, העוקבים אחרי המשפט בדריכות ומדווחים עליו בפרוטרוט, שטיינמץ חזר לז'נבה לצורך הערעור, והתייצב היום באולם בית המשפט. הוא היה חופשי לעזוב את המדינה גם אחרי שהורשע, כל עוד הערעורים בעניינו מתנהלים.

בית המשפט הפלילי בז'נבה דחה בשנה שעברה את טענות ההגנה כי שטיינמץ לא ידע על תשלומים כלשהם לבכירים בגינאה ואפילו כי לא נשא שום תפקיד רשמי ב-BSGR, חברה שראשי התיבות שלה הם "Beny Steinmetz Group Resources". בית המשפט קבע כי בין השנים 2006 ל-2012 שטיינמץ ושני בכירים נוספים הקשורים אליו העבירו בדרכים עקלקלות-משפטית לפחות 8.5 מיליון דולר, וככל הנראה 10 מיליון דולר, לאשתו הרביעית של נשיא גינאה לנסנה קונטה, שמת ב-2008. לפי בית המשפט כספים אלו היו התמורה בעבור קבלת זכויות כרייה במרבץ עפרות הברזל בסימנדו.

"מצפים כי בית המשפט יכיר בכך שבני שטיינמץ לא שיחד אף אחד"

אחרי מותו של קונטה עלה לשלטון אלפה קונדה, שפתח בחקירה מקיפה סביב האירועים. החקירה הובילה את הרשויות בשווייץ לחקירה משלהן, ולכתבי האישום. החקירה וההליך המשפטי התנהלו במשך שבע שנים, עד להרשעה ב-2021. בינתיים הסכימו שטיינמץ וקונדה לוותר על ההאשמות נגד המיליארדר הישראלי במדינה, בתמורה לוויתור של שטיינמץ על זכויות הכרייה הנותרות בסימנדו או לטענות להן. עם זאת, קונדה הודח בהפיכה צבאית לפני יותר משנה.

כעת הביע הצוות המשפטי של שטיינמץ ביטחון בכך שבית המשפט לערעורים יקבל את גרסת ההגנה הקובעת כי לא היה מדובר בכספי שוחד. "זכויות הכרייה נלקחו ממתחרה משום שהיא 'דגרה עליהן' והועברו ל-BSGR על בסיס פעילות עסקית מוכחת ועקבית, ללא שום צורך לשחד פקיד ציבור", אמר עורך הדין של שטיינמץ בהודעה שהועברה לכלי התקשורת.

"ישנה רשימה ארוכה של טעויות עובדתיות שבוצעו על ידי בית הדין הפלילי", אמר הצוות המשפטי של שטיינמץ לסוכנות הידיעות "בלומברג", "לא מדובר בפרטים שוליים אלא במרכיבים קריטיים להבנת העניינים כפי שהם התנהלו". כאמור, ההגנה טוענת כי BSGR קיבלה את הזכויות כדין, וכי כלל לא הכירה את טורה לפני העסקה. הכספים שהועברו לגורמים שונים היו חלק מהפעילות העסקית שלה, לפי דברי ההגנה.

ההגנה הוסיפה כי בית המשפט אימץ ב-2021 את גרסת התביעה לפיה שטיינמץ הוא "מתחזה, אדם ללא מוסר, משחית ומושחת - דיוקן שאינו מתיישב במאומה עם המציאות". "אנו מצפים כי בית המשפט יכיר בכך שבני שטיינמץ לא שיחד אף אחד", אמר עורך דינו לסוכנות הידיעות הצרפתית. המשפט נמשך.