צוואה | דעה

מינוי נאמן ודאגה לקטינים: מה אפשר ללמוד מהצוואה של צביקה פיק

פרסום תנאי צוואתו של צביקה פיק המנוח בכלי התקשורת עורר שאלות רבות שמטרידות את הציבור, בעיקר הורים פרודים או גרושים לילדים קטינים • מה חשוב לעשות מיד עם הליכי הפרידה, מתי ממנים נאמן צד ג' לניהול הכספים, ומה עושים עם הצוואה כשאין אמון בין בני הזוג לשעבר?

צביקה פיק / צילום: אמיר מאירי
צביקה פיק / צילום: אמיר מאירי

הכותבת היא עורכת דין, שותפה במשרד מ.פירון ושות', מנהלת תחום דיני משפחה

בשבוע שעבר פרסמו כלי התקשורת כי האמן המוכשר צביקה פיק המנוח הותיר אחריו צוואה, במסגרתה ציווה את רכושו לשני ילדיו הקטינים. אינני יודעת מהיכן קיבלה התקשורת את המידע אודות תוכן הצוואה, והאם הוא כלל נכון, אולם הוא בהחלט עורר אנשים רבים להתקשר למשרדנו ולשאול שאלות שמטרידות הורים רבים, במיוחד הורים גרושים או פרודים, בנוגע להסדרי ההורשה כאשר מעורבים ילדים קטינים.

ראשית, יש לומר כי חשוב לערוך צוואה מעודכנת מיד עם תחילת הליך הפירוד או הגירושים. מאחר שאדם אינו יודע מתי יבוא יומו, והליכי הגירושים יכולים להתמשך על פני מספר שנים, הרי שללא צוואה, אם אדם הולך לעולמו בטרם הושלמו הליכי הגירושים באופן רשמי, בן הזוג בנפרד עלול לרשת מחצית הרכוש.

כמו כן, ללא הוראות מיוחדות בצוואה, מי שיקבל לידיו את הכספים שירשו הקטינים וינהלם הוא בדרך-כלל בן הזוג לשעבר, מאחר שהוא נותר האפוטרופוס היחיד של הקטינים. אומנם קיים פיקוח מסוים של המדינה על פעולותיו בכל הנוגע לרכוש שירשו הקטינים - כך למשל הוא לא יוכל למכור נכסי מקרקעין שירשו ללא אישור של בית המשפט - אולם בכל הנוגע לכספים מזומנים, לבן הזוג לשעבר נותר שיקול-דעת רחב.

לפיכך, אם אין אמון בין בני הזוג לשעבר, מומלץ לכלול בצוואה מינוי של נאמן, אשר יחזיק את הכספים עבור הקטינים, ישקיע אותם באופן סולידי כך שלא יאבדו מערכם, וכן יעביר לידי ההורה הנותר קצבאות או מימון הוצאות של הקטינים בהתאם לצורך.

מנגנון הנאמנות מאפשר גם לדחות את המועד שבו יעבור הרכוש לידי הקטינים, מתוך מחשבה שגם בגיל 18 הילד היורש אינו בוגר דיו לנהל רכוש בהיקף גדול. ניתן גם להורות לנאמן להעביר לילדים סכומי כסף מסוימים בהדרגה לאורך שנות העשרים לחייהם, או לצורך אירועים מסוימים כמו חתונות, רישום לאוניברסיטה וכיוצ"ב.

מתי ממנים נאמן צד ג' לכיבוד הוראות המנוח?

על-פי הפרסומים, צביקה פיק המנוח מינה את בתו מנישואיו הראשונים כנאמן עבור רכוש הילדים מנישואיו השניים, ומבלי להתייחס למקרה הספציפי, בהחלט ניתן לדמיין מקרים שבהם מינוי כזה לא יהיה לרוחו של ההורה הנותר. ההורה יכול להתנגד למינוי, ולעתור למינויו שלו כנאמן, ולחילופין למינוי נאמן ניטרלי, לדוגמה בטענה כי אין תקשורת טובה בינו לבין הצאצא מהנישואים הראשונים.

מינויו של צד ג' כנאמן נראה מתבקש במקרים שבהם קיימים קונפליקטים בין הנאמן להורה של הילדים הנהנים בצוואה, אולם מצד שני צריך להתחשב בכך שמינוי הנאמן יכול להיות חלק מהותי מצוואתו של המנוח. במילים אחרות, במקרים מסוימים ניתן לטעון כי אם המנוח היה יודע שלא תכובד הוראתו למנות את האדם הספציפי אותו ביקש למנות כנאמן, הרי שהיה מחלק את עיזבונו בצורה אחרת. 

זכותם של הקטינים לקבל מזונות מהעיזבון

נושא נוסף שכדאי להתייחס אליו הוא זכותם של הקטינים לקבל מזונות מהעיזבון. כפי שהילדים זכאים לתמיכה כלכלית מההורה בחייו, כך הם זכאים לתמיכה גם לאחר מותו. ההורה האחר יכול להגיש בשם הילדים תביעה לקבלת מזונות מהעיזבון, ואם ההכרזה על צו קיום הצוואה וחלוקת העיזבון לוקחת זמן רב, ייתכן שהם יהיו זכאים בינתיים גם למזונות זמניים.

השאלה אם הקטינים יקבלו מזונות מהעיזבון תלויה במספר גורמים, לרבות היקף הוצאותיהם בהתחשב ברמת החיים לה הורגלו בחיי המוריש, לעומת היקף הרכוש שירשו, והאם די בו לכלכלתם.

ההורה אינו רשאי להגביל או למנוע מהילדים את הזכות לתבוע מזונות מהעיזבון, אולם הוא יכול לדוגמה לרשום הוראות בצוואה, לגבי הרכוש שממנו הוא מבקש שישולמו המזונות, באופן שלא ייפגעו יתר היורשים.